Bakbenen på andrasidan av ridhuset!

T

tussilago1

Jag skulle tacksamt ta emot lite tips på hur man kan få hästen att sätta under sig bakbenen mycket bättre.

Jag har en liten häst, som utbildningsmässigt ligger på ungefär en fyraårings nivå. Hon är väldigt duktig på att söka sig neråt i både skritt och trav. (Galoppen har vi knappt börjat med) Men jag får inte med bakbenen på henne. Hon är en liten piggare häst så jag har under de senaste månaderna fokuserat mycket på tempot och tycker att hon har fått ett mycket lugnare grundtempo.
Men som sagt tips på hur jag kan arbeta för att få med baken på henne, för om jag rider i ett "normalt" tempo så tappar hon bakbenen direkt, och att försöka driva dom under henne funkar inte för det enda hon gör då är att hon börjar springa och lyssnar inte på förhållningar och halvhalter.

Sv: Bakbenen på andrasidan av ridhuset!

Oj jobbigt problem, inte helt enkelt att fixa till det.

Hade ett liknande problem i sommras med en unghäst som jag red, han var oxà bakom i utbildningen. Välldigt bakom när jag tog upp honom. I början gick vi framàt fort framât ubtildningen. Men efter ett tag förstod hästen att jag inte skulle göra honom illa sà han var helt lungn och trygg och brydde sig inte sà mycket om vad jag sa och var jobbig med bettet.

Jag gav bort honom till en annan beridare pà stuteriet som rider mycket bättre än mig. Sà det är ett ràd. Fast det är inte sà mànga som är intresserade av det ràdet :cool:

I alla fall börja med att kontrolera rytmen och kadensen och träna pà att förändra kadensen utan att hästen riktigt uppfatar vad du gör, men làt hästen gà i skritt och trav ordentligt framàt med med en konstant kadens.

Du kan även ge hästen nàgra arbetspass i longerlinan i veckan. I longerlinan kan du med hjälp av inspänningstyglar förklara för hästen vad den behöver göra (sätta under sig) utan att rida.

om hästen inte vill sätta under sig sà kan man fà lov att ta igenom det ordentligt, värkligen kämpa med hästen för att fà honom att föstà vad du vill och att han màste arbeta pà det visset som du vill. Men tänlk pà att efter att du varit hàrd mot hästen och tagit egenom undersättande av bennen sà beröm hästen och làt honom ta det lungt, dagen efter rider du kanske ut eller arbetar bara lite lätt och nâgra dagar senare tar du igenom undersättningen igen, denna gàng borde det gà mycket lättare och igen.. När hästen sätter under sig ger du allt till honom. EFTERGIFT

Det farliga är att gnata pà hästen och be om samma sak vid varje arbetspass, förändra arbetet, gör bara svâra saker ibland (tvà gânger i veckan) men ordentligt andra arbetspass sà kanske du bara rider ut, eller bara gör saker som hästen gillar eller gör nâgot annat svârt.

Vi fàr välla se om du blev nâge klokare,, tänk jag försöker ge ràd till dig när jag inte själv kunde rätta den unghästen jag tränade... fast jag fick samma ràd av den andra beridaren i stallet som hjälper mig mycket :angel:

tror att mycket av problemet med att hon springer och inte sätter unders sig beror på att hon har dålig styrka och dålig balans. För att parera balansen så springer hon. Longera är ett jättebra tips. på min ponny har jag tränat mycket styrka och kondition, och när jag har ridit i ridhuset då har jag låtit honom trava på lite fortare än arbetstempo (så länge han inte drar iväg för mycket) Det viktiga har varit att han är lyhörd och bjuder framåt och nedåt. På så sätt bygger man upp styrkan och därmed balansen. Med tiden kommer även ett bättre tempo och bättre bakbensarbete.

Låt det ta tid och se lite "flängit" ut i början.

Kan bara tala för mig själv och hur jag har gjort. Men hoppas att det hjälper något..=)

Vad menar du med kadensen? :o

Ja men det håller jag helt klart med dig om att det beror på. Hon är dåligt musklad och har ingen vidare balans.

Om jag rider i ett undertempo så sätter hon bakbenen hyfsat under sig, är det då inte bättre att rida så istället för att rida med ett normalt tempo och att bakbenen inte kommer under alls? :)

Och finns det i så fall någon som har tips på övningar som bygger upp styrkan?

Jag tänker mer översiktlig plan än enskilda övningar. Kan man inte lägga upp en själv så tar man sin tränare till hjälp.

Tex så kan jag ta en period med unghästen då jag fokuserar på att den ska ta skänkel, då är det just det som gäller då får det lätt bli ett övertempo.

Sen kanske skänkeln är på plats, då sänker jag tempot rejält för att öva styrka, som någon sa många, och åter många övergångar. Ökad och minskad volt så pass mycket som den orkar.

Hur länge jag håller på med vad avgör hästen, därför är det viktigt att ha någon erfaren som stödjer och säger till att nu är det dags att ändra på saker och ting.

Jag har själv en sexåring som gått några LA-klasser nu i höst, för att få uppvisningsfart och fläkt har jag haft långa perioder när tempot har varit fokus. Nu är tävlingssäsongen slut för vår del och vintern kommer att ägnas åt lösgjörande och stärkande ridning, dvs jag kommer att slå ner på tempot.
Planen är att kunna sätt byten till våren.

Så, ridning/tömkörning med plan heldre än nån enskild övning. Det gör att bakbenen kommer på plats.

ja okej! :) Fast jag tycker att det är lite så jag har gjort. För några månader sedan fokuserade jag på bara tempot när jag red. Nu de senaste månaderna har jag fokuserat på att hon ska vara avslappnad och söka sig neråt.

Och nu känner jag att det är bakbenen som jag behöver ta tag i och fokusera på tills det sitter. Men det jag har haft svårt för är helt enkelt hur jag ska rida för att få dom mer under henne. Men ni skrev att övergångar är bra, så då får jag ta och testa det :)

Jag håller med Charlotte, Träna övergångar! Massor, massor, massor med övergångar. Använd boktäverna i ridhuset, eller räkna antal steg ute i naturen. Se också till att hästen verkligen tar sidförande skänkel. Detta har funkat på min som har samma problem. Lycka till!

PS: Bommar i markarbetet kan också vara bra

är i samma skede med min 4åring faktiskt.. och har gjort som du nu en period, "övat" på att få henne lösgjord, "böjlig", och söka sig framåt och ner. Nu är det dags för mer styrka och förutom mycket övergångar samt olika strk på volt som någon sa så kommer jag träna mycket cavalettiserier, låga hinder (gymnastikhoppning: studs, kombinationer med markbom mellan hindrena osv), klättring uppför och nedför, långa skritturer i skogen & skritt på tyngre underlag (komigen snön!)

Edit: sidvärtsrörelser är kanon! då måste hästen trampa in med bakbenen.

Det är en fin balansgång det där mellan undertempo = oengagemang och lägre tempo = lättare att hålla ihop kroppen och hålla balansen. Olika på olika hästar också. Har man en häst med "naturlig" eller väl befäst bjudning och lydnad för framåtdrivande hjälper så skulle jag inte vara särskilt orolig för att lägga ner tempot, rejält. Med så fria hjälper som möjligt så hästen får lära sig att balansera ekipaget. Om hästen tvärtom blir lite "för" cool = lat, då skulle jag försöka göra den period med lågt tempo så kort som möjligt och egentligen enbart för att hitta tekniken och sen försöka få tillbaka energin igen. Energi behöver inte ha med tempo att göra, men det krävs viss energi för att man ska få ut något av jobbet.
Tycker blandrastik skriver mycket klokt - en sak i taget! :) Då kan man få släppa på annat under tiden.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 739
Senast: Freazer
·
Hästvård Min häst som har gjort en halsoperation är inne på tredje veckan av 4 med skritt för hand och därefter skritt uppsutten…..i två veckor...
Svar
11
· Visningar
1 428
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 465
Senast: Fiorano
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 899
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Mata småfåglarna
  • Skällande hundar