Bajsvatten - Potatismjöl?

C

Cessan

Har läst här att på forumet att det finns de som rekommenderar att ge hästen potatismjöl för att stoppa upp lite..

Jag har en häst som fiser bajsvatten och bajset är lite blötare än vanligt (men absolut inte diarre..). Detta problem uppkom även förra vintern och hon blev helt bra när hon kommer över i sommarhage eller gräset börjar växa. Tycker att hon är sämre när det regnar och det är blött i hagen men det kan vara inbillning. Hon får nu foderjäst och jag tycker att det har hjälpt men hon är som sagt inte helt bra! Så jag tänkte prova ge henne potatismjöl. Så till frågan - Hur mkt ska man ge till ett halvblodssto på knappt 600 kg? Ska det vara uppblött eller nått (hon får idag torr mat - pellets och lusern hack) och i så fall hur mkt?

Jätte tacksam för svar!

Sv: Bajsvatten - Potatismjöl?

Jag har också hört om potatismjöl men tycker det låter konstigt att ge ren stärkelse till häst. Stärkelse är enligt vad jag förstått något man ska undvika till hästar med känslig mage. Hoppas att någon vet och kan förklara :)

Jag har en häst med exakt samma besvär. Precis som din blir han bra när gräset kommer tillbaka. Började redan då han var 1 år, idag är han 7 år.

Det är en störning i grovtarmen. Han blir värre av olika typer av kraftfoder (pellets eller ren havre). Jag ger bara hö, lucern o betfor. Inget kraftfoder.
I 6 år har jag provat flera av de mag-tarm preparat som finns. Kraffts mag-tarm gav någorlunda förbättring, men blev dyrt att ge i längden. Såg att den innehåller b-vit o avdödad jäst(näring till tarmens egna mikroorganismer). Så jag gick över till ren bryggerijäst, rik på B-vit o avdödad jäst. Och efter att läst mer här på Buke så får han nu också bakjäst morgon o kväll.
Så fort jag hoppar över bakjästen något mål så blir det genast värre!
Har aldrig provat potatismjöl. Men ville ändå svara på din tråd då bakjäst hjälper min häst.
Äpple o morötter tåler han inte.

Vi gav potaismjöl till en häst som blev väldigt dålig i magen för längesedan (hade faktiskt glömt av det..) Hur som helst, jag minns inte exakt hur mycket potatismjöl vi gav men det kan ha varit ca
½- 1 dl blandat med vatten så det blev en kletig gegga. Till detta blandade vi färsk hästskit ifrån en annan häst. och blandade ner i maten. :d
Hästen blev snabbt helt bra i sin mage!

Min mamma hade oxå problem med sin mage efter sjukdom och tog då och då en dos av potatismjöl (efter min rekomenation) och hon blev då bättre! Tror att potatismjölet binder upp vätskan..

Istället för att ge hästbajs kan du ge Proequo. Den innehåller mikroorganismer från frisk hästtarm.

Men hon ger inte hästen hästbajs !
Jag tycker också proeco är bra, men det är ju lite dyrt .
Först måste man ta reda på VARFÖR Hästen är dålig i Magen.
Kan mycket väl vara sand, mina får loppfrön varannan dag.

Dags att avmaska kanske ?
Hej från hambo

Jag har haft samma problem ,i vårt fall handlar det om leriga hagar och ger därför 2 dl loppfrö middags målet och han är jätte bra i magen nu...loppfrö binder upp och rensar magen ...

Frågan kvarstår. Kan potatismjöl göra en hästmage bättre?
Och så mitt eget tillägg: Hur går det ihop med att stärkelse är svårt för hästmagar? Hoppas HelenaHandberg eller någon annan kunnig hittar denna tråd.

Min hovslagare har pratat om detta också. Funkar direkt säger han, har dock inte behövt testa. Tror inte att det skulle vara skadligt för tarmen. Binder väl vätskan.
Har också hört ett gammalt knep att strö kalk över ensilaget om det blir blöta av det.

*knapplån*

Tack för alla era svar!

Vanlig jäst vågar jag inte prova till mitt mkt kräsna och mattjuriga sto. Får hon för sig det inte är gott så matvägrar hon kraftfodret totalt fram tills jag köpt ett helt annat foder till henne :crazy:.. Likaså gäller att lägga i bajs i maten.. Men det här "Proequo" var får man tag på det? Är det i pulverform?

Loppfrön har jag provat då jag oxå har trott att det är pga sand då hon bara blir sämre när det är upptrampat i hagen (är dock stora delar av hagen som ej är upptrampad) mm. Men detta har varit helt utan resultat så jag vet inte..

Vill heller inte avmaska henne riktigt än utan ska ta träckprov på henne lite senare (vet ni om de visar även för fölmask?), alternativt så kommer hon avmaskas vid fölning i slutet av april. Men varken hon eller de andra hästarna ser ut att ha någon mask och är alltid regelbundet avmaskade (tagit träckprov ibland och de har varit bra).

Som sagt hon är inte jätte dålig i magen och hon var likadan förra året. Året innan var hon dock perfekt i magen (då var det ju snötäckt här med minusgrader hela vintern) så jag tror det har något med blöta leriga hagar...

Men ni som har gett potatismjöl - har ni gett 05-1 dl potatismjöl blandat i vätska? Tror ni man kan ge detta till ett dräktigt sto?

Har ett dräktigt sto som får potatismjöl. Brukar hälla i 1 dl i betforen precis innan fodring bara. Det hjälper, men sen vi plockade bort havren har hon blivit mkt bättre.

Köp mald aspbark (kostar 10 kr/kg där jag köper mitt hästfoder) och ge din häst. Min unghäst var lös i magen och jag började ge henne 5 dl aspbark per dag. Det tog ett par veckor men sen blev hon bra i magen.

Immer

Vanlig jäst vågar jag inte prova till mitt mkt kräsna och mattjuriga sto. Får hon för sig det inte är gott så matvägrar hon kraftfodret totalt fram tills jag köpt ett helt annat foder till henne :crazy:.. Likaså gäller att lägga i bajs i maten.. Men det här "Proequo" var får man tag på det? Är det i pulverform?

Mina hästar älskar bakjäst. Prova att röra ut lite jäst i en liten mängd betfor - äter hon det så kan du sedan bara smula ner jästen i fodret.

Pro Equo finns bl a på kliniker. En femlitersdunk kostar 250 kronor, en kur består normalt av två dunkar.
PM:a om du vill veta var du kan köpa det.

Immer

Om man vänjer in bakjästen som Immer beskriver i inlägg #13 så brukar de älska doften/smaken av bakjäst efter ett tag. Vet en häst som aldrig fått bakjäst förut och som åt upp ett halvt jästpaket som jag råkat lämna inom räckhåll för denne. Och det var en ganska kräsen häst.

Våra hästar blev blötfisande förra våren i samband med mild hagvår... Och då lade vi in vetekli i våra hästars foderstat. När jag hade sköthäst som min egen för många herrans år sen, hade jag ofta och mkt telefonkontakt med veterinär i diverse frågor och fick då tips om vetekli för dålig mage. Ca ½ liter om dagen, fick min dam och magen blev OK på ett par veckor. Sen fortsatte vi med vetekli, men trappade ner dl för del fram till sommarbetet, bara utifall.

Tror mer på att undanröja orsaken till varför den är lös.
Hur är hösilaget?
Antar att den får det:smirk:
Bakjäst eller microbalans ett tag för att få tillbaka rätt flora.

min fick smygande fång av ett för kraftigt silage- rann ständigt ur rumpan.

Jag skulle nog också försöka reda ut VARFÖR den är lös i magen innan jag behandlar med stoppande. Det är ju enbart en symtomatisk behanling, problemet finns ju kvar i alla fall men man döljer det. Min häst var exakt som din verkar, jättedålig i magen på vintern och blev perfekt den dagen då det var dax för sommarbete. Hon blev allergisk mot hösilage och från den dagen hon fick gå i en annan hage och bara äta torrhö har hennes tarmflora varit helt perfekt! Kan vara värt att prova om din nu går på hösilage. Du kommer att märka skillnad på bara något dygn.

*knapplån*

Jag kan hålla med er alla att det är bättre att ta reda på varför hästen är dålig i magen, men jag tror inte det är något allvarligt då det är flera hästar i stallet som är det. Och dessa går inte i samma hage samt får ej samma foder mm (varken hö eller kraftfoder..). Vattnet är samma som vi har i huset och det är kollat (vi har småbarn så det var ändå gratis..) och inget fel på det. Det är heller inte alla hästarna som är dåliga utan 3 av 5 (varav den ena så lite så att man knappt ser/märker det..). De är ju inte heller jätte dåliga utan som sagt fiser bajsvatten ibland och har något blötare bajs men som sagt den är fortfarande kulor. De andra har satt över sina hästar i sommarhagen ibland och där där det ej finns någon lera mm så är hästarna bra enligt dem..

Hade det varit sämre hade jag givitvis velat ha en utredning på i alla fall min häst men nu är det alldeles för lite för att jag ska riskera att ta henne till en klinik pga dräktigheten. Och veterinärerna häromkring vill jag inte anlita i ett sånt här ärende..

Kan även tillägga att ikväll har hon varit helt perfekt i magen - antar att det är pga att det är snö ute och hon endast kan äta av höet i hagen mm..

Tycker igentligen att det hela låter som det är så att de får i sig sand eller bakterier från marken men som sagt - loppfrön har inte hjälpt när jag gett kur på det..

Hästen får nu hö (har aldrig haft ensilage), krafft groov samt lusernhack

Några frågor..

*Foderjästen som jag ger nu (6 dl per dag) - är det inte samma sak som att ge vanlig jäst? (vill inte testa något nytt i onödan då jag som sagt har fått lägga om hela foderstaten sedan sist (fick då müsli och vanlig lusern men efter att det smakar annulunda så vägrar hon ens testa på nytt :crazy:..)

*Vad är mald aspbark? Vad är det bra för? Kanske låter dumt men jag har aldrig hört talas om det.. Men testar gärna :idea:

Tack för tipset!

Om hon inte blir bättre så ska jag testa detta!

Några frågor..

*Foderjästen som jag ger nu (6 dl per dag) - är det inte samma sak som att ge vanlig jäst?

*Vad är mald aspbark? Vad är det bra för? Kanske låter dumt men jag har aldrig hört talas om det.. Men testar gärna :idea:

Foderjäst och bakjäst är inte samma sak. Testa, jag tror din häst kommer att gilla bakjäst. Du kanske kan ge en liten mängd betfor och lite bakjäst direkt ur handen? Då förknippar hästen inte detta med det foder den får i krubban.

Mald aspbark är bark från trädet asp som mals. Inte konstigare än så. Det fungerar vid diarré. Och om man ger större mängder kan det fungera som avmaskning också. Bor du nära Ängelholm kan jag tipsa om ett bra inköpsställe.

Immer

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 167
Senast: MissMisty
·
E
Foder & Strö Jag har en ganska kräsen häst när det gäller kraftfoder. Och det är inte lätt att hitta ett foder som passar honom. Höet äter han...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 139
Senast: Em_E_liE
·
Foder & Strö har nu sökt o läst runt om pellets o lusernpellets o att man ska blötlägga det. och jag förstår att man ska göra det o.s.v. MEN; jag...
2
Svar
27
· Visningar
2 000
Senast: Breccia_
·
P
Foder & Strö För några månader sedan bad jag någon vänlig själ här hjälpa mig med foderstat och Jessica fick ihop en bra till mig. Men då jag har...
Svar
18
· Visningar
1 254
Senast: patty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka