Bajsvatten - Potatismjöl?

Sv: Bajsvatten - Potatismjöl?

Nu verkar din häst inte äta betfor om jag fattar rätt men annars så vet jag flera hästar som inte klarar av just betfor.

Varför inte testa potatismjöl som är billigt? Vi männsikor är ju också lösa i magen ibland, och inte börjar vi ge oss själva massa preparat direkt? Men visst får man kolla vad som utlöser det hela men om det inte är mycket och inte ihållande så tycker inte jag att man behöver ta i så det ryker med preparat.

En i mitt stall har fått tipset o potatismjöl av en travtränare! det ska binda ihop inne i magen. hon ger en stor näve morgon o kväll.

ni som ger bakjäst... hur mycket skall man ge? jag funderar på o pröva till mitt sto som varit lite halvlös sedan i höstas..foderjäst.potatismjöl.mikrobalans har ja prövat utan resultat. när de va som värst i höstas gav jag en liter aktiv fil om dagen o då blev hon bättre.. men sedan dess inte 100% fasta bollar:-(

*KL*
Blir lite fundersam när man börjar tillsätta olika saker.
Under loppet av två år så har min häst blivit väldigt lös i magen.
Har båda gångerna blivit rekommenderad av vet. att enbart ge hö, och tillsätta salt i dricksvattnet, och för övrigt sörja för god hygien.
Har tagit va 2-3 veckor innan han har blivit bra, sen har jag efter ytterligare ca 2 veckor, när det har blivit stabilt försiktigt börjat att ge krubba igen, och då väldig lite och en sak i taget.
Men, alla tycker och gör vi olika.

*KL*
Blir lite fundersam när man börjar tillsätta olika saker.
Under loppet av två år så har min häst blivit väldigt lös i magen.
Har båda gångerna blivit rekommenderad av vet. att enbart ge hö, och tillsätta salt i dricksvattnet, och för övrigt sörja för god hygien.
Har tagit va 2-3 veckor innan han har blivit bra, sen har jag efter ytterligare ca 2 veckor, när det har blivit stabilt försiktigt börjat att ge krubba igen, och då väldig lite och en sak i taget.
Men, alla tycker och gör vi olika.

Ovan skrivna är vad DIN veterinär säger.

• Min veterinär, rådde mig att ge vetekli
  • Ena stallkompisen veterinär, rådde att fortsätta ge betfor men mer vatten i.
  • Andra stallkompisen veterinär, rådde att ge A-Fil eller Dofilus
  • Grannstallets veterinär, rådde att ta bort allt foder utom hö och sakta lägga till foderslag för foderslag
  • Ridskolans veterinär, har rått till att ge linfrö.
  • Kompisens veterinär, har rått till proviva
  • Andra kompisen veterinär, har rått till potatismjöl.
  • Nästa veterinär, har rått till...
  • Nästa veterinär, har rått till...

Och så vidare och så vidare.

Det finns lika många diarretips, som olika ridläror. Som du själv säger, "alla veterinärer, tycker och gör olika."

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 167
Senast: MissMisty
·
E
Foder & Strö Jag har en ganska kräsen häst när det gäller kraftfoder. Och det är inte lätt att hitta ett foder som passar honom. Höet äter han...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 139
Senast: Em_E_liE
·
Foder & Strö har nu sökt o läst runt om pellets o lusernpellets o att man ska blötlägga det. och jag förstår att man ska göra det o.s.v. MEN; jag...
2
Svar
27
· Visningar
2 000
Senast: Breccia_
·
P
Foder & Strö För några månader sedan bad jag någon vänlig själ här hjälpa mig med foderstat och Jessica fick ihop en bra till mig. Men då jag har...
Svar
18
· Visningar
1 254
Senast: patty
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka