bajsätning

NightRain

Trådstartare
Jag fick ett meddelande idag av en av stalltjejerna som såg min häst äta bajs.. jag har aldrig sett honom göra de innan så funderar på varför han gör de..

har läst runt lite men de sägs å står så olika med de där.. så frågar er vad ni har för åsikter å vad ni vet?

jag har en uträknad foderstat till honom som jag följer å har för kanske snart 2 månader sen fått tillsätta massa proteiner så de får han iaf för läste nånstans att de är brist på de men de kan de ju inte vara nu då känns de som iaf..

nån annan säger att de är brist på b-vitamin. nån annan att de har med pälsfällningen att göra.. eller problem med tarmfloran.

vad har ni att säga om de? har ni erfarenhet av de?
vad jag fattar som så är de inte farligt?
å om nån vet vad man kan göra åt de så vore de ju bra..

Sv: bajsätning

Hur mycket hö får han? Får han hö i hagen?
Hur mycket torrsubstans får han?
Får han tillräckligt med fiber?

Hästar gör så ibland. Det finns väl ingen exakt sanning om varför hästar gör så, däremot en hel del kvalificerade gissningar. Om hästen ser frisk ut, verkar bra i magen och inte äter kopiösa mängder så hade jag inte brytt mig.

ja han ska ju få rätt för de är ju foderstat som är uträknad efter hö analysen.. han får t.o.m mer hö än vad de står att jag ska han. å dom äter 3 mål ute å ett inne på natten..
vet inte vad de är fiber i men han äter betfor å soja

ja han bajsar som vanligt inget löst .. mat får dom som sagt 4 gånger om dagen.. 2 gånger kraftfoder å han är pigg å glad.. å jag har adrig sett honom äta de själv å ingen annan innan heller så tror inte direkt han brukar göra de..

nä jag är inte orolig ville mest veta vad andra tror å tycker=)

Min pålle åt bajs ett tag.
Han hade mineralbrist och slutade genast så fort han hade börjat få mer mineraler och fått upp balansen.
Har inte ätit någon mer gång sen heller.
Han hade normal bajs och var välmående i övrigt. :)

okej .. grejen är att de är nästan för mycket mineraler i höt enligt analysen så de kan itne vara mineralbrist i detta fallet.. iaf inte av dom minderaler som finns i höt.. vet inte vilka de är som finns å om de finns nån annan mineral man kan prova..

Föl äter ju bajs för att få etablerat sin tarmflora, och som andra skrivit så kan det ju tyda på nån obalans antingen där eller i brist på något spårämne. Vid pälssättning/fällning kan det ju (enligt vissa) behövas lite extra b-vitaminer, kanske är det detta som din häst känner av.

Sen en tanke omkring mineralerna - nu har jag inte siffrorna helt färskt i huvudet - men det är ju också av stor betydning att de får i sig OK proportioner av dem. (Primärt kalcium, fortfor och evt magnesium vill jag mena). För mycket av en kan ge sämre upptag av en annan osv.

Jag skulle dock inte bekymra mig så mycket om lite bajsätning, så länge hästen har det bra i övrigt och inte äter väldiga mängder :)

Hästar behöver inget b vitamin vid fällning/sättning, det tillverkar dom själva. Vid fällning behövs ingenting alls, hästar klarar pälsfällning bra. Vid sättning kan det behövas massor med protein, men inte b vitamin.

Faktum är att det enda dom kommit på ang bajsätning är fiber eller proteinbrist, då det gäller våra tamhästar. De vilda hästarna äter endast bajs då det råder stor matbrist, dvs vid svält. Föl äter bajs av helt andra orsaker. Sen kan det ju faktiskt vara så enkelt att det finns rester kvar av kraftfoder i högarna som hästen faktiskt pillar i sig.

KL
Det är skillnad på om de äter fruset bajs.

En del hästar verkar äta upp all skit i hagen nu. Det ser ut som de lärt sig att det kan vara rent utav aptitligt i o m att alla hästar hjälps åt att mocka hagen. Det är ju praktiskt:D

mina hästar får mat;)

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 555
Senast: IngelaH
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 620
Senast: Pratsch
·
Ridning Lägger ut detta som ett svar till alla som ”hoppar på ridskolan” och även ställer frågor, kan bara börja med att jag absolut inte...
Svar
1
· Visningar
1 244
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
10 732
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023