Bajsätare!

M

Melgibson

Såg att min häst åt bajs igår i hagen!
Tog några mumsbitar av några olika högar..
Har ju hört att detta beror på obalans i tarmfloran eller att de skulle sakna något i sitt foder, men jag kan seriöst inte komma på vad det skulle vara?!
Ingen av de andra hästarna äter bajs, och dom får inte i sig lika mycket vitaminer som han får.

Han äter på en dag:
11 kilo hösilage
2 kilo kraft grund
1 kilo havre (krossad)
Ett kraftmått betfor (sväld då)
Equistro Biotin
Equistro Super E

Tacksam för svar! :D

Sv: Bajsätare!

Knappast obalans. Föl sysslar med sådant, men inte vuxna tamhästar. Vildhästar äter bajs enbart när grav näringsbrist råder. Men det är ju en form av överlevnad. Enda som hittats när vuxna hästar ätit bajs har varit endera fiberbrist eller proteinbrist.

Någon ide på vad man bör lägga till i foderstaten utöver det han redan får för att undvika detta?
För någon större nöd på honom bör det ju inte gå, hann svälter ju inte direkt.. :D
Funderar på om det kanske bara är ett "hittepå", han är ju 6 år så han är ju typ vuxen..

det beror ju på vad du har för ts halt på ditt hösilage. 11 kg är ju inte jättemycket till en stor häst...eller det är en ponny?? Min får 11 kg hö och väger 550 kg.

När min gjorde det var det nog i början för att stabilisera magen. Han fick stora magproblem ganska snart efter jag sett att han börjat. Den gången berodde det bl a på för kraftigt hö i för liten giva. Förmodligen då fiberbrist. Häromdagen såg jag dock att han rotade igen i hagen. Det var hela havrekorn i bajset som han käkade upp. Inga magproblem den här gången.

Du har rätt, han är nog lita sur i kisten. Ett gamalt stall trick var att när en häst bli dålig i magen var att gå till gran hästen som var frisk och lägga dess bjäs i krubben, lite fil eller yoggi kan göra samma sak.
Hålla med Clubman, höet kan vara lite sur.
Värför ger du så mycket kraftfoder och tillskott?
Az

Det finns flera olika anledningar till bajsäteri.

Men jag undrar över en sak. Nu är det på vårvintern som TS häst äter bajs. De två ggr jag råkat ut för det, har två olika hästar, två olika år men ungefärligen under samma tidpunkt, nämligen senvintern, på väg till vår, ätit bajs. Inget före, inget efter.

Slump eller ngt annat? Brist på ngt såhär innan solen börja lysa för fullt, eller en hel vinter med bara "burkmat"?

Nope, stor häst. Ca 700 kilo vägen han. Lite mindre.
Att tillägga är att han står på halm, vilket han äter med för den delen, går och pillar i det jämnt..

Kan vara det med havren i bajset nu när du säger det. Nämnligen en hagkompis som med äter havre, så det kan ju vara det i bajsen faktiskt.
Fast har svårt att tro att alla de olika bajsarna han tog en tugga på var havrebajsar om vi säger så.. :)
Han är inte kass i magen annars, normal avföring, varken lös eller hård. Lagom helt enkelt! :)

Men han är inte dålig i magen, hans avföring är helt normal, inget konstigt alls.
Havren + kraften är för han behöver energin, han är ingen racerhäst om vi säger så..
Betfor får han bara lite för det ska smaka gott och för att det är bra för magen..
E-vitamin är för att hjälpa han bygga muskler.
Biotin är för han inte har så bra hovar, är dock bara under försöksperiod, det tar en viss tid innan man ser att det hjälper.

Han har aldrig ätit det innan vad jag sett. Kanske hade växt upp ett litet grässtrå på? :P Han är ganska glupsk av sig.. Senast idag försökte han äta upp mina ostmackor.. :P
Jag har svårt att komma på vad han skulle kunna fattas, kanske bara var något påhitt.. :S

Om han väger 700 kg tycker jag nog att 11 kg hösilage är för lite...han vill nog ha mer att tugga på...även om han har halm så kan han ha proteinbrist! Finns inte så mycket protein i halm..har du räknat på vad han har för kvot??? Har du några värden på ditt hösilage??

Många hästar i vårt stall beter sig också på det här sättet.
Men bara nu på vintern, rastlöshet?
Dom känner kanske att det är något som fattas, dom är ju ganska smarta trots allt. Men du är inte ensam iaf =)

Tror inte att enda orsakerna är fibrer eller proteinbrister när vuxna hästar äter bajs.

Vet så många hästar som gör det så här års, börjar i jan/feb, tror alla mina egna har gjort det och de ponnysarna har aldrig lidigt av vare sig fibrer eller proteinbrist. Därmot så har jag märkt att det sammanfaller alltid med att hästarna börjar fälla.
Vid fällningen i sig så kan de ibland behöva en ökning av protein och B vitamin, men det är ju ingen brist i sig de har då utan bara ett ökat behov av grundorsaken fällning.

Kvot? :S Njä, han står på en ridskola, vad jag vet får dom regelbundet testat hösilage, då dom tar in mycket foder ofta (ca 30 hästar i stallet)..
Många av lektionshästarna får end hösilage + betfor och är fina i hullet, så tror absolut inte att fodret är dåligt på något sätt.. Dom får end lite kraftfoder för enegrins skull..

Vetifasiken, kan vara något sånt. Fast tycker ändå han busar av sig ganska ofta, inte minst i hagen..
Har bara sett han göra detta en gång, det var precis när jag släppt han i hagen efter att ha ridit..
Kan inte komma på varför han skulle göra det faktiskt, ingen aning..
Men eftersom han haft i princip samma foderstat i 1,5 år så har jag svårt att tro att det skulle bero på för lite av någonting.. Känns som det borde visat sig liiiiite tidigare då.. :)

Kan ju vara det ja, låter väldigt logiskt. Man kanske skulle ge han en b-vitaminkur för säkerhets skull... Tack för tipset..

Där är ju en del protein i havren han får, samt i krafften... Låter konstigt han skulle ha en brist av det när ingen av de andra har..
Eller ja, dom visar isåfall inte det. Och dom äter inte pooooop...

Kan du inte få ta del av analysen dem gjort då?? Så att du vet vad hästen får i sig!! Det kan skilja sig mycket från skörd till skörd..Men prova och ge B-vitamin och se om det hjälper. Kan ju hända att det bara är något sånt..Tycker ändå att han kunde fått mer hösilage och mindre kraft...Han behöver kanske inte ha någon brist direkt..men han kräver ju klart något mer än för dagen...

Ska hålla koll och se om han äter mer bajs, samt ge han lite b-vitaminer nu under fällningsperioden..
Jo, ska höra med dom ang analys.. :)

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 018
Senast: Mustang
·
Hästvård Hej! Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 363
Senast: Jojo
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka