Bajsätare!

Sv: Bajsätare!

Jag har inte testat det, han står på en ridskola med ca 30 hästar.
Ska fråga dom om dom får sånt gjort, samt ta del av analysen.

Här är en till som formligen bara vräker i sig bajs. Eller hon äter kanske inte så mycket men hon finfördelar den så det har blivit ett helvete att mocka. De andra kusarna har däremot börjat gnaga i sig boxinredningen och staketstolparna ute. Är det så att de är trötta på vinter o rusk och har vårkänslor som de inte vet hur de ska få utlopp för??? Trött blir jag iaf! Har börjat att ge B-vitamin för ett tag sedan och det har inte blivit bättre med det ,tyvärr:( /L

Han äter inte sitt eget bajs i boxen doxk, åt i hagen.. :)
Har inte sett han göra det sen dess... :S

Här är också en som nyss sett sin häst tugga på en bajshög i hagen, tack och lov ganska frusen. Fick inte i sig vidare mycket. Samma häst tog idag några rejäla tuggor av den nyinlagda torven i boxen. Har jag heller aldrig sett förut. Står på hö (ej analyserat), havre, korn och betfor samt lite ensilage för att det finns hemma. Vore inressant att förstå varför.

Vi har tre hästar som alla har börjat äta bajs, både i hagen och i boxen.
Det har de gjort i ett par, tre månader ungefär. Vi har inte varit med om att de har gjort de tidigare och började oxå fundera om det kunde vara nån brist. Det kan ha varit så från början, men nu får de mineraler, protein och vitaminer så det räcker och blir över.
Nu tror jag att de gör det av "gammal vana". Hoppas att de slutar när gräset börjar komma upp. Det är inte så kul att pussa på en bajsmule :crazy:

Ha! Det är väl inget. Då skulle du kunna hur det känns att smaka på skiten då. Det råkade jag göra en dag när jag inte fattade varför hästen inte ätit maten i krubban. Var det något fel på den? Ja, verkligen! Bläääääh! Jag har aldrig borstat tänderna så många gånger på en och samma dag. Och så det trevliga att göra rent den krubban! SKITKUL!:cry::cry:

Har nu gett B-vitamin sedan helgen i regäl dos och jag har inte sett honom äta bajs de sista dagarna. Innan så kunde han stanna och ta sig en tugga om han hittade en hög ute på promenaderna, idag nöjde han sig med att bara lukta på högarna för att kolla läget, visade ingen tendens till att vilja äta.
Så nu blir jag bara mer övertygad om att det har med fällning och B-vitaminer (och kanske i några fall även proteinintaget att göra).

Å det satte ännu mer fart på fällande, vill helst inte ta i honom just nu.

Kan vara det då ja.. :) Skönt han slutat, min har inte heller ätit sen dess.. :D

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 626
Senast: lady_vip
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 018
Senast: Mustang
·
Hästvård Hej! Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 363
Senast: Jojo
·
Foder & Strö Jag har ridit i nästan hela mitt liv. Har dock alltid ridit andras hästar vilket lett till att jag aldrig har behövt bekymmra mig för...
Svar
5
· Visningar
1 372

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka