Bajsätande hund

Dino

Trådstartare
Sen jag bytte till färskfoder på vovven så har han börjat äta sitt eget bajs. Något som han inte gjort förut. Konsistensen på bajset är lösare är vanligt och han bajsar också oftare, förut har de varit 1gång/dag nu är det 2-3ggr/dag. Han aktiveras som vanligt om inte lite mer.
Just nu äter han bravo bas med vom (gul). Borde jag byta sort eller prova något annat färskfoder?

Sv: Bajsätande hund

Basen innehåller otroligt mycket spannmål! Jag skulle byta till Bravo special + med vom ( röd etikett ) eller den med vilt eller lamm jag har de utan vom här ( rosa och grön etikett ). Sedan kanske han behöver lite ben att tugga på oxå om han äter bara Bravos burgare då de innehåller lika mycket spannmål som torrfoder fast i en bättre, färsk form då.

Jag hade absolut bytt sort. Om du gärna vill ge just Bravo så hade jag tagit något av deras foder med så lite spannmål i som möjligt, annars hade jag köpt något annat färskfoder. Kanske börjat ge hälften VoH eller något?

Visst var det du som gav special med vom? Vet du hur ser det ut med spannmål i den, är det lika mycket som i basen? Han är kastrerad och har redan gått upp ett par kilo (dock var han lite underviktig tidigare så han är precis lagom nu) Men något mer bör han inte gå upp ;)
VoH finns inte i djurbutiken här men dom skulle eventuellt börja ta in det framöver.

Stämmer bra :) jag kommer dock börja göra egen hundmat för att kunna variera den animaliska delen mer och ge sådan utfyllnad som jag är mer bekväm med att ge.

Special med vom är ett av deras "tjockisfoder" och det innehåller därmed massor av spannmål. Tittar man på Bravos innehållsförteckningar så står det först hur mycket animaliskt det är i dem, därefter står allt spannmål.

På Special med vom står det:
"Animaliska produkter från Svenska Oxvom 40%, Potatisfibrer,
Förkokt Korn,Kalk, Mineraler och Vitaminer."
Inte mycket animaliskt där inte.

På Bas med vom står det:
"Animaliska produkter från Svenska Nötdjur 45% varav 20% vom, Potatisfibrer, Ångkokt Korn-Havre-Vete, "
Det är alltså lite mer animaliskt i det, men inte mycket alls egentligen. Själv valde jag special med vom för att inte ge så många olika sorters spannmål och absolut inte ge havre. Vommen är också nästan bara utfyllnad, så special med vom blir ju väldigt, väldigt magert.

Tack, då förstår jag bättre hur man ska kika ;)
Någon som vet vad jag kan ge utan att han ska bli alldeles för tjock? Morötter som bukfylla är naturligtvis ett alternativ men lättast hade såklart varit med ett foder som han håller vikten bra i :)

Liknande trådar

Hundhälsa Min lilla hund på 5 kg skulle behöva ett hög energi foder, dock hittar jag bara sånt för stora hundar, och han har svårt att tugga dem...
Svar
10
· Visningar
636
Senast: Milosari
·
Hundhälsa Då Pudeln vägrar äta allt det står ”hundmat” på börjar jag titta på alternativa lösningar. Hon är inte känslig i magen och van att äta...
Svar
7
· Visningar
492
Senast: Sel
·
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 194
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 356
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit