Bästa vitlökspreparatet

Trassla

Trådstartare
Har ni någon favorit? Det finns ju en uppsjö av vitlöksprodukter och -tillskott och jag tycker att det borde finnas någon kvalitetsskillnad märken och varianterna emellan. Åsikter, erfarenheter?
 
Jag har gett samma sort i två år nu, och inte provat någon annan så jag har inget att jämföra med.

Jag köper vitlökspulver på CityGross i Hyllinge, 66 kronor för 1,2 kg. Det är billigt, åtminstone... :)

Immer
 
Min OCH hästarnas favorit är nog den dyraste :o, men jag tycker den fungerat bra till dräktiga ston som inte rids, de blir lite mer rörliga 'av sig själva' i hagen samt (peppar, peppar..) inte en förkylning sen de började få den sorten!

Det är Foran's (Biofarmab), microinkapslade vitlök med honung för högpresterande hästar, den är mkt snäll mot magen.. löser upp sig i tarmen!

Finns ju även utan honung, prisskillnad =?

Ska bli spännande att se vad 'flygfäna' tycker senare i vår och försommar..
:devil:.. om de gillar honungsdoften, då byter jag sort inför betet!!!
 
Eftersom jag inte vet och har lite för litet underlag för en undersökning (en häst) så varierar jag sort. Köper aldrig samma två gånger på raken utan betar mig igenom sortimentet. Köper också alltid stor-pack för det blir billigare. Nu senast en hink för 260kr som räcker 300dgr till Patsy om jag går exakt på dosering men hon får nog lite mer.

Varierar även mellan pulver, granulat och torkade bitar.

Gör likadant med B-vitaminerna, växlar sort varje gång. (Hon äter det året runt pga hon har haft problem med muskler och så och nu vågar jag inte sluta).
 
Köpte granulat av min tränare (som sålde örter förut) minns inte exakt hur mycket jag köpte men det är i särklass det mest prisvärda jag har köpt, har haft samma hink i 4 månader nu och det ser ut som jag knappt har börjat ta ur den :)
 
Jag ger Garlican Forte från Biofarmab.
Kostar nog ca 130 kr för en liten hink (men den räcker länge!)
Funkar bra, pållan äter den (provade 4-5 sorter innan denna, men de vägrade hon äta)
 
bästa och bästa....
har bara testat en sort och det är hippo vitlök,ser ut som torkade vitlöks flarn :)
pålle verkar gilla det i alla fall :D

/Arabizar
 
Jag ger Garlican Forte från Biofarmab (Eclipse), det är microkapsulerad vitlök (i pulverform) med honung.
För mer info: www.eclipsebiofarmab.se
Tycker att det fungerar bra, ger även färsk vitlök ibland. :)

Mvh Huntress
 
Minns inte vad det jag ger hette, men det står att det är 100% vitlök. Men det är pulver. Min fråga är, hur mycket ska man ge? Just nu får han säkert 15 ml tror jag. Räcker det för att det ska få effekt? Och hur länge innan betet ska man eg. ge för at det ska ge effekt?
 
om man vill ge färsk vitlök, hur mycket ger ni per häst? Kan man annars torka vitlöken skälv och ge?
 
Jag ger färsk vitlök, ca. 2-3 klyftor/dag. Det är billigt, tillgängligt, samt känns naturligt men sprider ju som bekant en ganska markant doft.
 
Jag har en stor förkärlek till granulerad, brukar köpa stora påsar på 25 kg och sen dela med mig till självkostnadspris. På så sätt blir det mycket billigare och granulerad klumpar sig icke, det gör det mycket ekonomiskt.
 
Jag ger HippoVitlök 100% det är vitlöksflarn och jag tycker det verkar jättebra :)
Första gången jag fodrar med vitlök men jag hade bestämt mig för att jag ville ha ren vitlök och helst inte pulver.
1,2kg kostade nånstans runt 110-120 kronor.
 
om man vill ge vitlök med tanke på flygfän under sommarn räcker det då att börja ge direkt sommarn å ohyran kommer i gång eller måste hästarna ha ätit vitlöken ett tag i förväg?
 
Jag tycker att det fungerar bra att ge dem då när problemet dyker upp, det tar inte särskilt lång tid innan de börjar lukta illa :crazy: :D.
 
Krossar man vitlöken om man ger färsk?? :o
Med en vanlig vitlökspress då?

*aldrig gett färsk*
 
Har väl inget speciellt favotitmärke, men jag ger granulat till pållan för hon tycker INTE om pulvret! Då äter hon inte kraftfodret ordentligt. Granulaten verkar hon inte märka! :)

För närvarande har jag faktiskt Hööks granulat och det verkar funka lika bra som allt annat!
 
Mustang har "vitlöksflarn", de ska jag köpa. :idea:
Smakade givetvis på dem på scandinavuim, och de var väldigt STARKA! -lukta gott i munnen- :smirk:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Som rubriken lyder så undrar jag vad ni har för foder till valp? Det finns ju mer val av foder än man kan räkna nästan! Min kom...
2
Svar
22
· Visningar
1 057
Senast: linnsan
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
661
Senast: iNHALE
·
  • Låst
Relationer Hej, Jag står i lite av ett vägskäl i livet. Tycker det är komplicerat plus att jag är autist och ganska rigid med mina åsikter om...
22 23 24
Svar
473
· Visningar
15 637
Senast: Mineur
·
Hundhälsa Tid till vet är bokad på onsdag. Bilder kommer ikväll Golden hane 7,5 år. Kastrerad Äter senior/light foder. Ett foder han ätit sen...
2
Svar
24
· Visningar
2 853
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • FÅRtråden
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Provridning
  • Uppdateringstråd #2

Omröstningar

Tillbaka
Upp