Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Det stall jag nu står i är det som funkat allra bäst för mig. Och det funkar inte bara bra, i nuläget är det till och med perfekt! :)
Min förra uppstallning fungerade i och för sig också perfekt, stod uppstallad hos en av mina bästa vänner som har eget stall. Helt problemfritt där också, men när jag skulle ha två hästar var jag tvungen att flytta, det fanns bara två boxar där.

Jag har stått i stall som drivits av styrelse (funkade aldrig fullt ut), i privatägt stall modell större med anställd personal (jag höll på att sluta som nervvrak) samt stall med bara två hästägare där det i ena fallet funkat perfekt och i det andra slutat med katastrof.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Problemet är när person a, b och c jobbar eller är bortresta den söndagen och inte kan. Person d har tagit alla morgonpass de tre senaste söndagarna och tycker att det är någon annans tur. Person e är sjuk. Person f är en ponnyunge vars mamma "inte orkar skjutsa vareviga helg". Person g,h och j har tagit sin beskärda del av fodringar och tycker att person b, som alltid gör så lite h'n kan, ska lösa det.

Exakt så är det! :D

Sen har det verkligen slagit mig hur olika vi går igång på saker. Jag ogillar när soptunnar svämmar över, sopkvastar och grepar står överallt utom där de ska. Sen får jag smärre utbrott om man glömmer att fodra min häst. En glömd lampa däremot hetsar jag inte upp mig över, huvudsaken det är släkt när siste man går hem. Men det finns de som går igång på lampan, men inte ser en missad fodring som något allvarligt. Det är verkligen olika och jag tror att många utgår från sina egna premisser som om alla tyckte likadant.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Jag tror allt handlar om attityd. För det skulle aldrig falla mig in i att uttrycka mig på de sätten du beskrivit. Förlåt men, är det verkligen vuxna det handlar om?:confused:

Vad gäller att släcka lampor, sopa stallgångar och sånt... Vill man ha det sopat så sopar man, vill man ha det släckt så släcker man.

Japp! Vuxna människor, sådana här situationer kan få fram de värsta ur en människa.
Här ska man släcka när man rider ut, om det inte är någon annan i stallet, det har jag bla glömt. Mea Culpa, då har jag fått rejält med skäll. Nu tycker jag inte en lampa är så mycket att hetsa upp sig över. Men som sagt, har verkligen lärt mig hur olika vi är på att "gå igång" på saker som stör oss.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Fodringar/pass tycker jag är bäst att alltid ha på ett rullande schema. Då få alla en rättvis tilldelning och om man inte kan på sitt tilldelade pass så är det ens egen ansvar att ordna det. Då kommer man undan det där problemet med eldsjälar som tar på sig för mycket för att ingen annan gör det... Därtill kan man ha en klausul i kontraktet att om man avsiktligt struntar i att lösa sitt pass (alltså inte bara råkar glömma någon enstaka gång) ett flertal gånger så sägs platsen upp.

Rullande städ/ansvarsschema brukar också vara en bra sak för att komma tillrätta med sånt som soppåsar eller skit i foderrummet eller så.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Vi var fem-sex stycken i ett kollektivstall, allt fungerade kanon.. Alla var sams, inget bråk eller skitsnack, vi diskuterade igenom saker och hade respekt för varandra även om vi inte tyckte lika som allt.

Men en av oss tog lite mer ansvar och "styrde" upp lite granna..

Det var bara ett problem.. Människan som ägde stallet var inte klok i huvudet..:angel: Så det slutade med att vi flyttade allihopa i olika omgångar..

Mvh Domino_s
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Min erfarenhet är att för att få de fridfullt i ett stall skall allt ingå.
Stallägaren ska morgonfodra, släppa ut lunchfodra ta in samt ge nattmat 7 dagar i veckan året om.

Så har jag de i mitt nuvarande stall. Man behöver inte blanda sig med de andra hästarna öht.
Jag slipper ha ont i magen när jag ska åka ut för att jag skulle ha ett pass där jag måste hantera stora nervösa hästar som hoppar och far för minsta lilla.

Man åker ut har skitroligt med de andra i stallet jag sköter mitt... och dom sköter sitt aldrig varit en endaste dispyt i mitt stall under de 2 år jag stått där.

Underbart.. man betalar liiite mer men de är det värt 100ggr om=)
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Jag håller med, skulle aldrig ha häst utan de förutsättningarna. Betalar gärna några hundralappar för att slippa hantera andras hästar, samt kunna stanna hemma en kväll om jag känner för det. Aldrig i livet att jag traskar där med någons hyerpnerviga 180-cm halvblod igen.

Helinackordering is the shit.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Bra att du är nöjd med din uppstallning! :laugh:

Jag står i kollektivstall, vi sköter allt själva. Vår fördel är att i stallet jag är inackorderad, där hyr man bara en box. Sedan får man ju om man vill samarbeta med de andra i stallet. Just nu är vi 4 hästägare, och vi vill också slippa hantera hästar som ni beskriver, så eftersom vi har lättsamma och mycket snälla hästar så kommer vi inte samarbeta med någon som inte vi tycker funkar!

Håller med om att det inte är någon höjdare när man "tvingas" hantera hästar som man tror mer eller mindre ska knocka en när man tar ut eller in dem! :crazy: Säger som dig, aldrig mer! Och om min unghäst blir "yster", då fixar jag det själv, ingen annan behöver fostra min häst! Nu är jag ju begåvad med en 2-åring som är så snäll att man förundras, men vem vet med nästa unghäst! ;)
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Men hur funkar ert upplägg ? Ni har egna rutiner sköter er själva punkt slut eller ? För mig låter det jätte konstigt om
Man har 4 hästar men alla sköter sina egna ? Hur blir det För hästarna gällande fodring , in och utsläpp etc ?

Håller med Niela att ju tydligare en bestämmer och fixar desto stabilare .
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Numera hjälps alla fyra åt, så vi har rullande schema där vi ställer upp för varandra om någon inte kan. Och jag har aldrig stått i ett mer fungerande stall och med bättre kompisar än nu! :bow:
Jo hos en annan kompis när vi bara var två och jag var inackorderad i hennes stall funkade det också 100%, men nu är vi ju flera och det funkar lika bra! :laugh:

Men med förra sammansättningen i nuvarande stallet fungerade det inte! Jag och en kompis är kvar sedan förra sammansättningen, de andra är nya sedan i höstas.

Förra sammansättningen funkade så att alla samarbetade utom en tjej som tog sina hästar själv. För vi kunde inte enas om fodringstiderna!
Ena tjejen jobbade städigt kväll, hon kunde absolut inte tänka sig att morgonfodra före klockan 10, hon orkade inte gå upp tidigare. För oss andra var det HELT otänkbart då ingen av oss ville kvällsfodra så sent på kvällen (natten) att så sen morgonfodring fungerade var de andras åsikt.

Så vi blev tvugna att hon hade sina hästar helt själv, morgonfodrade vid 10-snåret och tog vardagar in sina hästar runt 01.00 på natten.
Som tur hade hon två hästar, att lämna en häst SJÄLV i hagen till mitt i natten vintertid utan mat, det hade ju inte fungerat!

Vi försökte med ett byte, alla andra tar alla morgon och kvällspass vardagar, hon gör mer på helgen. Men eftersom hon fortfarande inte kunde tänka sig att morgonfodra före kl 10.00 funkade inte det heller.

Ingen av oss andra ansåg vi hade tiden (eller lust) att betala samma stallhyra och göra även hennes pass.

I mina ögon inte alls en bra lösning, men den enda tyvärr! För jag tummar inte på att min häst ska ha morgonfodret före klockan 10.00!

Och tydligen (innan min tid) så hade "mitt" stall samma problem, då fick några sköta sina hästar själv och de andra tog sina tillsammans.
Dock verkar inte stallägaren vilja ha sådana "arrangemang" igen, numera så ska ny hyresgäst godkännas av de som redan står där, och de som redan står där kräver då referenser eller att den nya är "känd sedan tidigare".
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Och jag håller inte med dig, för i vårt kollektiva stall utan en direkt stallchef i den meningen funkar det hur bra som helst att ta fram fungerande regler och rutiner gemensamt :) Vi håller inte på att "tycka" direkt mycket heller, utan var och en av oss tycker att rutinerna som finns fungerar och vi behöver inte göra ändringar hipp som happ så det är inte stökigt.

Så att säga att det aldrig funkar är för mig fel. (jag önskar alla ett lika bra stall som vårat faktiskt, det råder stor gemenskap både i och utanför stallet)

Vi har vettiga rutiner och regler som av en anledning väldigt sällan behöver ändras = inget tjafs. Är det något som ändras är det för att förbättra för alla och hittills har alla i så fall varit helt eniga om ändringarna.

Och stallägaren är duktig på att matcha hyresgäster som kommer in samt att nya hyresgäster blir välinformerade redan vid spekulationen vad som gäller i stallet/vilka rutiner som gäller - passar det inte, kommer de inte in - likaså ifall de inte har samma synsätt.
När ni skriver stallchef tänker jag då på stora anläggningar där man även ansvarar för hästarna- typ Flyinge o får LÖN därefter.

Att man har ett stallansvar för ett kollektiv är knappast samma sak. Gör rutiner o ser till att de efterlevs. Äger man stallet är man givetvis chef över sitt ställe.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Ja det är ju olika vad man har för egen betydelse av vissa ord. Jag menar helt enkelt en person som är ansvarig för att stallet sköts, och på vissa stallen kallas det stallchef trots att personen är oavlönad och medlem i stallkollektivet.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

I min mening skrev jag stallchef då det tidigare i tråden skrevs att det skulle vara omöjligt att ha ett kollektiv där alla bestämmer, dvs man måste ha en stallchef av något slag som bestämmer regler/rutiner och att de efterlevs.

Vårt kollektiv har ingen ensam ansvarig/chef eller vad man nu vill kalla det som är ansvarig för regler utan vi utformar och bestämmer dem tillsammans.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Jag tror att en lyhörd och rättvis ansvarig är helt nödvändigt såvida inte hela stallet har samma kunskapsbas och värderingar.
Lyhörd just för att en speciell häst kanske behöver någon slags speciallösning (äta annat foder, stå i en speciell hage el. box etc.) Rättvis just för att det är en så stor grogrund för missnöje om en person får "breda ut sig" för mkt, får ta mindre stallpass än de övriga etc.

Står man i ett stall där de andra har samma kunskapsbas och värderingar kan man klara det bra ändå.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Det måste finnas en som ansvarar för stallet och sätter regler för vad som ska gälla. Annars blir det kaos tyvärr.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Står man i ett stall där de andra har samma kunskapsbas och värderingar kan man klara det bra ändå.

:bow:

Så har vi det, jätteskönt! (och ingen chef behövs), motsätter mig fortfarande att en ensam chef/ansvarig som bestämmer i stall och alla regler behövs ;)
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

:bow:

Så har vi det, jätteskönt! (och ingen chef behövs), motsätter mig fortfarande att en ensam chef/ansvarig som bestämmer i stall och alla regler behövs ;)
Samma här, och jag håller med. Jag har aldrig stått och skulle aldrig vilja stå i ett stall där en ägare eller inhyrd haft mer ansvar och makt än de andra, och ändå har jag bara stått i bra stall med härlig stämning. :)
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Jag tror på tydliga regler. Och faktiskt på en bra ledare!

Jag är i många olika stall i jobbet. De som det är mest skitsnack, slarvigt etc i är de med dåliga/frånvarande ledare.

Där jag står är vi 70 privathästar och ca 30-40 polohästar.
I vårt lilla stall är det 9 boxar. Övergripande ansvar för hela gården har gårdsägarna. Vårt lilla stall är ett kollektiv. Men vi har en vald stallchef(jo, vi kallar det så). Så vill gårdsägarna ha det för att ha lättare att hålla kontakt med de olika mindre stallarna. Men även vi!
Hon ser till att regler i stallet sköts och funkar som språkrör mellan oss i stallet och gårdsägare. Hon styr också upp stallmöten, håller i allt om vi har tom box med sökande av ny och visande etc.
Vi är alla jättenöjda med henne iom att hon är mkt driftig, lugn, bra på att hålla sig opartisk, bra på att hantera folk och inte är konflikträdd.

I ren hästkunskap anses jag mest kunnig i vårt stall. Jag har inga som helst problem med att ha stallchef trots det. Tvärt om är jag väldigt tacksam att hon vill ta den biten - gratis också.
Hon är på intet sätt okunnig(duktig) och ödmjuk och frågar gärna om hon undrar något.
Hon är också noga med att kolla att alla är nöjda innan förändringar sker.
De regler vi har som inte gäller på hela gården har vi gemensamt beslutat.

Och hon sa dessutom att vi skulle lova säga åt henne på skarpen om hon blev en sån som bara "ville vara chef" och inte just bara gjorde det hon ska.:p
För det finns absolut de som ser sånt som prestige..
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Samma här, och jag håller med. Jag har aldrig stått och skulle aldrig vilja stå i ett stall där en ägare eller inhyrd haft mer ansvar och makt än de andra, och ändå har jag bara stått i bra stall med härlig stämning. :)

Hur tänker du då - varför ?????
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 733
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 625
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 080
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 851
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp