Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Jag tror att det blir färre konflikter om stallpassen lottas ut, så att det alltid är någon som får ansvaret för att ett visst pass blir utfört. Sedan får man byta fritt själva. På det viset får alla göra lika mycket och får lika många "besvärliga" pass, och man kväver effektivt alla bråk som handlar om att någon känner att den gör för mycket. Man slipper dessutom stå med pass som ingen kan tänka sig att ta.

Annars är det, precis som du är inne på, regler som gäller. Om tre mil inte räcker får man utöka till sex mil, bara allt är så tydligt att det inte kan missförstås.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Herregud .jag är stallchef i stall sen många år tillbaka där ägarna står för fix ang stallets kondition , hagar , el , ridhus osv , men inte lägger sig i stallets rutiner i sig .
Ett måste i det scenariot är en stall chef som
Bestämmer och tar ansvar . Tydliga rutiner och regler . I alla lägen !
Har ett kanon stall med ypperlig dialog och folk tas in mkt noggrant utifrån hur de passar och referenser . Mkt tydlig , för att inte säga övertydlig , vad som gäller redan innan de flyttar in . Har fullt mandat att funkar de inte åker de ut .

Att ha ett stall där ingen bestämmer är lika med döden . Det går inte . Blir läger och vinna över folk i debatt osv . Främjar ingen bra stämning och ingen struktur i fråga om stallets rutiner och lugn och ro för hästar och folk .

Att släppa lös folk på FB utan de premisser jag pratar om är ju självmord . Vår FB sida är helt underbar . Regeln är inga diskussioner om vad tycks , rutiner etc . Detta tas På stallmöte en gång i månaden . Är det ngt akut ringer man mig och sen löses det i så fall .

Ang Stallpass : vi träffas en gång i månaden och gör upp passen gemensamt i lugn och ro . ALDRIG problem ! Mötet ger chans att återkoppla , ta in synpunkter, ha en dialog osv , passen kan man dela upp i lugn och ro i och med dialog ! Lotta ut pass ? Låter som att starta krig medvetet för att inte tala om stress och kaos = krig ???
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

En stallchef eller ansvarig bör alltid finnas. En som har mer att säga till om än övriga helt enkelt. Stallets regler i en pärm som alla får läsa igenom och acceptera innan de flyttar in. Att bestämma hur man ska gå tillväga är bra att beskriva där också då att alla vet det innan det blir någon oenighet.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Jag håller inte med i frågan om majoritet . Det är det som fallerar i kollektiv där ingen bestämmer .
I mitt stall har vi även om sysslorna är kollektiva , ngn som är chef och de regler som gäller kommuniceras skriftligen till den som flyttar in . Majoritet ang tyckanden gäller öht inte - reglerna gäller , det skapar stort lugn . Om alla regler handlar om majoritets tyckande bäddar man för att Robinson börjar gälla i stallet dvs starka individer tar över och grupper att rekrytera folk i tyckande etc tar fokus .
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Oj oj oj jag skulle flyttat om det fanns möjlighet.

Vi har inga stallregler eller något som står skrivet. Sunt förnuft.
Här sköter stallägarna allt :) jätte skönt. Det är 5 boxar.
Stallägaren matar vattnar och tar in/ut VARJE DAG. Ser till att det finns hö i hagen och att en bal är öppen på loftet. Sandar vägar, plogar, tar hem spån, skor när vi säger till, säger till om veterinären ska upp ifall någon ska göra en vaccination osv.
Vi sköter vissa fåtal helger per år när de är bortrest och då kommer vi överens ihop med ägarens dotter. Vi har aldrig bråkat tjafsat eller haft någon konflikt alls. Det värsta som händer är typ att någon "glömmer sopa stallgången efter sig" men det är ju skitsamma. Trivs JÄTTE BRA här. En gång (när jag just flyttat in) släkte jag stallampan innan de hade fått kvällshö men det enda som hände var en notis på skrivtavlan.

Vi skriver korta upplysningar osv på tavlan och alla tar till sig. En gång glömde jag göra i ordning morgonfodret och då ringde en och hade upptäckt det så hon blanda nytt till mig :) så snällt. Är jag där en kväll vid intag så tar jag av täckena på de andra för det ingår inte i hyran. Vi hjälper varandra :) och engång glömde stallägaren ge min häst sitt morgonfoder (hade bytt hink/bytta så hon förstod nog inte) men det var väl inget med det tyckte jag! Inget att bråka om.

Min kompis står i ett stall där alla sköter sina egna hästar själv men vissa av dom hjälper varandra med utsläpp och vissa insläpp. Men det tas upp typ varje vecka, inga regler annars. Det är kallhyra alla hämtar eget hö och spån.
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

*kl*

Jag står banne mig i världens bästa stall nu. Flyttade i årsskiftet och förundras nästan varenda dag av hur bra allting sköts.

I mitt tidigare stall var vi fyra personer som skulle samsas och göra lika mycket. Det fanns inga regler bortsett från att vi skulle vara schyssta mot varandra och hästarna, ingen samordnade eller bestämde. Värdelöst. Det gjorde att ingenting blev gjort ordentligt. Sopade man stallgången eller städade stallet så visste man att det skulle se lika jävligt ut dagen därpå eftersom ingen såg det som en självklarhet att hålla rent och snyggt, så att anstränga sig kändes helt meningslöst. Ingenting blev riktigt bestämt utan det var ofta frågetecken hängande i luften efter stallmöten och liknande. Stallmöten var för övrigt svåra att få till eftersom ingen satte ner foten och sa: "Nu träffas vi på torsdag klockan fem" utan det hela tiden skulle kommas överens om en dag och tid gemensamt vilket drog ut på alltihop. Hästarna hade det bra men jag tappade bara energi och blev själv slö och lat eftersom ingen brydde sig.

Den nuvarande stallägaren har sett till att vara jättetydlig med allt: "De här reglerna gäller, de här rutinerna har vi, här ser du städscheman, senast söndag ska man fylla i två stallpass för nästa vecka och det gör man här. Här är en pärm där allt står uppskrivet. Här har du listor på vad som ingår i stallpass och städning. Här har du förvaring, håll ordning och reda på dina grejer. Det här förväntas av dig och det här kan du förvänta dig av oss. Om problem uppkommer, om du blir sjuk eller upptagen så går det nästan alltid att lösa men prata inte med de andra inackorderade först utan gå genom oss så ordnar vi det. Vi har huvudansvaret för allt."

Sanslöst skönt. Underbart. Allt är glasklart, alla vet vad som gäller. Stämningen i stallet är fantastisk, man hjälps åt. Eftersom stallägaren från första stund har varit så tydlig med vad som gäller så är det ingen som ifrågasätter någon, alla har ungefär samma syn på hästhållning och ansvar vilket gör att det inte blir tjafs. Det är jätteskönt att stallägaren tar på sig huvudansvaret, för då blir det inga spekulationer eller skitsnack.

Precis som Wera beskriver så är stämningen bra även i detta stall, toleransen är hög. Jag tror att det beror på att alla vet att alla sköter det de ska. Tack vare schemasystemet så blir det tydligt om någon missköter sig eller om en annars skötsam person helt enkelt har råkat glömma. Glömmer man så får man en vänlig påminnelse bara, "Du hade visst råkat glömma, så jag gjorde det åt dig :) Ses imorgon!"
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Och jag håller inte med dig, för i vårt kollektiva stall utan en direkt stallchef i den meningen funkar det hur bra som helst att ta fram fungerande regler och rutiner gemensamt :) Vi håller inte på att "tycka" direkt mycket heller, utan var och en av oss tycker att rutinerna som finns fungerar och vi behöver inte göra ändringar hipp som happ så det är inte stökigt.

Så att säga att det aldrig funkar är för mig fel. (jag önskar alla ett lika bra stall som vårat faktiskt, det råder stor gemenskap både i och utanför stallet)

Vi har vettiga rutiner och regler som av en anledning väldigt sällan behöver ändras = inget tjafs. Är det något som ändras är det för att förbättra för alla och hittills har alla i så fall varit helt eniga om ändringarna.

Och stallägaren är duktig på att matcha hyresgäster som kommer in samt att nya hyresgäster blir välinformerade redan vid spekulationen vad som gäller i stallet/vilka rutiner som gäller - passar det inte, kommer de inte in - likaså ifall de inte har samma synsätt.
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Jag står fast vid att när det misslyckas så är det ju när någon trots bra rutiner börjar köra eget race, gör tvärtom mot alla andra eller har annat synsätt.

Då kan vår stallägare kliva in, när det är en hyresgäst som skapar stor oreda, i övrigt sköter vi oss själva och är överens om vad som ska gälla.
Stallägaren är mån om bra stämning men rutiner får vi bestämma själva - det är när någon sabbar ordningen som de kan kliva in och prata med den som inte eftersträvar samma som övriga, kanske be hyresgästen att fundera på om stallet är rätt eftersom den tänker på annat sätt - eller flytta ifall övriga av oss visar stort missnöje.

Vi har haft ett fall där en hyresgäst fick flytta pga denne började ha egna rutiner på bla in/utsläpp utan att det tagits några beslut med oss andra - i såna fall går de altså in om de får veta missnöje av oss andra. Och det är väldigt sällan det råder missnöje i vårt stall, återigen - det är i så fall när någon inte passar in i konceptet som överallt annars.
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

*kl*

Min erfarenhet är att stallsämjan helt och hållet beror på människorna i stallet.
Det gäller att det inte finns "smitare" eller allt för avvikande ideér.

Om alla är lika intresserade av att dra sitt strå till stacken så blir det aldrig nåt tjafs. Att folk klarar av att ställa upp med mer än sin beskärda del.

Att ingen sätter upp sig på en söndagsmorgonfodring är ju helt horribelt. Bryr sig människorna i stallet inte om sina hästar?
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

KL

Jag står i ett stall där vi delar på lunch och intag på helgerna. Vi har ett rullande schema, kan man inte sitt pass så byter man med någon annan. Det funkar ypperligt. Vi får också om vi vill vara med och göra andra pass då får vi reduktion på hyran. Jag lunchar ett par dagar i veckan samt har ngn kvällsfodring. Andra tar flera intag tex. Det funkar också jättebra.

Angående städning av sadelkammare och omklädningsrum så har vi ett rullande schema, vi har varsn städvecka. Även det funkar utan problem.

Alla vet exakt vad som ingår, tex täcke på/av, men inte byten av täcke eller på med skydd/boots.

Ingen lämnar stallgången osopad nånsin. Det händer inte så det är inte ett problem.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Att ingen sätter upp sig på en söndagsmorgonfodring är ju helt horribelt. Bryr sig människorna i stallet inte om sina hästar?

Problemet är när person a, b och c jobbar eller är bortresta den söndagen och inte kan. Person d har tagit alla morgonpass de tre senaste söndagarna och tycker att det är någon annans tur. Person e är sjuk. Person f är en ponnyunge vars mamma "inte orkar skjutsa vareviga helg". Person g,h och j har tagit sin beskärda del av fodringar och tycker att person b, som alltid gör så lite h'n kan, ska lösa det.

Ungefär så såg det ut i vårt stall i somras. Alla brydde sig om sina hästar, men när det inte finns ett tydligt schema var det hopplöst att få det att fungera. Hästarna blev aldrig utan mat, men det var många sena kvällar som vi sms:ade hit och dit för att få tag på någon som kunde. Och denna någon var ganska ofta samma person.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Står, än så länge, som inackordering i ett stall med tio boxar. De som har stallet hyr bara själva stallet, ägaren vill inte ha nåt med stallet att göra. De som hyr hela stallet har aldrig haft med inackorderingar att göra och kör med nån sort mjukisstil där det är gällande för att, rutiner och problem; ”det får ni komma överens om”. Vi bråkar som sa*an.
Stallpassen ska vi dela upp enligt nån sorts önskelista vilket resulterade i att stallägaren själv fick åka ut en söndag-morgon och släppa ut hästar. Sen skrev han en rad på vår FB-grupp att vi var dumma i huvudet och att vi inte brydde oss om vare sig honom eller våra hästar.
Då ruttnade jag, ingen ska komma och tala om att jag inte tar hand om min häst. Så nu är h-vetet lös, alla ringer runt till alla med kommentarer som ”och då sa han att du hade sagt att jag hade..osv”

Nu till frågan: Är du inhyrd hyresgäst i ett stall som funkar? Varför tror du det funkar?
Finns det några lösningar då alla har sina värderingar om vad som är viktigt, nån hatar att vi glömmer släcka, det skiter t ex jag i, men blir galen när någon glömmer att mata min häst.
Hur gör man?
Avtal finns, tre mil stallregler är skrivna. Vi hackar loss till förb* på varandra på vår fejjan-sida. Stänga ner den kanske? Går att ha stall där ”alla ska vara med och bestämma?” Det tror inte jag och det har jag ifrågasatt, men jag kanske har fel?

Jag har stått i flera kollektivstall och det har enligt mina erfarenheter aldrig fungerat bra. Det blir alltid bråk om triviala saker som borde fungera utan problem t.ex. ut och intag och fodringar. Jag menar alla borde vilja att deras hästar ska få mat och få vara ute på dagarna? Det blev på en del ställen även mobbning och trakasserier som gick ut över de mobbades hästar. Sedan saker som var utöver de viktigaste sakerna som allmän städning, hagbygge och (underhåll) de blev väldigt lidande för att varken kunskapen eller viljan fanns. Om jag skaffar häst igen kommer jag aldrig att stå i ett kollektivstall igen.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

*kl*
Dom stall jag har stått i som fungerat bra har antingen varit mkt små med typ en stallägare/stallägarfamilj och en eller två inackorderingar eller större stall med personal som tar i alla fall huvuddelen av stallpassen och en stallchef som sätter reglerna. Kollektivstall med många hästar där saker ska bestämmas gemensamt fungerar sällan och det blir så mycket onödigt tjafs som tar på krafterna så kommer aldrig mer stalla upp min häst så.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

När det blir sådär är det som upplagt för att det ska blir krångel.

Ett rullande schema där alla får sin beskärda del av de mindre attraktiva passen är nog det enda som gäller.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Man har insläpp vid sju på kvällen, sen kvällsfodring. Min fråga har då tex varit när det är ok att tidigast kvällsfodra. Är man två och tar in så är ju hästarna inne vid 19:15 och då tycker jag att det är för tidigt för nattning. Men jag får nog se mig om efter nåt annat.

Hos oss är det endast på helgerna enl rullande schema som någon tar in hästar och det ska (den här tiden på året iaf) vara tidigast 19.00.
Vardagar släpper stallägaren ut och Ridskolechefen och min sambo tar in, vi bor ju på gården men har inte stallet (för mycket jobb) och hon på en gård i närheten. Det blir oftast vid 20.30 -21.00.
O sen kan dom ju tjattra lite undertiden också :D
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Jag håller inte med i frågan om majoritet . Det är det som fallerar i kollektiv där ingen bestämmer .
I mitt stall har vi även om sysslorna är kollektiva , ngn som är chef och de regler som gäller kommuniceras skriftligen till den som flyttar in . Majoritet ang tyckanden gäller öht inte - reglerna gäller , det skapar stort lugn . Om alla regler handlar om majoritets tyckande bäddar man för att Robinson börjar gälla i stallet dvs starka individer tar över och grupper att rekrytera folk i tyckande etc tar fokus .

Precis så. Förstår att det funkar bra. Reglerna håller man sig till. Då vet alla vad som gäller. Ska alla tyckare få bestämma kan det bli vad som helst. Hu.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Jag står i kollektiv, funkar utmärkt. Nu är grunden en förening som vi betalar hyran för boxen till, dock sköter stallet sina egna rutiner gällande utsläpp/intag, inköp av grovfoder, strö osv. När det gäller fodringar så får våra hästar grovfoder 4 gånger per dag bl a med hjälp av magnetgrindar.

Vi har fastslaget schema för intag och utsläpp, där gäller ett fast pass per vardagsvecka. Sedan rullar schemat på måndag mornar, fredagkvällar samt helger. Detta gör att vi har det väldigt lättsamt, och fördelningen på fodringarna blir jämn där ingen får varken mer eller mindre.

Vi kommer överens om städdagar, samt andra gemensamma saker, och majoriteten är det som gäller.

Javisst har vi haft problem någon gång med någon som hyrt boxen, men de blir liksom självsanerande på något sätt.

Som det är nu så funkar det helt ok även om det finns någon som kanske borde fundera över sitt stallval. Men det är mer den personen som har problemen än kollektivet.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Skönt att läsa, jag börjar fundera på om det är jag som är grinig som vill ha tider för in och utsläpp tex.

När jag stod i ett stall med 5 hästar och fyra ägare löste vi det på detta sett.
man hade insläpp på fast dag i veckan..jag hade måndagar,den tjej som hade två hästar hade två dagar,lunchen delade vi upp vecka från vecka då det var lite skift arbete i gruppen sen hade vi var 4 helg och då hade man alla fodringar in och utsläppej mockning och foder fick ägarna mäta upp och ställa utanför boxen,hade ägaren inte hunnit vara ute lade man in hö till den hästen,stallägaren skötte utsläpp och kvällsfodringarna på vardagarna och det var önskemål från honom själv.sen kunde man ju byta om det var något speciellt eller om man var sjuk hjälptes vi åt,funkade för oss..nu har jag eget stall och sköter allt själv ;)
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Stallet jag har min häst i består av 23 boxar varav 19 hästar är privata och resterande stallägarens. Man betalar för den service man vill ha; det flesta mockar själv och sköter utfodringar enligt rullande schema, andra är helinacorderade. Vi har en liten förening tillsammans, både stallet och föreningen har facebooksidor och hemsidor. På sätt och vis är vi alla med och bestämmer, men såklart har stallägaren sista ordet vad gäller hennes anläggning. Annat vore konstigt!

Jag tror allt handlar om attityd. För det skulle aldrig falla mig in i att uttrycka mig på de sätten du beskrivit. Förlåt men, är det verkligen vuxna det handlar om?:confused:

Såklart sker det missar även hos oss, vi är ett rätt stort gäng som rör oss i stallen, men det är väl inget att elda upp sig över? En person missade sitt kvällspass en gång, hästarna stod ute hela natten utan mat. Det är såklart inte okej eller bra någonstans, men det hände och istället för att fokusera på att NN missade en nattning, så ställs frågan - hur ska vi förhindra att det händer igen? Jag vet inte ens vem det var som missade den nattningen, så liten betydelse har NN i det hela.

Enda gången jag har sett arga meddelande någonstans, så har det varit på grund av "lånade" saker, vilket såklart inte kan tas privat med vederbörande eftersom man inte vet vem som "lånat". Men det har aldrig förekommit personangrepp på t ex tavlorna, utan det skrivs mer "du som lånat (...) och lämnat tillbakat den skitig, gör det inte igen!".

Vad gäller att släcka lampor, sopa stallgångar och sånt... Vill man ha det sopat så sopar man, vill man ha det släckt så släcker man. Exakt så enkelt är det. Såklart är grundtanken att var och en rengör efter sig själv, men ibland missas det och istället för att sura ihop så tar man kvasten och sopar själv.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Precis så. Förstår att det funkar bra. Reglerna håller man sig till. Då vet alla vad som gäller. Ska alla tyckare få bestämma kan det bli vad som helst. Hu.

Ja exakt men sen är det ju inte heller bara för att man själv som ansvarig ska ha en lugn stabil atmosfär i stallet , utan det är ju också av respekt mot sina hyresgäster . Har man lagt ner tid och engagemang på att få bra folk i stallet så vill man ju behålla dem . De har som hyresgäster rätt att ha ett upplägg redovisat för vad som gäller i stallet som de förhållt sig till när de tackat ja till Stallplats . Då vill de ju inte att regler och rutiner ändras efter dagsform , eller pga andra individer i stallet .
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 733
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 625
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 080
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 851
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp