Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Blandrastik

Trådstartare
Står, än så länge, som inackordering i ett stall med tio boxar. De som har stallet hyr bara själva stallet, ägaren vill inte ha nåt med stallet att göra. De som hyr hela stallet har aldrig haft med inackorderingar att göra och kör med nån sort mjukisstil där det är gällande för att, rutiner och problem; ”det får ni komma överens om”. Vi bråkar som sa*an.
Stallpassen ska vi dela upp enligt nån sorts önskelista vilket resulterade i att stallägaren själv fick åka ut en söndag-morgon och släppa ut hästar. Sen skrev han en rad på vår FB-grupp att vi var dumma i huvudet och att vi inte brydde oss om vare sig honom eller våra hästar.
Då ruttnade jag, ingen ska komma och tala om att jag inte tar hand om min häst. Så nu är h-vetet lös, alla ringer runt till alla med kommentarer som ”och då sa han att du hade sagt att jag hade..osv”

Nu till frågan: Är du inhyrd hyresgäst i ett stall som funkar? Varför tror du det funkar?
Finns det några lösningar då alla har sina värderingar om vad som är viktigt, nån hatar att vi glömmer släcka, det skiter t ex jag i, men blir galen när någon glömmer att mata min häst.
Hur gör man?
Avtal finns, tre mil stallregler är skrivna. Vi hackar loss till förb* på varandra på vår fejjan-sida. Stänga ner den kanske? Går att ha stall där ”alla ska vara med och bestämma?” Det tror inte jag och det har jag ifrågasatt, men jag kanske har fel?
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

När jag stod uppstallad fanns det klara tydliga regler så att alla visste precis vad som gällde. Då blev det aldrig något bråk heller.
Ja också hade alla eget ansvar för sin/sina hästar under helgerna. Kunde man själv inte komma fick man se till att någon annan gjorde det.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Nu till frågan: Är du inhyrd hyresgäst i ett stall som funkar? Varför tror du det funkar?För oss funkar det för att vi har få men tydliga regler, samma med rutiner och rutiner håller vi stenhårt på - börjar de ruckas på så kommer det bli kaos, tex om man fuskar på tider etc


Finns det några lösningar då alla har sina värderingar om vad som är viktigt, nån hatar att vi glömmer släcka, det skiter t ex jag i, men blir galen när någon glömmer att mata min häst.
Alla måste ha samma värderingar/likasinnade annars funkar det inte är vad jag märkt. Vi har haft enstaka som flyttat in - blir informerade om vad som gäller men som sedan börjar köra eget race/ifrågasätter rutiner etc..Det funkar inte och de blir inte långvariga. Ifall det uppstår oenigheter så tar vi möte där vi enas om en "lägsta nivå" där vi lyssnar på varandra och möts på mitten i vissa frågor..Alla kan inte få som de vill, för det råder majoritetsbeslut och det som blir bestämt måste följas. Tex gällande lysen - släck lampor ifall någon irriterar sig på det..= Man får hitta lösningar för att skapa så lite irritation som möjligt dvs en lägsta nivå som alla klarar av att följa

Hur gör man?
Avtal finns, tre mil stallregler är skrivna. Vi hackar loss till förb* på varandra på vår fejjan-sida. Stänga ner den kanske? Går att ha stall där ”alla ska vara med och bestämma?” Det tror inte jag och det har jag ifrågasatt, men jag kanske har fel?

Jag är inhyrd och står kollektivt - vi sköter hästarna tillsammans och utformar rutiner på eget ansvar så att det ska funka för oss, dvs stallägare är mest fastighetsskötare och hyr ut boxarna/hagar, säljer grovfoder + spån till oss.

Jag svarar egentligen såhär på allt: För att det ska funka måste det finnas få men tydliga regler som alla följer och rättar sig efter. Alla måste också ha samma synsätt på hästhållning. Alla måste också ha samma lägsta nivå på ordning och reda i stall, kring fodringar osv..Vad jag märkt så blir det irritation så fort någon/några går utanför ramarna så att säga och hittar på egna lösningar..det funkar inte.

Viktigt är också att stallägare ändå är lite engagerad, som i vårt fall går dessa in ifall det blir rörigt och talar då med den eller de personerna som är orsaken om lösning eller tex varnar att de måste flytta ifall de inte är nöjda med hur rutiner ser ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Alla kan inte bestämma utan det måste finnas en "stallchef" som styr upp och upprätthåller reglerna samt ansvarar för att scheman fylls i och att alla drar sitt strå till stacken. Stallchefen måste inte vara stallets ägare utan det kan vara en vettig person av de inackorderade som får rollen, kanske med någon sorts förmån som rabatt på hyran eller nåt sånt som tack för arbetet som läggs ned. Att allt ska bestämmas kollektivt utan någon som styr är dömt att misslyckas, ett stall med sådan ledning kommer jag aldrig stå inackorderad på igen!
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

"Mitt" stall är helt fantastiskt, jag har aldrig varit med om så vänskaplig och bra stämning. Jag gissar att det som bidrar är att vi bara är fyra stycken (plus medryttare), till allra största del delar syn på den delen av hästhållning som berör oss alla, samt att vi helt enkelt haft tur och hittat ett gäng där personkemin är perfekt. Har aldrig varit minsta sura min angående varken uppdelning av stallpass, fodring, tider, utevistelse eller något annat.

Stallägaren har inget med stallet att göra, så att säga, vi inackorderingar bestämmer allt kollektivt och ingen har någon chefsposition eller några förmåner eller dylikt. Vi kan dock gemensamt prata med stallägaren om problem skulle uppstå; Vi hade tidigare en inhyrd som endast kritiserade precis allt i stallet och var på konstant dåligt humör, och när vi ville få henne utkastad var det stallägaren vi fick vända oss till och inget vi själv fick fatta beslut om.
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Att allt ska bestämmas kollektivt utan någon som styr är dömt att misslyckas, ett stall med sådan ledning kommer jag aldrig stå inackorderad på igen!

Skönt att läsa, jag börjar fundera på om det är jag som är grinig som vill ha tider för in och utsläpp tex.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Jag måste få poängtera att det funkar utan "stallchef" också, så länge alla tar lika ansvar och tänker vettigt. Att lägga sig på sandlådenivå kommer inte att funka i vilket stall det än handlar om..Eller att 10 personer tänker olika om stall/hästar/rutiner. I vilket fall som helst ifall du blandar en grupp människor som då har olika synsätt så är det dömt att misslyckas oavsett vilket styre det handlar om

I ett kollektiv hade jag verkligen inte gått med på att någon är stallchef eller har förmåner på något vis :crazy:

Vi har kring reglerna att "fastslagna regler gäller"..vill man ändra på något är det på nästa möte - om övriga håller med, annars blir det inga ändringar..på så vis blir det inte heller att rutiner ändras huller om buller..utan alla ska vara eniga vid ändringar/majoritetsbeslut. Alla hyresgäster som kommer på de mötena har en röst och alla har lika rätt att tycka, komma med förslag på förbättringar.

Regler/rutiner är utformade och skapade för att passa alla hos oss, när det inte funkat är det snarare att fel hyresgäst har flyttat in som inte velat förstå hur det funkar och vill ha ändring på allt/inte bryr sig om man gör annorlunda..

Jag tycket vårt stall är fantastiskt och så som det borde vara när hyresgästerna har gemensam skötsel av hästarna - ingen uppifrån ska bestämma hur det ska vara för det blir inte alltid så bra anpassat till de som faktiskt ska sköta hästarna.

Jag själv kommer aldrig välja annan uppstallningsform helst där stallägare bestämmer allt - just för att jag bara haft stallägare med sjukt konstiga krav
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Jag håller med dig helt.
Jag har aldrig stått i kollektivstall med en "chef", utan endast sådana där alla haft lika mycket att säga till om, och jag har aldrig varit med om några konflikter (bortsett från fallet med personen som inte kunde bete sig öht). Med snarlika "värderingar" och socialt kompetenta vuxna människor har jag svårt att se några potentiella problem.
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Meningen med en stallchef är inte att denne ska bestämma utan att den ser till att de kollektivt fastslagna reglerna och bestämmelserna efterföljs, och framförallt att stallpassen utförs.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Vi har månadsmöten, visst det har varit lite svajigt nu ändå denna månaden men jag tror mötena hjälper mycket
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Fast ifall någon hela tiden behöver kontrollera att rutiner och regler efterföljs,
så måste det ligga något fel bakom och jag tror på 3 teorier:

Antingen är det fel på hela högen, dvs alla tänker/gör olika och vill inte mötas för att sköta saker på ett gemensamt vis som det är bestämt= funkar ingenstans.
Eller, så är det någon enstaka person som gör på sitt egna sätt och motarbetar de rutiner som finns = funkar inte i det specifika stallet, hör inte hemma i stallet
Den sista är inte lika vanlig..men det är när flera visar missnöje över rutiner utan att det sker ändringar, då kan det röra sig om styrelsefel eller fruktansvärt dåliga rutiner/regler som inte hela gruppen kan följa

Oavsett om det är kollektivt eller inte så finns det alltid regler att följa, det avgörande tycker jag är om man som hyresgäst förstår och accepterar regler/rutiner som det är när man flyttar in, eller ifall man inte är nöjd och vill förändra allt eller göra på annat vis/vara tvärtemot.

Personkemin kommer att vara avgörande och hur personerna är oavsett hur många regler man sätter upp - följs dem inte är det ändå ingen mening.

Vi kanske har ett väldigt moget synsätt på när rutinerna inte funkar också kanske..vi tar eget ansvar och pratar med varandra när det blir fel på en sansad nivå. Alla kan göra misstag, balansgången är dock hur ofta det sker, dvs undantag eller upprepande..
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Hej!

1. Sluta kommentera varandras dumheter på nätet, det är så dumt så det finns bara inte. Vågar man inte säga något i egen hög person ska man vara tyst! Mao ta ner Fb-sidan, så blir det mindre bråk därifrån.

2. Det låter som om ni behöver ett gäng gemensamma regler att följa. Ett stallmöte när alla är med och ni gemensamt kan bestämma regler alla är lika missnöjda med (för nöjda lär inga bli) är en grund att stå på. När saker som fodringar missas har det gått för långt.

Det kan vara så att ni måste be några personer flytta för att det ska bli ordning och reda igen, men steg ett är definitivt att införa regler att kan tänka sig att följa och sen gemensamt se till att de efterföljs. Det ska inte vara någons jobb, utan allas och när någon inte följer reglerna ska denna person sägas till direkt- snack bakom ryggen måste upphöra om ni ska få ordning i stallet igen.

Det låter som om ni har ett redigt kaos och så blir det ofta när alla har samma ansvar. I framtiden kan det vara vettigt att se till att de som flyttar in har samma/liknande syn som er på stall och hästar.

/Lavinia, stått i kollektivstall där det mesta var bråk och i i andra stall där det knappt varit något bråk alls..
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Jag har stått installad på rätt många olika platser.
Mitt första stall funkade fin-fint. Vi var unga och gjorde som stallägaren ville. Inga problem där.

Flyttade till Skaraborg som 20åring. Första stallet funkade helt okej, men jag flyttade pga ekonomiska själ. Trivdes bra, men på nya stallet hade jag närmare till både ridhus och -bana, mer uterundor, obegränsat med hö, halm och havre (odlades på gården) och lägre hyra. Vi var två inackorderade (stallet hade bara två boxar), stallägaren hade inga hästar och inget vidare intresse av det heller. Han skötte utsläpp alla dagar i veckan och hjälpte till med fodringar. Vi kom väldigt bra överrens, tänkte lika om det mesta (hästarna ute mycket, inget krångel med täckesbyten osv). Tyvärr funkade det sämre med den andra inackorderade, en ung tjej i 15årsåldern.

Flyttade igen. Till ett stort stall med två inackorderade och ca 10 egna hästar. Verkade kalasbra när jag kollade, men efter någon månad började stallägaren krångla. Jag fick inte stå kvar i stora stallet, utan blev utskickad i en utebox. Inget fel med det. Men sen fick jag inte ta in min häst i stallet, inte ha grejer i stora sadelkammaren, inte ha värme i "min" sadelkammare, inte rida på ridbanorna när som helst, inte ta halm, inte fodra hur som helst, inte låna skottkärra och grep osv. Vette tusan vad som hände.. Tjurig stallägare som inte gick att prata med.

Flyttade till en annan ort och tog häst med mig. Stod i en lösdrift ett tag där allt funkade kanonbra (är kompis med de som äger stället). Men tyvärr hamnade släkten i bråk om vem som skulle ta över gården, och framtiden blev osäker för oss alla. jag köpte en häst av dem och flyttade igen.

I nuvarande stallet är det (än så länge :p) super! Vi har bra kommunikation, hjälps åt med det mesta och frågar varandra om hjälp. Vi är tre inackorderade och stallägaren har 4 egna hästar. Hon sköter det mesta, utsläpp, insläpp, fodringar osv. Men som sagt, vi hjälps åt om det är något.
Vi får göra lite vad vi vill, stallägaren lägger sig inte i. Men om det är något, som avmaskning och sånt (en tjej var "emot" det) då är det stallägaren som bestämmer. Det är trots allt hennes stall och hennes marker. För mig är det en självklarhet att hon bestämmer över det. Skötseln av hästarna är vårt ansvar.

Anledningen till att det fungerar så bra där jag står nu tror jag är att vi pratar med varandra. Ingen ska vara rädd att säga vad den tycker om något, vi har ett väldigt öppet klimat. Vi pratar mycket om både stallliv och privatliv. Antar att det fungerar för att vi är så pass lika och tänker lika. Alla vill ha hästarna ute mycket, med så lite extrajobb som möjligt. Det enda vi inte gillar är grannen :D
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Jag gör det nu, men har tidigare varit med om motsatsen. Stallpassen sköts kollektivt men ägarna bestämmer regler, hagfördelning (klart man kan ha åsikter men vi behöver aldrig ta obekväma beslut eller bli osams pga det utan allt går via ägarna) och sköter anläggningen.
Klart det blir en orättvis fördelning ibland, vi är några få som kanske ständigt gör lite mer, tar lite mer "obekväma" pass och är mer flexibla med byten. Men sånt ligger ju hos oss som gör det också, att ingen annan säger ja innebär ju inte automatiskt att jag måste göra det ;).
Vi har en himla bra stämning och hjälper och stöttar varandra vid behov. Jag hoppas jag aldrig kommer behöva flytta ;).
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Det där med facebook var ett ständigt ämne i mitt förra stall. Det var svårt i perioder att få till passen av olika anledningar och en period åkte jag dubbelt 3-4 dagar/vecka för att det skulle lösa sig inkl en helgmorgon 7 helger i sträck på 10 pers.

Det var egentligen inte det som var problemet- ibland strular det till sig för alla, utan att det inte gick att diskutera saken utan att det blev hätsk och dålig stämning, för att sedan snabbt följas upp med arga inlägg i facebookgruppen. Det skulle kunnat vara ett toppenstall med en stallchef, bra läge, bra kommunikationer, i grunden jättetrevliga människor och nära till stor anläggning. Supertrevlig ägare, men utan chef verkar det snurra vidare på samma sätt tyvärr. Uppstår det problem tror jag det måste finnas någon att vända sig till som har mandat att lösa situationen. annars blir det en hönsgård där alla hackar på varandra.
 
Senast ändrad:
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

De stall som allt har funkat bäst i är enligt min erfarenhet stall där stallägaren/-chefen antingen sköter allt själv eller har anställda som gör stalljobbet. Kollektivstall har jag inga bra erfarenheter av alls...

När hade ni ett stallmöte senast? Låter som att ni bör ha ett nu, och gå igenom alla rutiner och skriva en lista och ha i stallet, så det inte råder några tvivel om vad som ska göras. Samt göra ett schema på stallpassen och gå igenom detta regelbundet. Och som flera skrivit tidigare i tråden så är det ingen idé att ta diskussioner på FB.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Vi har stått i några stall nu, och där det funkat bäst har det varit en stallägare med ordning och reda, klara regler som gäller för alla. Take it or leave it.
Om någon kommer med ett förslag på förändring tas det under noggrant övervägande, om det går att genomföra utan att gå emot andra regler och att det inte innebär något negativt så genomförs det.
Problem löses på samma sätt, tex förekom betäckningar i blandflocken efter att ett par nya valacker flyttat in. Ett jäkla liv vart det såklart, stallägaren funderade lite på kammaren, förklarade sedan sin syn på det hela, skrev ett nytt avtal där den inställningen framgick och de som inte ville köpa det fick leta annat stall. Under uppsägningstiden skilde man ston och valacker åt för att alla hästägare skulle känna sig trygga.
Samma med schemat, stallägaren tar in önskemål, fördelar pass så gott det går enligt det(vilket brukar gå sjukt bra, oftast får man det man önskat, aldrg det man absolut inte kan). Take it or leave it.

Att låta "alla" bestämma är dömt att misslyckas enligt min erfarenhet, jag skulle inte ens försöka stå på ett sånt ställe längre.

Bara på senaste stallet, där delade vi hage och skötsel med bara en enda familj och deras två hästar. De bodde precis bredvid stallet och hade stått där jämt med sina hästar. Man tänker att det skulle vara enkelt.
Men så snart det uppkommer någon liten fråga där man inte är överens, vem ska då ha sista ordet? Är det alltid självklart den som flyttade in sist? Oavsett? Vi flyttade pronto förståss, orka hålla på.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

När hade ni ett stallmöte senast? Låter som att ni bör ha ett nu, och gå igenom alla rutiner och skriva en lista och ha i stallet, så det inte råder några tvivel om vad som ska göras. Samt göra ett schema på stallpassen och gå igenom detta regelbundet. Och som flera skrivit tidigare i tråden så är det ingen idé att ta diskussioner på FB.

Visst borde vi ha ett möte, men två senaste har skjutits upp av olika anledningar och några nya har inte bokats in.

Tror ändå att den stora anledningen till missnöje är just bristen på rutiner och regler, trots spaltmeter med "stallregler" där det bland annat står, insläpp och kvällsfodring är samma pass. Man har insläpp vid sju på kvällen, sen kvällsfodring. Min fråga har då tex varit när det är ok att tidigast kvällsfodra. Är man två och tar in så är ju hästarna inne vid 19:15 och då tycker jag att det är för tidigt för nattning. Men jag får nog se mig om efter nåt annat.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Jag står inackorderad i ett likadant stall som dig. Alltså att stallägaren hyr bara ut boxarna, han har inget att göra med stallet mer än reparationer, snöskottning och att han byter sopsäck i hållaren.

Det funkar finfint i vårt stall av en enkel anledning. Alla nya hyresgäster ska för det första godkännas av de som redan står i stallet. Sedan informeras man om att det enda man betalar för är en box! En box och plats i en hage, ensam eller med hästkompisar.

Om sedan hyresgästerna har samma inställning till hur hästar ska skötas, då kan de ju med fördel hjälpas åt med sina hästar! Om någon är oense med de andra, då får den sköta sin häst helt själv. Och det har fler än en gång resulterat i att en missnöjd hästägare tagit sin häst "ur systemet", alltså sköter sin häst helt själv. Fler ägare blev också missnöjda och tog sina hästar "ur systemet", och till slut var det bara en kvar i "systemet" och de som "tagit ur" hjälptes åt med sina hästar och den med annan syn på hästhållning fick sköta sin/sina hästar själv.

Just nu är det fyra hästägare som funkar till 100% ihop i stallet, vi har känt varandra i många år och har samma syn på hästhållning och skötsel. Har bara en sak att säga om alla mina stallkamrater: :bow: :bow: :bow:

Det finns en ledig box kvar, en ponnybox. Men ingen av oss som redan är inackorderade kommer att hjälpas åt med ett barn, så därför om stallägaren väljer att hyra ut ponnyboxen till ett barn, då kommer barnet få sköta sin ponny själv. Det för att till hösten kommer det eventuellt att finnas en nyligen avvand fölunge och ett ettårssto, och ägarna till de hästarna (den ena är jag som väntar föl till våren) misstänker STARKT att ett barn har svårt att klara hanteringen av unghästar om de börjar "unghästa" sig.
 
Sv: Bästa tipset för att slippa stallkrig.

Nu har jag ganska smal erfarenhet av kollektivstall men min erfarenhet är att det funkar inte. Fullservice eller eget, då vet alla vad som gäller ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 733
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 625
Senast: Glimra
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 080
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 851
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp