Bästa multitalangen?

AgentCarter

Trådstartare
Om man bara skulle spåna fritt utan att ha med hur stoet är, vilken hingst är enligt dig den bästa multitalangen? Varför? Vad är den hingstens starkaste sida respektive svagaste?

Skulle vara kul att se några dressyrstammade med men de verkar vara färre :)
 
Sv: Bästa multitalangen?

Briar, visserligen hoppstammad men en strålande dressyrhäst och avelshingst.
 
Sv: Bästa multitalangen?

Min favorit (trots att han blivit lite väl tung med åren för min smak) är Quaterback.
+ Bra gång och bra hopp, mycket utstrålning!
- Ngt tyngre i typen (Bild Här). Skritten blir kort när han är spänd men helt ok i övrigt. Fux! (ihärdig gen som gärna följer med generation efter generation, samt att jag -personligen- gillar mörka hästar)

Stalypso är en annan goding (dock hoppstammad).
+ Hoppar väldigt bra och rör sig bättre än en del "rena" dressyrhingstar. Fin typ.
- Hoppstam, gör att man tänker 2 gånger innan man betäcker dressyrstoet såvida hon inte också är en bra dubbeltalang. Har hört lite om hur det finns en del humör i Stakkato-blodet....?

Sir Donnerhall I - Har hela peketet i mina ögon.
+ Fin typ. Verkar ha bra temperament och ridbarhet. Har bevisligen bra förvärvning. Tre mycket bra gångarter. Gjorde bra ifrån sig i hoppningen/terrängprovet under sitt 70-dagarsprov.
- Dyr! Har få nämnvärda egna tävlingsmeriter.
 
Sv: Bästa multitalangen?

Lämnar Quaterback och Sir Donnerhall I hyfsade hopphästar?

När det gäller temperament hos Stalypsos avkommor så är min erfarenhet att han lämnar, till skillnad från sin far Stakkato och en del andra Stakkatosöner, snälla hästar. Stalypso nedärver förutom god hoppförmåga bra gångarter och typ. Hans minus kan vara att han liksom sin far kan lämna små hästar.

Om man tittar på blup.se så har HipHop och Come Back II mycket bra siffror både i hoppning och gångarter.
 
Sv: Bästa multitalangen?

Quarterback är ju hoppstammad.. Och de avkommor som jag sett har hoppat super. För några år sedan var det en treåring med dressyrmöderne på strömsholm som hoppade 10 10 e. quarterback.
 
Sv: Bästa multitalangen?

Är man multitalang om man är bra på två grenar? Det känns som att är man "multi", så borde man ha begåvning i 4-5 dicipliner.
 
Sv: Bästa multitalangen?

Quarterback är ju hoppstammad.. Och de avkommor som jag sett har hoppat super. För några år sedan var det en treåring med dressyrmöderne på strömsholm som hoppade 10 10 e. quarterback.

Kul att han lämnar hästar som hoppar bra, jag har bara sett avkommor som används som dressyrhästar efter honom.
 
Sv: Bästa multitalangen?

Som ovan sa så lämnar Quaterback en del hopp, och med tanke på att han läggs mest på dressyrston så tycker jag man kan säga att han nedärver sig helt ok inom den grenen.

Har kollat lite på Sir Donnerhall efter att du frågade och i Sverige i alla fall verkar jag hitta en trend där han till ston med lite blandad/allround stam lämnar både hopp och gång, medan han till avkommorna u. ston med ren dressyrstam varierar det ganska mycket (allt från 9:or till 4:or). Så man kan ju argumentera lite mer kring hans dubbeltalang status, själv står han ju ut medans avkommornas hoppkapacitet verkar variera mer. Över lag lämnar han dock mycket fin gång så hm...
 
Sv: Bästa multitalangen?

kl

Come Back II kanske? Han har ju själv framgångsrikt tävlat i både hoppning och dressyr plus att de avkommor jag sett (dock ganska få) har både rört sig och hoppat bra.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 538
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 294
Senast: Zpunk
·
Fordon För närvarande är det som skrivs nedan verkligen bara på spåna- och kolla-stadiet, men jag tänkte göra en tråd på Buke för att se om här...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 866
Senast: Otherside
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 199
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp