Bästa lupindöden?

Det är ingen tankevurpa, det är viktigt att ängsblommor får fröa, det kommer heller inte att få bort lupinerna genom att slå vägrenen, det tar för lite på plantan och massor av plantor ligger utanför maskinens knivar.
Jag är väl medveten om vikten av ängsblommor och dess frön men lupinerna konkurrerar ju ut dem om de får hållas. Då spelar det ju ändå ingen roll större roll. Får de dessutom chansen att släppa sina ~200 frön/planta blir det ju extrema mängder och ännu färre ängsblommor. Då är det ju ett bättre alternativ att slå av dem innan de får chans att fröa, trots problemen det orsakar för biologisk mångfald osv. Helst hade man ju velat utrota lupinerna och låta ängsblommorna få ta tillbaka sin mark men riktigt så verkar man inte riktigt jobba än, av förklarliga skäl.

Tyvärr har vi också problem med lupiner här och det är sorgligt att se hur mycket plats lupinerna tar från både ängsblommor och sandmarker. Bara på de ca 2 år vi bott har jag sett en tydlig skillnad i mängden. När man plockat alla lupiner på en yta är det tomt runtomkring. De har verkligen slagit ut allt. "Vår" mark tillhör dock en vägsamfällighet, vilket gör att vi har lite möjligheter att bekämpa skiten. Lösningarna måste bara upp på bordet till kommande årsmöte så jag har lite hopp.
 
Här dök det upp en tråd i en lokal fb-grupp ang att lupinerna i en rondell behöver slår av då de redan börjat blomma. Det mötte mothugg bland annat av någon som tyckte att lupinerna ska få vara ifred för att de är fina och för att vaddetnuvar minsann är mycket värre för honom som allergiker... Fascinerande.

Vi har lupiner på tre ställen i trädgården, mest i ett gammalt potatisland men även lite vid tomtgränsen och på jordkällaren. Vi har diskuterat många gånger kring lösningar och förra sommaren gjorde jag det till mitt projekt att gräva upp hela potatislandet. Kom tyvärr inte så långt, det var det tyngsta jag någonsin grävt i :wtf:
Nu har jag helt enkelt gått och plockat ihop varenda jävla blomma, så många som möjligt med rötter men blommorna har varit prio. Nästan iaf, jag skickade ut sambon på att plocka där det var mycket brännässlor :angel: Nu går jag och spanar emellanåt. Minsta knopp så ryker den direkt. Nästa steg vete sjutton men tills vi har en lösning kan vi ju hindra spridning iaf. Tyvärr är lupinen överallt i övriga grannskapet också.
 
Vägkrenarna här är fulla av lupiner. Trafikverket slår i september och då har ju lupinrna hunnit sätta frö och redan spritt dem.

I ett försök att rädda floran nära mitt hus har jag repat blommor och kört ner ruggar med trimmern i flera år. Vill ha vackra vägslänter åtminstone hammavid.
Tycker det hjälper att repa av blommorna innan de hunnit bli frö. Går längs vägen och repar. Och repar.

Vad har bukefalisterna för andra knep mot denna marodör?
Hästarna äter upp dem.
 
Enligt sva ska alla lupiner vara giftiga men i varierande grad. Dvs de mindre giftiga blir skadliga i högre doser eller under långvarig konsumtion.
Så mycket är det inte.
Varken som del av betet eller som tillgång över året.
De är gamla hästar som inte behöver vara fertila.
De får äta vad de vill.
De ser då ut att må bra såhär långt i alla fall.
Nu har de gått där ett tag varje sommar i 12 år.
 
Så mycket är det inte.
Varken som del av betet eller som tillgång över året.
De är gamla hästar som inte behöver vara fertila.
De får äta vad de vill.
De ser då ut att må bra såhär långt i alla fall.
Nu har de gått där ett tag varje sommar i 12 år.
Men bara för att det (eventuellt, skadliga effekter lär inte synas förrän det är för sent) fungerar för dina hästar är det ganska onyanserat att generalisera som du gör. Särskilt som tråden handlar om vildväxande lupiner och du i ditt i första inlägg inte nämner att det är odlade lupiner dina hästar äter.
 
Men bara för att det (eventuellt, skadliga effekter lär inte synas förrän det är för sent) fungerar för dina hästar är det ganska onyanserat att generalisera som du gör. Särskilt som tråden handlar om vildväxande lupiner och du i ditt i första inlägg inte nämner att det är odlade lupiner dina hästar äter.
Okej
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp