Bästa lupindöden?

tanten

Trådstartare
Vägkrenarna här är fulla av lupiner. Trafikverket slår i september och då har ju lupinrna hunnit sätta frö och redan spritt dem.

I ett försök att rädda floran nära mitt hus har jag repat blommor och kört ner ruggar med trimmern i flera år. Vill ha vackra vägslänter åtminstone hammavid.
Tycker det hjälper att repa av blommorna innan de hunnit bli frö. Går längs vägen och repar. Och repar.

Vad har bukefalisterna för andra knep mot denna marodör?
 
River av blommorna på stjälkarna.
Förutom dem jag tar hemma på tomten ttar jag ett gäng varje gång jag är ut och går, främst i början och slutet av ett bestånd.

Det bästa vore ju om alla hjälps åt och tog ett par blommor varje gång man är ut och går med hunden, barnvagnen, osv.
 
River av blommorna på stjälkarna.
Förutom dem jag tar hemma på tomten ttar jag ett gäng varje gång jag är ut och går, främst i början och slutet av ett bestånd.

Det bästa vore ju om alla hjälps åt och tog ett par blommor varje gång man är ut och går med hunden, barnvagnen, osv.
Då gör vi likadant du och jag :)
Men längs med vägarna är det hopplöst..

Jag har i alla fall ett par 100 meter blomfritt före och efter min infart. Tycker de inte skickar upp nya blommor lika energiskt om man låter stängeln stå och bara repar av blommorna..
 
Vägkrenarna här är fulla av lupiner. Trafikverket slår i september och då har ju lupinrna hunnit sätta frö och redan spritt dem.

I ett försök att rädda floran nära mitt hus har jag repat blommor och kört ner ruggar med trimmern i flera år. Vill ha vackra vägslänter åtminstone hammavid.
Tycker det hjälper att repa av blommorna innan de hunnit bli frö. Går längs vägen och repar. Och repar.

Vad har bukefalisterna för andra knep mot denna marodör?
Lie?

Här är helt tröstlöst, folk vill ha kvar dem och blir sura o säger till om man plockar bukett.
 
Vägkrenarna här är fulla av lupiner. Trafikverket slår i september och då har ju lupinrna hunnit sätta frö och redan spritt dem.

I ett försök att rädda floran nära mitt hus har jag repat blommor och kört ner ruggar med trimmern i flera år. Vill ha vackra vägslänter åtminstone hammavid.
Tycker det hjälper att repa av blommorna innan de hunnit bli frö. Går längs vägen och repar. Och repar.

Vad har bukefalisterna för andra knep mot denna marodör?
Har du provat att plocka av blomman och hälla ättika i stjälken? Har sagt att jag ska prova det på lupinerna men ännu inte provat det på annat än ättika och maskrosor med gott resultat 🙈
 
Vad har bukefalisterna för andra knep mot denna marodör?

Det bästa är antagligen att röja ner plantan 3 ggr, helst 4 ggr per år. Första gången när man börjar se /skönja blomställningen, andra gången samma, brukar vara typ nån vecka in i juni och så tredje gången aug. Fördel: plantan hinner aldrig få blom som befruktas och blir frön samt att plantan försvagas och tynar bort. Men då måste man gå i jordbott med klingan. Brukar ta 3 år om man är flitig, längre tid om man missar lite. Det som händer under tiden är att det redan finns frön i fröbanken och vissa av dem kommer o gro vilket ger nya plantor en ganska lång tid även om ursprungsplantorna tynas bort.

Jag gissar och tror att lupinfrön kan ligga länge i marken.
 
Här i min absoluta närhet finns det som tur är bara lupiner på ett väldigt begränsat område.
Det är i en del av hästhagen som förra året var tredje året som potatisland och nu åter hage, ser än lovande ut.
Förstår att det inte är ett alternativ för diken.
 
"Jamen då får ju inte ängsblommorna tillfälle att fröa av sig".
När jag fick den kommentaren från trafikverket så var min första och enda tanke, "vilka ängsblommor :confused:"
Hemma växer det fullt av hundkex och smörblomma men finns även en helt del annat i diket.
Så beror nog på vilka diken.
 
Oj vilken tankevurpa. Tror de behöver ett samtal med experter på området.
Det är ingen tankevurpa, det är viktigt att ängsblommor får fröa, det kommer heller inte att få bort lupinerna genom att slå vägrenen, det tar för lite på plantan och massor av plantor ligger utanför maskinens knivar.
 
Har du provat att plocka av blomman och hälla ättika i stjälken? Har sagt att jag ska prova det på lupinerna men ännu inte provat det på annat än ättika och maskrosor med gott resultat 🙈
Det är tusentals av dem! Så den metoden känns totalt övermäktig.

Jag har ättika mot nässlor och kirskål där de är för jobbiga men mot lupiner tror jag det är övermäktigt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp