Bästa foder för fin päls

sthu

Trådstartare
Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten.
De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också.

Men det är ju inte det mest optimala innehållet i den.
Fick tips i djuraffären om Nutrima. Någon som testat?

Andra tips på foder eller tillskott som ger fin päls och mindre fällning?

Barf är inte ett alternativ, katterna vill inte ha.
 
Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten.
De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också.

Men det är ju inte det mest optimala innehållet i den.
Fick tips i djuraffären om Nutrima. Någon som testat?

Andra tips på foder eller tillskott som ger fin päls och mindre fällning?

Barf är inte ett alternativ, katterna vill inte ha.
Kanske inte det svar du vill ha … men, är det något jag lärt mig genom åren med katt är att inte ändra något som fungerar.

Jag vet att åsikterna går isär angående RC. Jag har bara positivt att säga (RC Digestive har räddat livet på två av mina katter).

RC är perfekt mat åt katter med särskilda behov, vet flera som blivit symtomfria och friska på just RC. Sen finns det självklart katter som RC fungerar sämre på. Många av de har blivit hjälpa av Hills.

Innehållsförteckningen … ja, jag vet att den lämnar övrigt att önska, men samtidigt, det är så pass många katter som jag vet blivit friska på RC, så det måste finnas något bra i det.
 
Kanske inte det svar du vill ha … men, är det något jag lärt mig genom åren med katt är att inte ändra något som fungerar.

Jag vet att åsikterna går isär angående RC. Jag har bara positivt att säga (RC Digestive har räddat livet på två av mina katter).

RC är perfekt mat åt katter med särskilda behov, vet flera som blivit symtomfria och friska på just RC. Sen finns det självklart katter som RC fungerar sämre på. Många av de har blivit hjälpa av Hills.

Innehållsförteckningen … ja, jag vet att den lämnar övrigt att önska, men samtidigt, det är så pass många katter som jag vet blivit friska på RC, så det måste finnas något bra i det.

Jag vet flera med särskilda behov som inte blivit hjälpa av RC. Konstigt om det nu är så perfekt som du påstår?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten.
De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också.

Men det är ju inte det mest optimala innehållet i den.
Fick tips i djuraffären om Nutrima. Någon som testat?

Andra tips på foder eller tillskott som ger fin päls och mindre fällning?

Barf är inte ett alternativ, katterna vill inte ha.

Om hunden/katten fäller mindre betyder det ju att pälssättningen inte fungerar som den skal inför t.e.x. vintern, vilket då reducerar djurets förmåga att hålla värmen i kyla. Fattar inte varför människan vill manipulera djurens naturliga pälssättning inför sommar och vinter säsong för att göra det mer bekvämt för sig självt på djurens bekostnad i form av reducerad tålighet mot värme och kyla. Skäms på er säger jag.
 
Om hunden/katten fäller mindre betyder det ju att pälssättningen inte fungerar som den skal inför t.e.x. vintern, vilket då reducerar djurets förmåga att hålla värmen i kyla. Fattar inte varför människan vill manipulera djurens naturliga pälssättning inför sommar och vinter säsong för att göra det mer bekvämt för sig självt på djurens bekostnad i form av reducerad tålighet mot värme och kyla. Skäms på er säger jag.
Mja, nu tar du väl i? Det kan lika gärna vara så att katten fällt för mycket innan på grund av olika anledningar och med rätt foder/tillskott fäller normalt.
Jag skulle vilja påstå att det oftast är så. Jag vet inte ens om det är möjligt att få en hund att fälla onaturligt lite med foderbyte - däremot kan man få dem att fälla normalt, vilket oftast är mindre.
 
Jag vet flera med särskilda behov som inte blivit hjälpa av RC. Konstigt om det nu är så perfekt som du påstår?
Som med allt är smaken som baken, alltså delad. Självklart hjälper RC inte alla. Alla katter är individer med olika behov och olika ämnesomsättningar. Som jag skrev hjälper RC inte alla. På vissa katter fungerar Hills bättre, andra mår bra på Bozita, andra på Specific, andra på något annat märke. Alla katter (och kattägare) mår bra på (och föredrar) olika märken. En del måste pröva sig fram till vad som passar just deras katt.

Min poäng är att om en sorts mat fungerar bra och katten mår bra på (och äter den) så är det bästa nog att låta det vara så och inte hela tiden testa ny mat som kanske är bättre.

Med min förra katt testades (med veterinärens inrådan) flera olika foder. Veterinären trodde på foderallergi. Vi prövade ALLT och då menar jag verkligen allt. Jag övervägde att avliva katten då den mådde så dåligt, tills jag prövade RC Digestive och katten blev bra och helt symtomfri.

På en annan katt med liknande symtom hade RC kanske inte fungerat alls. På den individen hade kanske ett annat märke fungerat bättre. Alla katter är individer (liksom människor) och hittar man något som fungerar ser jag ingen poäng med att ändra på det.
 
Om hunden/katten fäller mindre betyder det ju att pälssättningen inte fungerar som den skal inför t.e.x. vintern, vilket då reducerar djurets förmåga att hålla värmen i kyla. Fattar inte varför människan vill manipulera djurens naturliga pälssättning inför sommar och vinter säsong för att göra det mer bekvämt för sig självt på djurens bekostnad i form av reducerad tålighet mot värme och kyla. Skäms på er säger jag.
Alltså, nu pratar nog vi om två olika saker. Det låter som att du missförstår ts, antingen medvetet eller omedvetet.

Självklart tappar i princip alla djur päls (pudlar undantaget, finns kanske även fler raser).

Däremot finns det individer med dålig pälskvalitet som (av olika anledningar) tappar mer (eller mindre) päls. En katt mår oftast inte bra om den tappar mycket päls, är matt i pälsen eller ser allmänt trist ut i pälsen. Pälsen ska liksom glänsa och vara silkeslen (även här varierar det mellan olika raser). Självklart tappar i stort sett alla päls, men det är inte normalt att tappa mängder med päls.

Om så är fallet är det något i ämnesomsättningen som inte fungerar. Kanske är det för lite av något (mineraler eller vitaminer) och man behöver testa en annan sorts mat som kanske passar just den individen bättre.

Vet flera katter som mått betydligt bättre när man (äntligen) hittat ett foder som passar just den katten. En del katter behöver också (av olika anledningar) olika foder. Ibland en blandning från olika märken (vissa katter är kräsna och vill ha variation), en del behöver våt- och/eller torrfoder. Andra behöver äta samma mat hela tiden för att må bra.

Vissa katter mår utmärkt på blötmat, medan andra mår bättre på torrfoder. En del mår bättre på RC, andra på Hills, andra på Specific, andra på något annat märke. Ibland måste man pröva sig fram till vad som passar/fungerar just den individen.
 
Som med allt är smaken som baken, alltså delad. Självklart hjälper RC inte alla. Alla katter är individer med olika behov och olika ämnesomsättningar. Som jag skrev hjälper RC inte alla. På vissa katter fungerar Hills bättre, andra mår bra på Bozita, andra på Specific, andra på något annat märke. Alla katter (och kattägare) mår bra på (och föredrar) olika märken. En del måste pröva sig fram till vad som passar just deras katt.

Min poäng är att om en sorts mat fungerar bra och katten mår bra på (och äter den) så är det bästa nog att låta det vara så och inte hela tiden testa ny mat som kanske är bättre.

Med min förra katt testades (med veterinärens inrådan) flera olika foder. Veterinären trodde på foderallergi. Vi prövade ALLT och då menar jag verkligen allt. Jag övervägde att avliva katten då den mådde så dåligt, tills jag prövade RC Digestive och katten blev bra och helt symtomfri.

På en annan katt med liknande symtom hade RC kanske inte fungerat alls. På den individen hade kanske ett annat märke fungerat bättre. Alla katter är individer (liksom människor) och hittar man något som fungerar ser jag ingen poäng med att ändra på det.

Jag vänder mig emot ordvalet perfekt. För inget torrfoder eller vanlig blötmat är perfekt.
Det man ska ha med sig är att torrfoder vetenskapligt bevisat ökar risken för njursvikt. Och det är på sikt, efter många års ätande. Med andra ord långt ifrån perfekt.

Jättebra att dina katter blev hjälpta dock!
 
Vissa katter mår utmärkt på blötmat, medan andra mår bättre på torrfoder. En del mår bättre på RC, andra på Hills, andra på Specific, andra på något annat märke. Ibland måste man pröva sig fram till vad som passar/fungerar just den individen.
Skulle nog säga att alla katter i längden mår bättre på blötmat, men det kan finnas omständigheter som gör att det inte är en lösning att bara ge detta.
 
Megara har tidigare fått enbart Bozita och äter det med god aptit. Men hon har mycket lätt för att bli förstoppad så hon får nu några bitar RC Gastro, vilket jag motvilligt satt in. Men hennes mage är mycket bättre och hon rumpar sig nästan aldrig (peppar, peppar). Har tidigare gett henne laktulos och psyililumfrön men RC fungerar absolut bäst. Nikita fick njursvikt och hon åt mest torrisar med en påse Sheba eftersom hon tyckte det var pest och plåga med blötmat. Blandade torrisar i blötmaten, men hon lyckades fiska ut bitarna och lämna blötmaten kvar. Möjligtvis nedlåt hon sig till att slicka i sig lite sås och gelé 😼
 
Mina får en liten mängd Canagan, och är superfina i pälsen. Har upplevt detsamma med tex Orijen och någon gång för länge sen hade jag katter i superskick på Nutro. (Kommer inte ihåg om det är ett vettigt foder innehållsmässigt, men jag hade superpälsar och bra kondition på honorna även med fem diande ungar.)

Har så gott som alltid bara gett en liten mängd torrfoder som komplement till blötmaten, antingen för att jag haft katter som inte velat äta tillräckligt av blötmaten eller, som nu, som aktivering för den ena och för att bibehålla idén om att torrisar kan vara mat för den andra. :rofl: De får en knapp matsked om dagen, och det räcker för att ge effekt på pälsen.
 
Jag ger ca 60 gram per dag till alla fyra katter. Precis som @Sassy får jag fin effekt på så lite. Kanske inte ska ändra foder ändå?
 
Jag ger Nutrima sterilised till mina.
Fina magar, inga problem med hårbollar, upplever de som mätta.
När jag började ge de för några år sedan var det otroligt prisvärt, nu har ju priset ökat som så mycket annat men det har fortfarande ett bra pris tycker jag. Men jag passar på att köpa det på kampanj när tillfälle ges.
 
Jag ger Royal Canin hair and skin idag, som komplement till blötmaten.
De blir så fina i pälsen av den, fäller mycket mindre också.

Men det är ju inte det mest optimala innehållet i den.
Fick tips i djuraffären om Nutrima. Någon som testat?

Andra tips på foder eller tillskott som ger fin päls och mindre fällning?

Barf är inte ett alternativ, katterna vill inte ha.
Beror ju lite på vad du har möjlighet att få tag på, men jag har pratat med många som fått fina(re) katter av att börja ge Profine. Du kan ju också kolla på färskfoder till katt, tex Mush. Det kostar ofta mindre än blötmat, trots trevligare innehåll, och då behöver du inte hålla på och ge torrfoder också (om du inte vill).
 
Beror ju lite på vad du har möjlighet att få tag på, men jag har pratat med många som fått fina(re) katter av att börja ge Profine. Du kan ju också kolla på färskfoder till katt, tex Mush. Det kostar ofta mindre än blötmat, trots trevligare innehåll, och då behöver du inte hålla på och ge torrfoder också (om du inte vill).
De gillar inte Mush, jag har redan testat.
Enda anledningen till torrfoder är just att de blev så fina i pälsen av det. Hade inte alls samma effekt med bara blötmat.
 
Jag håller egentligen, rent teoretiskt, med om att blötmat är det allra bästa.

Tyvärr är det få katter som verkar må bra på enbart blötmat. Varför är en mycket intressant fråga .

De flesta katter verkar må bäst på en blandning av blötmat och torrfoder.

Vilket torrfoder som fungerar på just den individen är ett mysterium.

Fungerar RC (eller något annat märke) ser jag ingen poäng med att byta.

Det är alltid (eller i alla fall nästan alltid, undantag finns självklart. Min förra katt tålde enbart RC Digestive. Blev sjuk direkt jag prövade ge något annat) bra att kombinera torrfoder med blötmat.

Vilken blötmat är också individuellt. Min princip är att ge det katten äter och mår bra på.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min älskade katt börjar bli gammal :( I år blev han 12 och därmed officiellt senior. Pälsen är fin och han är precis som vanligt, men...
Svar
3
· Visningar
805
Katthälsa Hjälp! Jag håller på att gå vilse i kattfoderdjungeln :crazy: Min lilla Alice är nu åtta månader (:eek:) och kastrerad så jag tänkte...
2 3
Svar
43
· Visningar
12 770
Övr. Hund Vill börja med att skriva, att detta är bara en diskussionstråd, inte, vilket foder är bäst. Det finns ju en uppsjö av foder av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
13 383
Senast: Raderad medlem 94602
·
E
Foder & Strö Ja, som rubriken lyder så skulle jag vilja ha lite tips på foder eller tillskott eller liknande för att få bättre hovar och finare päls...
Svar
13
· Visningar
4 530
Senast: Try
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp