Bära tungt osv i början av graviditeten

Sv: Bära tungt osv i början av graviditeten

Jag levde som vanligt tills kroppen sa ifrån. Fick ont i fogarna. Jobbar med kossor så det är ju en del att lyfta osv. Enligt min BM var det inte någon fara.
 
Sv: Bära tungt osv i början av graviditeten

En bekanting lyfte en TV och fick missfall i smaband med det.. Så jagskulle nog inte ta några risker
Det är alltid väldigt ledsamt med missfall förstås. Men jag är tämligen säker på att det inte hade något samband med att hon lyfte en TV. Däremot är det naturligt att man själv gör såna kopplingar: hade hon druckit en liter kaffe dagen innan hade hon nog undrat om det var därför. Eller något annat. I själva verket sker ju de allra flesta missfall för att något blivit fel i utvecklingsprocessen, alltså på cellnivå.
 
Sv: Bära tungt osv i början av graviditeten

Det är jätte faligt speciellt vatten hinkar till stallet osv:angel: Och den som slår hål på den myten och berättar får min man får med mig att göra:devil: ;)

Och mocka ska vi inte ens tala om :angel:

Allvarligt så tycker jag kroppen säger ifrån bra själv. Man skall inte överanstränga magmusklerna, de ska orka vara gravida också. Men jag kände rätt tydligt vad jag kunde/inte kunde. Nu kan jag inget alls eftersom jag har foglossning och jättemage :D
 
Sv: Bära tungt osv i början av graviditeten

*knapp*

Jag gjorde allt som jag gjort innan när jag vart gravid, förutom att rida. Min häst är lite si och så så jag valde att ta det lugnt på den punkten. Jag red väl kanske 5-6 gånger under min graviditet, åkte av 7 :angel: . Därför slutade jag rida. Min häst ÄR underbar, men hon har väldigt mycket egen vilja.. ;)

Jag mockade, bar vatten, bar hö. Halmade, mockade lösdriften varje dag, bar fodersäckar osv osv osv. Men jag gjorde allt väldigt långsamt och vilade ofta. Stallarbetet tar för mig i vanliga fall kanske 30 minuter (mockning, höpåsar, kraftfoder och vatten). Nu blev det paus mellan allt så det tog kanske 1 timme istället.

Sen flyttade jag hästen till Uppsala, då var vi ut och slog stolp (jag slog) när jag var i vecka 30, hagarna behövde göras klart för betet tog slut i de andra hagarna. Mycket slit men det gick!

Jag blev mer handlingsförlamad i slutet, men det var mest för att jag var så jävla trött och fogarna störde för mycket, även händerna eftersom jag inte hade så bra kontroll över dem.

Dock har jag ännu inte kommit igång helt, men när jag är i stallet så försöker jag mocka de flesta boxarna, men undviker att mocka åt de hästar som är väldigt tungmockade! Mitt sto har två ställen i boxen som är smutsiga, superlätt!!

Min BM tyckte absolut inte att jag skulle hålla på med hästarna mer, hon var inte nöjd över det. Jag undvek att prata om allt jag gjorde i stallet, men min söta sambo skvallrade såklart när han var med! Då fick jag skäll!
 
Sv: Bära tungt osv i början av graviditeten

*kl*
Min läkare sa att det är ok att bära sådant man är van att bära.
Så när jag hade kånkat min kajak (som vägde en hel del) i början av graviditeten såg hon inte det som någon risk, iom att jag var van att bära den.
 
Sv: Bära tungt osv i början av graviditeten

Jag har oxå svårt för att ta det lugnt i förebyggande syfte. Bar mycket under båda mina graviditeter, och även kort efter förlossningarna, vilket nog är värre.

Jag tror inte missfallsrisken är problemet. Däremot är det inte bra för bäckenbotten om man tar i utan att hålla knipet. Men om man kniper och spänner magen samtidigt som man lyfter tror jag det är bra träning inför senare delen av graviditeten och förlossningen.

Ta det aningen lugnare än vanligt, så är det nog ingen fara.
 
Sv: Bära tungt osv i början av graviditeten

Dessutom är kanske inte en tv nåt man går och bär omkring hela dagarna annars, ens som ogravid... Men är du van att bära annars (jag som tex jobbar på ett verkstadsgolv är van att bära) skall du kunna göra det även som gravid...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
2 626
Senast: Freazer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 036
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 357
Senast: tuaphua
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 950
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp