bädd - bra eller dåligt?

PrittePuff

Trådstartare
jag har nu börjat fundera på om jag ska skaffa bädd i
mina två boxar...
hade nästan bestämt mig, men jag vet ju inte hur det funkar..?
vad behöver man? kalk eller stalosan? vart kan man få tag på det?
vilket är billigast?
jag har tänkt att ha spån.

men så när jag nämde det för min kompis, så sa h*n att det var äckligt! att häste skulle stå i kisset hela tiden. Men så funkar det väl inte? kisset sugs ju upp av kalket/stallosan eller?

nu rinner kissen genom all spån och lägger sig på botten av boxen så när jag ska mocka får man ju hyvla av ett lager för att sedan ta bort kiss-spånet... är det då inte enklare att ha bädd?

jag vill ha lite för och nackdelar med bädd också! :bow:

Sv: bädd - bra eller dåligt?

Jag har alltid varit emot bädd tidigare, inte bta för hovarna om det är vått, ammoniak-ångor (urk) och säkert tusen fler anledningar. Dom flesta beroende på att jag hade ett sto som pinkade hur mycket som helst och dessutom grävde i bädden.
I vintras lyckades jag få en bra bädd andra gången jag försökte. Då la jag torv i botten (tre säckar i en 3x3,5 box) En till hade nog blitt perfekt. Sen la jag MASSOR med spån på. Sågspån och kutter. Vattnade o vattnade och trampade o trampade emellan alla säckar. Sen mockade jag ut bajarna och skalade försiktigt för att kunna flytta kissberget så att det blev jämt o fint. Efter två veckor låg bädden perfekt. Sen var det bara att ta bajarna varje dag och skala på berget nån gång i veckan. Har varit kanonlätt och snabbmockat. Fast ryggen tog ju stryk när den skulle tömmas helt i somras, men det var det nästan värt. Prova dej fram........Flinga

med min valcak som jag hade fungerade det utmärkt med bädd. Han kissade i mitten och rev inte ut bädden.

men stoet jag har nu är det omöjligt att ha bädd på, hon kissar bara efter kanterna och river upp bädden varje dag, så efter ett tag skippade jag bädden och mockade "som vanligt"

kom på en sak till, för att ha bädd bör man ha kallstall eller ite varmare än +10. Detta beror på att amoniaken frigörs vid värmen...

Senast ändrad:

En av mina hästar som står i en utebox har bädd, de andra som står inne i vanliga stallet har det inte.
Fördelen med bädd är att det är mycket mer lättmockat, går snabbare. Men ett helsike när man ska mocka ur boxen på sommaren. det är anledningen att jag inte har det till de andra hästarna. Att det går snabbare och är lättare att mocka är inte värt det sedan när allt ska ut i stället.

jag försöker skapa en fin bädd i min box nu, men denna äckliga vedervärdiga amoniak doft!!!! usch!!! när man står längst in i boxen och mockar så kan man inte andas!!! beror detta på spånet som jag har?

har haft torv förrut och då har det inte luktat någonting?

den som la en bra grund med torv gjorde nog på bästa sättet. det ska jag nog göra nu! verkar ju jjätte smart.

den enda nackdelen med bädd tycker jag är att det just nu då med spån, luktar för jävligt! men ska försöka få bort det på nått sätt.

men det som andra har skrivit att det är jobbigt att få bort det på sommaren, okej, visst det är det. men ta hjälp av någon snäll vänn så går det på mindre än en halv timma med rätt teknik. så himla jobbigt är det inte, jag tycker att det är värt det.

lycka till!

ska snart iväg in till stan. tänkte då köpa kalk för att kunna fixa bädd i boxarna!
kan man få tag på kalk på granngården eller vart kan det vara billigare?
hur mycket ska man ha? har två boxar på 21 kvm sammanlagt. hur tjockt ska det vara meed kalk? bör jag köpa torv också och ha ett mellan lager av torv. för jag ska använda spån att strö med. spån överst alltså.

Ämelie skrev:
med min valcak som jag hade fungerade det utmärkt med bädd. Han kissade i mitten och rev inte ut bädden.

men stoet jag har nu är det omöjligt att ha bädd på, hon kissar bara efter kanterna och river upp bädden varje dag, så efter ett tag skippade jag bädden och mockade "som vanligt"

kom på en sak till, för att ha bädd bör man ha kallstall eller ite varmare än +10. Detta beror på att amoniaken frigörs vid värmen...

Det här är råd ur boken "Att bygga häststall" av Michael Ventorp och Per Michanek, Sveriges Lantbruksuniversitet:

För att minska frisättningen av ammoniak:
* Torra ströbäddar, utgödsla ofta, använd rikligt med strö
* Bra urinavledning
*Hög luftomsättning
*Svalt i stallet. Ammoniakgas frisätts inte under en temperatur av +5 grader C
* Sura strömedel, t.ex. torv
* Ingen överutfodring av protein till hästarna

Jag skulle aldirg ha bädd till min häst!
Eftersom att det aldrig blir gämnhårt ngn stans så kan aldeig hästen slappna av!
utan står snett och spänner då alltid ngn muskel.
En häst som sytår och spänner sig 10timamr om dagen får rätt ont..

Liknande trådar

Hästvård Som det ser ut i dagsläget kommer min häst stallas in första Mars, jag vill ha bädd åt honom i boxen,dels för att det ger lite värme,och...
Svar
5
· Visningar
1 326
Senast: MonteRose
·
Ekonomi & Juridik Har i helgen stallat in min häst i sin box, utebox som står i en lada med 0-4 (typ grus) som underlag. Igår när jag skulle mocka...
Svar
4
· Visningar
1 507
Senast: Natasja
·
Anläggning Vi ska äntligen bygga stall hemma och kommer att ha en inhyrning på helinackordering. Jag har alltid velat ha permanentbädd till mina...
2
Svar
30
· Visningar
6 130
Senast: Pancakes
·
Hästvård Har nu under ett par månader försökt ha bädd åt hästen. DEt har varit kalk i botten, sen torv (mycket) och därefter rikligt med halm...
2
Svar
27
· Visningar
2 627
Senast: stranger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar