Bada kanin

P

Pretty

Hejsan, jag tänkte ta och bada min lilla smutsiga kanin :) Jag undrar lite hur man ska göra och om någon av er har badat er kanin förut?? Jag har sätt att det finns shampon i djuraffären för gnagare eller kan man ta schampon för katter/hundar/hästar? Behöver alla tips! :p

Sv: Bada kanin

Helst ska man ju undvika att bada sin kanin. Är den jättesmutsig så att den inte kan få bort det själv? Men om du ska göra det, tänk på att bara duscha/bada bakdelen då, inte på huvudet.:)

När jag hade kanin och han blev smutsig - oftast i rumpan! Fyllde jag badkaret med ljummet vatten och där fick han sitta en liten stund tills bajset lösts upp och gick att pilla bort - Badade aldrig hela kaninen!

man kan ta en tandborste med vatten på och "borsta" på det skitiga stället. funkar på de flesta smådjur - vet ej om det går på kaniner... aja good luck;)

När jag hade kanin och han blev smutsig - oftast i rumpan! Fyllde jag badkaret med ljummet vatten och där fick han sitta en liten stund tills bajset lösts upp och gick att pilla bort - Badade aldrig hela kaninen!

Hur ofta var din kanin dålig i magen ? Min kanin måste sitta med ändan i ljummet vatten väldigt ofta. Jag har fått tips att man ska mata kaninen med lite fil när den är lös i magen. Simbas bajs fastnar väldigt mycket , går nästan inte att bära honom utan att bli nerkletad! Har du eller vemsomhelst något tips om hur jag kan hjälpa min lille vän att må bättre? Jag ger honom minst ett salladsblad per dag, pellets och vatten. Och så blandar jag pelletsen med ' fullkost ', jag tror inte att det beror på fullkosten , men något måste det ju vara! Eller bajsar alla kaninhannar ner sig ofta ? Vår hona är aldrig smutsig där... Är väldigt tacksam om jag skulle få ett bra svar :)

Om de var bajskladdiga brukade jag halla kaninen mot magen och tvatta rumpan i ljummet vatten i handfatet. Om man har en sprattlig kanin ar det kanske lattare att lata den sitta i vatten.

Jag duschade axa ett par ganger med bada mina vadurar, vi hade stor dusch sa de kunde skutta runt och blev alltsa inte patvingat drankta av duschtralen eller hur man ska saga. De verkade tycka det var skoj, skuttade runt och plaskade samt hoppade in och ur duschstralarna.

Mina marsvin hatar vatten sa skulle inte bada dem om det inte ar absolut nodvandigt.

Ang schampoo/tval sa har jag anvant Barnangen till kaninerna och da pa baktassar och rumpa dar de fatt kissflackar.

Du ger väl hö också?

Om kaninen är lös i magen ska man prova att bara ge hö och vatten tills den får normalt bajs igen. Just sallad har jag hört att man bara ska ge små mängder av, det finns bättre grönsaker att ge än det.

Min ene hanne blev ofta bajskladdig i rumpan. Vet ej varfor faktiskt, provade alla knep men han var alltid sa i perioder. Oftast handlade det om nan dag at gangen sa sedan var han normal igen. Jag brukade mata med knackebrod nar han var los i magen och det brukade hjalpa.
Min andre hanne var i princip aldrig los.

Klippt från en sida. Att kaninen är lös i magen är inte normalt.

"Lös avföring hos kaniner

Ett mycket vanligt problem för kaninägare är att kaninen helt plötsligt verkar slutat att tvätta sig och hålla sig ren runt analöppningen. Smetig och illaluktande avföring samlas runt analöppningen, på insidan av låren och t.o.m. upp på ovansidan av svansen. Om inget görs kommer avföring att byggas på allt mer och det blir risk för frätskador på huden med infektion som följd och/eller risk att fluglarver utvecklas i området. De flesta kaninägare tror som sagt att problemet beror på att kaninen inte sköter sin hygien men så är inte fallet.

Det finns flera faktorer som kan samverka när problemet uppstår. Den vanligaste orsaken är att kaninen utfodras felaktigt. De flesta sällskapskaniner utfodras med diverse kanin/gnagarblandningar som innehåller olika typer av frön, sädeslag, cornflakeslikande komponenter samt pellets. Utöver detta brukar de få frukt, bröd och andra mjöl/sädesprodukter av sina ägare. Denna och liknande mat må vara nyttig för människor men är mycket onyttig för kaniner. Kaniner är grovfoderätare och behöver en mycket fiberrik kost som är fett- och kolhydratfattig. Att kaninen tycker bättre om den onyttigare maten är inget tecken på att den behöver denna mat är viktig för kaninen (j.f.r. människor och godis).

Följderna av att ge felaktig mat är att tarmkanalen kommer att utvecklas felaktigt. Dels kommer bakteriefloran i blindtarmen att bli felaktigt sammansatt och dels kommer insidan av tarmväggen att slätas ut. Utöver detta påverkas tarmmotoriken på ett negativt sätt så att tarminnehållet rör sig långsammare genom tarmen. Summan av detta är att avföringens konsistens blir smetig och illaluktande vilket gör det omöjligt för kaninen att hålla sig ren där bak. En kanin skall ju normalt sett producera små torra ”kluttar” som i stort sett inte alls kladdar. Då och då tömmer sig blindtarmen varvid enstaka lite större och blanka ”kluttar” passerar. De är större och kladdar lättare men är helt normala och de flesta av dessa skall ätas upp av kaninen. Detta är ett sätt för kaninen att återvinna viktiga vitaminer och tarmbakterier.

En annan vanlig faktor som bidrar till problemet med smutsiga kaniner är ryggskador och övervikt. Om kaninen har nedsatt rörlighet till följd av ryggskador eller övervikt kommer kaninen inte åt att fånga upp sina ”blindtarmskluttar” utan dessa fastnar i pälsen runt analöppningen. Eftersom kaninen inte kommer år dessa ”kluttar” kommer den naturligtvis inte heller åt att tvätta och putsa sig där bak.

Upptäcker man att kaninen hemma börjar visa tecken på ovanstående problem bör man i det snaraste se över kostvanorna. En kanin bör i huvudsak utfodras med hö och lite blandat bladgrönt, på sommaren är det bra att successivt vänja kaninen vid att äta gräs. Att vara på grönbete är det mest naturliga och det bästa för en kanin. Vid långvariga och stora problem med avföringen är det dock bäst att börja med att ge uteslutande hö och på sikt introducera grönfoder. Det kan ta flera veckor eller t.o.m. månader på denna kost innan avföringen rättar till sig, man måste m.a.o. ha tålamod och inte slarva med kosten och falla till föga för kaninens tiggande. Visar det sig att kaninen tappar för mycket i vikt, blir allmänpåverkad, får diarré eller inte blir bra i magen trots långvarig korrekt utfodring, bör veterinär uppsökas för undersökning och utredning.

Vid övervikt måste kaninen naturligtvis bantas och det bästa sättet att göra detta är att följa ovanstående utfodringsråd. Viktigt är dock att inte försöka ransonera höet, detta måste alltid finnas i riklig mängd. Om ryggskada och nedsatt rörlighet föreligger är det oftast inte mycket annat att göra än att hjälpa kaninen att hålla sig ren samt se till att den inte är överviktig som förvärrar situationen samt att vara extra noga med maten.

Leg vet Marianne Tornvall"

Edit: Sorry för total trådkapning

Senast ändrad:

Simba har såklart fri tillgång till hö! :) Idag har han vart ute och skuttat i vårvädret :D Tack för svaren! :p

Liknande trådar

Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 567
Senast: Stinaelin
·
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 202
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hej alla! Jag skulle vilja börja träna uppletande och nosework eller specialsök (röd Kong) med min hund och har ett par funderingar som...
Svar
16
· Visningar
904
Senast: Kakis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama