bada hundarna varje dag

A

Annika Eriksson

Hej
Jag har en undran
Det är så att jag har två stora hundar, en leonberger och en shäfer och vi bor på landet på bondgård, så när dom varit ute och lekt och när vi varit ut och promenerat så är dom jätte leriga.. och då menar jag verkligen jätte leriga eftersom dom leker med varandra och rullar i både hästbajs och lera och i vattenpölar.
Jag har duschat av dom varje kväll och använd milt hundschampo..
men nu har jag läst att det kan vara skadligt att bada sina hundar för ofta :crazy:
hur gör ni?
 
Sv: bada hundarna varje dag

Räcker det inte med att skölja av med vatten? Iofs förstår jag de luktar, men du kan ju ta lite schampo bara på ytan. Vill jag ha bort lukt men inte schamponera tar jag lite i handen och bara klappar hunden och sen duschar av.
 
Sv: bada hundarna varje dag

Jag tror att om man badar långhåriga hundar ofta kan de få fuktexem, eftersom det tar lång tid för dem att torka...
Men shampot ska nog inte vara ett problem.
Man kan ju bara skölja tassarna och sen borsta hundarna när de torkat, det är endast när de e blöta som de luktar illa..;)
 
Sv: bada hundarna varje dag

Våra två busar blir likadana, fr a den yngre. Men vi shamponerar nästan aldrig, kanske ett par ggr/år, utan nöjer oss med att spola av dom med slangen när dom är som värst. Men oftast torkar vi av det mesta med handdukar och så får dom ligga en stund i tvättstugan och "sluttorka". Därefter några tag med skrapa/borste.

Att shamponera varje dag tror jag inte är så lyckat.

LIA
 
Sv: bada hundarna varje dag

Nja, har de rullat sig i skit luktar de illa även när de har torkat ;)
Fast kanske var till Annika du skrev.
 
Sv: bada hundarna varje dag

Jag har 2 st Leonberger och nu när det är sådant här väder så blir de ju väldigt smutsiga. Jag brukar handdukstorka dom för det mesta men är de riktigt smutsiga får de åka in i duschen men då använder jag bara vatten. Men det är ju klart rullar de i allt möjligt "trevligt" så skulle jag nog shamponera och sedan torka dom ordentligt.

Det är svårt det där =)
 
Sv: bada hundarna varje dag

Jag sköljer av min med vatten, sen tar jag hårfönen;)
 
Sv: bada hundarna varje dag

Hårfönen är en riktigt bra uppfinning, speciellt om man har hundar med mycket päls :D :bow:
Tex min lilla bearded collie som inte ens är långhårig än:angel:
Tar ju ändå evigheter innan han torkar med sin täta päls.
 
Sv: bada hundarna varje dag

Sålänge du inte tok-schamponerar dem varje dag är det nog ingen fara sålänge de inte får fukteksem, som sagt.
Det tar ju att tag innan man når till botten av underullen så om du tvättar "ytan" så rubbar du ju inte hudens balans.
Vi människor är ju inte heller menade att duscha oss varje dag, men vi klarar av det.. (iaf de flesta)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 348
Senast: alicegard
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Hundträning Hej! Ska väl göra en lång historia ganska kort. Endel kanske vill ha hans historia för att förstå hunden. Tog hem en gnutta jobbig...
Svar
6
· Visningar
6 894
Senast: dpmatte
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 584
Senast: Shark
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp