Bada häst

L

linnea 82

Hur gör ni rent formellt om ni vill låta era hästar simma men utan er i vattnet?
 
Sv: Bada häst

linnea 82 skrev:
Hur gör ni rent formellt om ni vill låta era hästar simma men utan er i vattnet?

Låter nån annan sitta på:D


Döttrarna tex. Annars kan man ro och låta hästen simma efter det vet jag en travtränare som gör ibland.
 
Sv: Bada häst

En kompis till mig sätter hästen i longerlina och låter honom simma själv medan hon står på bryggan, har funkat jättebra.
Annars kan du ju följa med ner i vattnet och glida av hästens rygg när det börjar bli djupt och simma brevid ;)
Alternativt ta hästen till en sån där rehabiliteringspool :D
 
Sv: Bada häst

badanka skrev:
Annars kan du ju följa med ner i vattnet och glida av hästens rygg när det börjar bli djupt och simma brevid ;)
Jag skulle aldrig kunna simma brevid min häst! Hon simmar alldeles för fort! Det skulle bli värsta vattenskidåkningen! :D
 
Sv: Bada häst

Jag är alldeles för feg för att simma bredvid honom:smirk: tänk om jag skulle råka få mig en spark:crazy: Har också tänkt på detta med longerlina men vi har tyvärr ingen brygga i närheten.Jag är själv en väldigt stor badkruka, men man får väl kanske offra sig lite;)
 
Sv: Bada häst

Är det djupt i vattnet då? För isf kan du ju stå på strandkanten. I värsta fall kan du väl ro brevid eller nått, men det är inget jag skulle rekommendera eftersom att en båt är inte alltid så lätt att styra med en häst med sig.
Kan inte en kompis ta med honom ut i vattnet, antingen själv eller som "släp" när hon själv rider?
 
Sv: Bada häst

Jag tycker det skulle kännas bäst om jag avr emd hästen i vattnet, än i tex. lång lina ifall den blir rädd eller så.
På med hjälm och kraftiga skor (jag har mina vanliga jodpuhrs med stålhätta) så klamrar du fast dig i manen och ger fria tyglar, och glider med.
 
Sv: Bada häst

*KL*

När jag var på ridläger så satt vi på hästarna när dom simmade..
Gör det något ? Fast ve gled av en stund senare. Men vi satt liksom aldrig på ryggarna utan det kanske var 5 cm mellan rygg o rumpa..
 
Sv: Bada häst

sky_fly skrev:
*KL*

När jag var på ridläger så satt vi på hästarna när dom simmade..
Gör det något ? Fast ve gled av en stund senare. Men vi satt liksom aldrig på ryggarna utan det kanske var 5 cm mellan rygg o rumpa..

Jar brukar också sitta på hästen när vi simmar om det inte är för långt utan bara några simmtag :) Beror väll också på vilken storlek hästen har. När jag rider min lilla ponny simmar jag brevid, annars är jag rädd att hon ska sjunka :angel:
 
Sv: Bada häst

Polly_Mulle skrev:
Det är då man har nytta av ett apfult jätteorange grimskaft knutet runt halsen att hålla fast sig i :D
:rofl: :rofl:
jag kan väl få låna ditt, snälla? :D Fast det är ju bra iof! Syns ju i vattnet!
 
Sv: Bada häst

det syns aldelles ypperligt, lätt att få tag i och vet du vad... jag råkar tycka om det så du får köpa ett eget fuuult grimskaft :D
 
Sv: Bada häst

KL:
Jag sitter på min hästen tills det börjar bli djupt då han börja simma då glider jag på sidan och simmar brevid. Problemet är att han ska bara simma längre och längre ut, så jag har svårt att få honom att vända ibland.:D
 
Sv: Bada häst

Teacuptoy skrev:
Jag skulle aldrig kunna simma brevid min häst! Hon simmar alldeles för fort! Det skulle bli värsta vattenskidåkningen! :D

Min kompis simmar mkt med sin häst, och jag menar det, vilken fart!:rofl:
 
Sv: Bada häst

jag sätter på hästen grimma med tyglar på, leder hästen ut i vattnet tills den börjar simma och sen simmar jag bredvid och tar tyglarna över huvudet och lägger bröstet på hästens bakre del av ryggen och simmar med benen. Då blir det lättare för hästen och så kan jag styra den vart jag vill.
Jag hade en arab förut o han var jätte duktig på att simma kunde smacka så simmade han fortare och så kunde han sakta av till lugnare tempo och simma i volter i vattnet. Han var så himla söt när han simmade.
När jag ska in från vattnet igen så tar jag mig bara upp på hästens tygg och rider i land.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min dotter och hennes kompis vill så gärna bada med hästen men jag börjar bli tveksam på om det börjar bli för kallt? Vad tycker...
Svar
9
· Visningar
1 032
Övr. Barn Nu börjas det, tjatet om att åka och bada med kompisar. 🙈 Sonen är 11 år, fyller 12 i december. Varit/är sen i motoriken och väldigt...
2
Svar
36
· Visningar
2 901
Senast: Thaliaste
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
784
Senast: Lejd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp