Bada häst

Yllekofta

Trådstartare
Vid vilken temperatur badar ni era hästar?

Hästen är oklippt men har tappat det mesta av vinterpälsen och har en redan tunn päls men är otäckad. I stallet är det runt 5-8 grader under natten. Skulle ni bada hästen om det kommer vara 15+ ute under dagen?

Det beror väl på när på dygnet du tänker göra det. Om du gör det på dagen så hinner den ju torka till natten.

Har isolerat varmstall så "kan" bada hästen när som men jag brukar inte bada dem under vintern om det inte behövs tex tvätta av rumpa+svans om det skulle behövas osv. Brukar ta det sista badet i okt ca och första kanske i mars/april om de ska tävla och behöver tvättas. Badar inte hästen och släpper ut direkt, isåfall gör jag det efter de kommit in och lägger på täcke så de hinner torka tills kvällsfodringen.

Min ena behöver bada hela tiden. Skäck med mycket vitt, vita ben och svans. :angel: Fuxen har aldrig badat, men skulle nog behöva just nu.

@Yllekofta
Är det så pass varmt hade jag badat den om det behövdes, sen ut och beta den i solen så att den får torka.
Min ena är också en skäck med mycket vitt, det går ann ändå :)

Jag har badat lösdriftshästar vid -15 :angel: dom får dock självklart ha täcken efteråt. När den har torkat så spelar det ingen roll vilken temperatur det är?

Vid vilken temperatur badar ni era hästar?

Hästen är oklippt men har tappat det mesta av vinterpälsen och har en redan tunn päls men är otäckad. I stallet är det runt 5-8 grader under natten. Skulle ni bada hästen om det kommer vara 15+ ute under dagen?

Det beror nog på vad man menar med bad. Jag duschade av min ena häst igår eftersom den var svettig och smutsig. Det var 6-7 plusgrader ute och blåste en del. Den fick stå inne en stund och sedan gå ut med ett fleecetäcke. Någon timme senare bytte jag till det vanliga utetäcket (50g foder). Under vintern passar jag på att duscha den här hästen om den blivit svettig och det är bara någon minusgrad/noll, då gör jag likadant som igår. Den behöver duscha lite oftare än andra då den väldigt lätt får skav om den är smutsig eller stövig. Jag har uppvärmt stall och vatten så det funkar bra.

Jag har badat lösdriftshästar vid -15 :angel: dom får dock självklart ha täcken efteråt. När den har torkat så spelar det ingen roll vilken temperatur det är?

Nej precis, travhästar duschar ju året runt och det verkar ju gå bra. Däremot kan det ju bli besvärligt om det är risk för fruset avlopp och så. Därför duschar inte jag mina om det är jättekallt ute, jag har ingen duachspilta med dörr att stänga.

Spola av gör jag så länge det inte är minus. Står ute och vill inte riskera att det fryser på och blir halt.
Ska jag schamponera vill jag ha lite finare väder då det tar längre tid.

Nej precis, travhästar duschar ju året runt och det verkar ju gå bra. Däremot kan det ju bli besvärligt om det är risk för fruset avlopp och så. Därför duschar inte jag mina om det är jättekallt ute, jag har ingen duachspilta med dörr att stänga.
Nej, precis! Jag har duschat hästarna när jag varit på ridhuset, då jag saknar varmvatten i mitt stall. :)

Duschar ju mina året runt (travhästar) och ja de behöver duscha oftast efter jobb de är väldigt svettiga, men sen kan de bero på skitig bana osv. Täckar dem med bra svettäcken direkt efter dusch, promenerar dem 10 minuter eller så och sen byter vi täcken innan hagen väntar. Nu när de vart varmt på dag tid har de faktiskt fått gå ut utan täcken direkt efter dusch.

Duschade min senast igår så han var svettig efter ridning. La på en yllefilt och gav hö efteråt, efter ca en kvart var han torr igen i solen

Duschar hästarna vid varmt och fint väder, oftast +15 grader, börjar på förmiddagen så de torkar i värmen eller så torkar jag med handdukar och täcken.

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 979
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 144
Senast: Freazer
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 099
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama