bada en häst...????

zazza girl

Trådstartare
ha funderat lite på det att bada en häst... e det så farligt igentligen att bada dom i kallvatten?????

hur gjorde man för när man inte hade varmvatten så lätt som man ha nu...?

hur gör ni som inte ha varmvatten i era stall????

tacksam för svar...!!!!!
 
Sv: bada en häst...????

Sålänge det är varmt eller hästen har möjlighet att torka snabbt så är det ingen fara. Jag skulle däremot avråda dig från att gör det i nulägen. Här är det i alla fall bara runt 10 grader varmt, och då kommer hästen definitivt frysa . Jag har inte heller något varmvatten i mitt stall, men under vintertiden blir de ju inte så smutsiga så jag brukar bara tvätta dom på sommaren. För det mesta tycker de att det bara är skönt att få bli lite avkylda i sommarhettan. Men som sagt....har du inte möjlighet att torka hästen snabbt så får du vänta lite..annars kan den få ont i leder, kors m.m. Om det är superbrottpm kan du ju alltid använda torrschampoo?
mvh
 
Sv: bada en häst...????

Ta med varmvatten i några termosar att blanda i det kalla eller ännu bättre, värm vatten i vattenkokare. Vattnet i hinkarna behöver inte vara varmt. men det är bra mycket trevligare med lite ljummet.
 
Sv: bada en häst...????

Vi har ej tillgång till varmvatten i vårt stall så vi spolar alltid våra i kallvatten mer eller mindre året runt. Bor juh i Dublin så det blir inte riktigt lika kallt här som hemma i Sverige :)
 
Sv: bada en häst...????

Jag värmer vatten med vattenkokare för att kunna tvätta i ljummet vatten men jag sköljer med kallt. På med filtar och täcken om det inte är sommarvärme. Tvättar inte när det är för kallt ute.
 
Sv: bada en häst...????

ok.. ja badar bara på sommaren mina ... och här e det runt 20 grader ... fast nu e det rätt så kallt igen ..
 
Sv: bada en häst...????

Även när det är varmt ute kan det vara bra att låta hinkarna stå ute i solen lite så vattnet inte är iskallt, skulle inte jag tycka va så skönt iaf.. Är det lite kallare, som nu, går det bra att tvätta svansen i kallvatten och, som någom sa innan, använda torrschampo på kroppen. Badar nästan aldrig min häst (fast vi har varmvatten i stallet..). Svampar lite om hon är svettig för att få bort saltet. Är dom dammiga kan man tex toka dem med en fuktig vettextrasa. Behöver ju fettet i pälsen som skydd mot regn, insekter mm. Skimlar har ju dock en förmåga att få alla möjliga fläckar så dom kan man behöva bada lite oftare kanske...
 
Sv: bada en häst...????

Jag har en vattenkokare i stallet som jag värmer vatten i, blandar med kallt vatten. Tar oerhört långtid, men jag gör hellre det än duschar hästen i iskallt vatten.

Fast för det mesta passar jag på att duscha hästen, om det nu behövs, när vi är och tränar på ridskolan där det finns varmvatten..
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 374
Hästvård Jag har fått lära mig att hästen ska vara ren och torr innan klippning, dvs. ren som duschad med schampo. Detta för att få en jämn och...
2
Svar
28
· Visningar
1 790
Senast: Ketrawzc
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 730
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp