Backutspark

Nikki o Fabian

Trådstartare
måste det vara en dum grej, eller kan det vara nått som kommer i leken oxå?

Nu menar jag när jag leker med hästen från marken.

Just nu reagerar jag som att jag "dödar dej" om du sparkar mot mej, alltså blir arg o schasar iväg honom med pisken(inte slår på honom, han är så långt borta så det ändå inte skulle gå).

Men så slog det mej att han kanske bara leker på det viset....:crazy:

Han är lite av en häst som vill vara högt i rang o ingen ska bestämma över honom, varken häst eller människa. Men jag har ju jobbat med honom i 4 år så lite repekt finns det ju, men det känns som att i vår lek, att han uppfattar mej så "utmanande" och jag ska fan inte få betsämma, då kommer sparken. Antingen är det jag som ger fel signaler för det är absolut inte det jag menar, jag leker bara. Eller så är det jag som missuppfattar honom att han blir lite förbannad o då kommer backutsparken och det där pipet.

Jag litar inte riktigt på att han inte springer över mej i allt ihopa så jag ser till att hålla avståndet och har hela tiden koll på vart han är, men han brukar oftast stanna precis framför mej om jag säger till, men som sagt jag litar inte på att han bara vänder runt och tar sin backutspark mot en, så jag brukat ställa mej så neutral som möjligt med sänkt huvud, efter att jag sagt stopp med lyft pisk innan han är jätte nära.

Busungen:love:
P32100322.jpg
[/IMG]

Sv: Backutspark

Varför dessa lekar överhuvudtaget?

Handlar det om enbart tidsfördriv, eller ser du det som en del i utbildningen?

På nåt sätt så tycker jag att man ser när en häst menar allvar, dvs han hotar på allvar och för att sedan verkställa hotet.
Mao så hade han naturligvis redan sparkat dig om det var hans syfte.

Däremot så kan ju du bestämma dig för att du inte accepterar det betendet oavsett vad hans tanke är bakom det hela, för visst kollar han in lite var gränserna går genom att veva med bakbenen mot dig.

Så gränsen mellan lek och allvar blir ju hårfin, ungfär som unghästar som smågnabbas lite lekfullt, men någonstans i bilden så är det ändå ett styrkeprov de två emellan.

Så jag skulle absolut fortsätta med att "mörda honom", för att markera att; den typ av lek befattar jag mig inte med oavsett ditt syfte. För rätt vare är så blir det allvar, precis som med de smågnabbande unghästarna.

Jag kan NÄSTAN garantera dig att skulle han få för sig att sparka dig så kommer du inte att märka nåt mer än att han duttar till dig för att få igång dig. Jag har blivit "sparkad" många gånger på lek av dom hästar jag haft och då är dom jättekoncentrerade på att bara NÄSTAN träffa och dom vet precis hur långt bort man står. Just lekpipet och attacken är det klassiska "kom igen nu så tar vi ett race till.":D

Alla hästar funkar ju naturligtvis inte likadant men dom jag haft har funkat så.

Varför dessa lekar överhuvudtaget?

Handlar det om enbart tidsfördriv, eller ser du det som en del i utbildningen?

På nåt sätt så tycker jag att man ser när en häst menar allvar, dvs han hotar på allvar och för att sedan verkställa hotet.
Mao så hade han naturligvis redan sparkat dig om det var hans syfte.

Däremot så kan ju du bestämma dig för att du inte accepterar det betendet oavsett vad hans tanke är bakom det hela, för visst kollar han in lite var gränserna går genom att veva med bakbenen mot dig.

Så gränsen mellan lek och allvar blir ju hårfin, ungfär som unghästar som smågnabbas lite lekfullt, men någonstans i bilden så är det ändå ett styrkeprov de två emellan.

Så jag skulle absolut fortsätta med att "mörda honom", för att markera att; den typ av lek befattar jag mig inte med oavsett ditt syfte. För rätt vare är så blir det allvar, precis som med de smågnabbande unghästarna.

Varför vi leker som vi leker är både och, ett tidsfördriv för att varriera träningen samt för att han lär sej nya saker genom lek och behöver få aktivera sin hjärna. För vi springer inte bara omkring utan har oftast nått syfte med det hela. Man kan säga att det är som att träna en hund att följa en och lyssna på vad jag säger.
Sist sprang vi på banan och jag som är på andra sidan volten knacka på ett hinder, då ska han komma till mej genom att hoppa hindret först. Han är jätte duktig faktist och lär sej fort.

Men sen är det ju det här med att lära sej tyda varandras kroppspråk i leken. Jag är inte 100 på honom än och vet att jag måste hålla avstånd och har alltid hjälm på mej. Så jag hoppas att jag inte dumförklaras pga att jag leker med min häst.

Men jag tycker att det känns som att han ska acceptera att jag inte är någon häst så därför sparkar man inte mot mej, oavsett lek eller ej.

Jag kan NÄSTAN garantera dig att skulle han få för sig att sparka dig så kommer du inte att märka nåt mer än att han duttar till dig för att få igång dig. Jag har blivit "sparkad" många gånger på lek av dom hästar jag haft och då är dom jättekoncentrerade på att bara NÄSTAN träffa och dom vet precis hur långt bort man står. Just lekpipet och attacken är det klassiska "kom igen nu så tar vi ett race till.":D

Alla hästar funkar ju naturligtvis inte likadant men dom jag haft har funkat så.

Men att få en sån dutt i huvudet eller ansiktet är nog inte så skojj.
Har blivit träffad av hovar förr när det har handlat om lek mellan två hästar på varsin sida av ett staket. Jag var ute o gick med unghästen jag skötte och smack sa det så låg jag i diket med brutet ´revben.

Jag måste hålla med ovanstående talare gällande lekduttet.

Har tom blivit duttad i bakhuvudet av min tidigare häst under en lek session. Föll ner & blev chockad men absolut inte skadad. Detta (inte så smart) utan ridhjälm.

Det är skillnad när du är Med i leken och är siktad på & när du kommer imellan och "råkar" vara mitt i.

sen påstår inte jag att man som människa bör se till sånt här beteende som godtagbart. Jag tillät inte sparkar i min direkta närhet. På avstånd gick det bra att bralla men i min närhet var det hovar på marken annars blev han bortskickad.

Okej, jag ska förtydliga det jag menade:

Dom gångerna jag har blivit duttad har det inte varit många centimeter mellan hästen och mig. Dom har helt enkelt lyft på rumpan och bara petat till mig och sen farit iväg med ett pip och brallat på behörigt avstånd. Jag går ju ofta i närkamp med hästarna men det är inte där olyckorna sker som vi alla vet och jag backar på och hotar hästarna jag med och är dom i bustagen så blir det ett vevande, fotsula mot fotsula tills den ena ger sig.:D

Jag har alltid lekt och busat mycket med hästarna och dom har lika ofta börjat buset som jag har gjort. Dom uppskattar det kan jag lova men det är lite problematiskt just nu för Madam påstår att jag har dålig taktkänsla när jag försöker lära henne bugga.:angel:

Visst är det upp till var och en om man vill leka med sin häst på detta sättet. Däremot så skulle jag ALDRIG(!!!) acceptera att någon av mina hästar lyfte på bakbenen mot mig (och inte att de reste sig heller för den delen). Dels är det en säkerhetsfråga, dessutom är jag deras ledare och ledaren ska (enligt mig) inte ifrågasättas över huvud taget. Detta är för mig en odisskutabel position, och eftersom mina hästar vet exakt var mina gränser går så litar de på mig till 100%.
Allt detta enligt mig och min syn på "hästuppfostran".

Min häst är precis likadan . Man ska aldrig , aldrig aldrig bli sur på hästen i ett sånt läge . Jag förutsätter att någon annan har haft hästen före dej . Isånafall är det det ända försvaret den har . Är du bara helt neutral så försätter du dej inte i någon större skadorisk . Blir du sur på hästen går den längre och längre in i sej själv , tills det stora vredesutbrottet kommer . Och DÅ sparkar den dej på riktigt , det kan jag lova ! Se bara till att hålla dej undan och var neutral . Kanske ska du tänka över hur du själv beter dej ? Kanske uppmanar du omedvetet hästen att ifrågasätta ditt ledarskap ? När hästen kickat mot dej så skicka istället iväg den utan att låtsas om det den gjorde . Obs ! Detta måste ske inom tre sekunder efter det att hästen kickat ! Låt den springa länge och väl tills den börjar tugga och visa underkastelse . Då kallar du in den och bara står där med den . Tills den slappnar av . Avsluta sen .

Min häst är precis likadan . Man ska aldrig , aldrig aldrig bli sur på hästen i ett sånt läge . Jag förutsätter att någon annan har haft hästen före dej . Isånafall är det det ända försvaret den har . Är du bara helt neutral så försätter du dej inte i någon större skadorisk . Blir du sur på hästen går den längre och längre in i sej själv , tills det stora vredesutbrottet kommer . Och DÅ sparkar den dej på riktigt , det kan jag lova ! Se bara till att hålla dej undan och var neutral . Kanske ska du tänka över hur du själv beter dej ? Kanske uppmanar du omedvetet hästen att ifrågasätta ditt ledarskap ? När hästen kickat mot dej så skicka istället iväg den utan att låtsas om det den gjorde . Obs ! Detta måste ske inom tre sekunder efter det att hästen kickat ! Låt den springa länge och väl tills den börjar tugga och visa underkastelse . Då kallar du in den och bara står där med den . Tills den slappnar av . Avsluta sen .

Det är det jag funderat på, om jag sänder ut någon signal omedvetet som blir fel för honom. Eller att han tolkar mej som att jag säger nu leker vi och sparkar, eller att han tror att jag vill honom nått "ont".

Ang det du säger om att skicka iväg honom, det är typ så jag gör, när han kickar mot mej så driver jag på honom och tolererar inte nått annat än att han springer tills jag säger stopp. Jag slår inte på hästen utan har bara spöet som en drivande hjälp.

Ja, har hästen haft tidigare ägare som kanske inte haft så mycket kunskap och slått hästen har den inte något annat försvar att ta till mot "felaktig" behandling , som han troligen ser det . Förhoppningsvis slutar han upp med det beteendet om ni kommer varann ännu närmare ?
Kanske ska du ta hjälp av en tränare ?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 710
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 150
Senast: valy
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Hade besök av syster + systerdotter igår! Efterlängtat besök och W var så taggad på att få hänga lite med M igen. Glada ungar som...
Svar
0
· Visningar
458
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama