Backträning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Helenastahl
  • Startdatum Startdatum
H

Helenastahl

Okej, nu har jag hört så många olika saker att jag blir helt förvirrad :confused:
Jag vill nu höra allas åsikter och kunskaper inom detta ämne. Har några frågor sådärpå förhand...

Hur tränar ni i backar? Uppför lugn trav eller ökad? Skritt eller lugn trav nerför? Hur brant kan en backe vara för att man ska kunna trava uppför/nerför? Hur påverkas hästen vid felträning? Har ras, storlek, ålder, kondition, mm någon betydelse? (fattar såklart att man inte kan köra stenhårt med en otränad häst) Gör ni olika när ni rider/kör?

Svara gärna, jag vill veta allt! :)
Tack!

Sv: Backträning

Okej, nu har jag hört så många olika saker att jag blir helt förvirrad :confused:
Jag vill nu höra allas åsikter och kunskaper inom detta ämne. Har några frågor sådärpå förhand...

Hur tränar ni i backar? Uppför lugn trav eller ökad? Skritt eller lugn trav nerför? Hur brant kan en backe vara för att man ska kunna trava uppför/nerför? Hur påverkas hästen vid felträning? Har ras, storlek, ålder, kondition, mm någon betydelse? (fattar såklart att man inte kan köra stenhårt med en otränad häst) Gör ni olika när ni rider/kör?

Svara gärna, jag vill veta allt! :)
Tack!

När vi kör intervaller här hemma på berget är det 10 Graders lutning, Kör ej full trav, kör kanske 35 uppför där. Om det är ännu brantare så skrittar jag bara, vill inte förstöra bakknäna, Nerför skrittar jag alltid. Klart att Kondition har betydelse, orkar inte springa lite många intervaller tex och lika fort. Ålder har nog också betydelse.. Felträning och felträning, alla har ju sitt sätt att träna, Men vi kör aldrig fullt i backar.

Vi har en brant backe i skogen men jag skrittar eller galopperar bara uppför den. Alltid skritt nerför. På slingan finns några uppförsbackar där jag brukar gasa lite i trav när han går i vagn och galopp när han rids. Men jag tränar inte intervaller i backe.

Svag lutning funkar ju bra att köra intervaller i. I närheten av vårt förra stall fanns då massor av branta och långa backar, knappt så jag vågade köra i dom så jag red mest. Uppför i galopp eller i skritt och nedför ALLTID i skritt... Där beror det ju på lite vilka muskler man vill träna, snabb galopp uppför för dom snabba, explosiva musklerna ( mer användbara för en hopphäst antar jag) och skritt uppför för dom långa, sega musklerna (lämpligt för dressyrhästar och även travhästar då) som skapar större uthållighet... Luddig? :crazy: ;)

Jag tycker att backträning är det bästa sättet att träna upp en god mjölksyratolenas. Detta kräver att du kör 3-8 intervaller (beroende på hästens träningsstatus i en ca 75%(av maxkapacitet) ansträngning. Vilken tid det blir beror helt på hästens träningstatus.

Jag tyckte i början att man skulle akta sig för branta backar, men efter ett år i norrland har jag ändrat mig på den frågan.

Backträning har ett rykte om sig att anstränga bakknä, men i och med att hastigheten är förhållandevis låg tycker inte man ska vara för orolig. Det anstränger ju mest när hästen är som tröttast, så det gäller att känna sin häst värden.

Okej, supertack för alla svar! Så ni travar aldrig nerför en backe? Hur liten den än är? Och är det någon som vet vad man skadar om man travar nerför?

Jag travar då ibland i nedförsbacke..
Men aldrig om den är brant eller lång...
Det tar väl mest stryk på framknän och kotor...
Dom är ju som nog belastade som dom är redan..
Btw så gillar jag inte direkt backträning...

Jag travar då ibland i nedförsbacke..
Men aldrig om den är brant eller lång...
Det tar väl mest stryk på framknän och kotor...
Dom är ju som nog belastade som dom är redan..
Btw så gillar jag inte direkt backträning...

Backträning är superbra OM man tränar på rätt sätt, tränar man fel så går bakknän på en gång plus mycket mer kan gå fel. Bygger muskler och mjölsyra plus att dom andvänder ryggen på ett helt annat sätt. Varför gillar du inte backträning? :confused:

Jag har ett tioårigt sto som jag tränade i en 300 meter mycket brant backe. Jag körde i 45-tempo 6 intervaller uppför, vilade 30 sekunder, joggade långsamt nerför och sen på igen. Det tog exakt 2 min mellan intervallerna. Hästen gick otroligt bra i några starter efter det, när jag nu inte har någon backe längre har hon inte gått lika bra. Backträning tror jag mycket på om man tränar på rätt sätt! :bump:

Nej, jag har bara inte haft nå bra erfarenheter av det..
Visst, om man kan det, och köra långt och långsamt så går det..
Men om man ska sitta och köra 1.35-1.40 i backe så sliter det mkt mer än vad det tränar!
Nää, tacka vet jag egentligen rakbana som grundträning, och sen en långbacke som man kan bygga muskler i i typ 2.20-tempo eller så..

Jag tycker att backträning är mest som en bra uppbyggnad för hästen. Men att det håller i helheten på att bara träna så om man vill ha en utvecklingsbar häst är därimot något jag inte tror på. Det som är negativt är att det sliter mycket på bakknän. Jag tränade min ponnytravare i backa förut, men eftersom hans bakknän vart sämre och sämre hela tiden då slutade jag. Så nu är det bra igen. Det är något jag tycker märks på alla backtränade hästar.. att de är sämre i bakknäna.
Men iaf.. Jag tycket det är som sagt, bra som en grund, Men inte som den enda träningen. Utan bra att variera med lite ex. intervaller eller snabbjobb.. Det är vel så jag tycker om backträning iaf.. Visst funkar det säkert riktigt bra på flera hästar med bara backträning, men visst..
Fasst man tycker ju olika och så..

Hejsan Helena.
Vad jag vet så skritt nedför eller sakta trav beroende på lutningen, sen jogg uppför och sen får väll hästarna ta i lite mer beroende på hur mycket de behöver ta sats i backen så det inte blir för jobbigt.

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
5 062
Trav Nyligen införskaffad valack som till en början skött sig utmärkt, men efter en jogging tur i skogen skrittar vi hem och det kommer en...
Svar
5
· Visningar
2 311
Senast: ares
·
Hundavel & Ras Hejsan, Postade även detta på vovve-forumet men tänkte att det kanske finns folk här också med intressanta åsikter! :) Dvs detta...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 463
Senast: Sezziyanen
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
2 022
Senast: NotlikeI
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka