Backträning i slalombacke

Rucksack

Trådstartare
Är det några här på buke som tränar backträning i slalombackar? Skulle ni kunna tipsa om vilka backar det i så fall rör sig om?

Alla tips mottages med största tacksamhet :)

Sv: Backträning i slalombacke

Jag har svårt att tro att du kan hitta ngn slalombacke där det är tillåtet att rida ens offseason!
Verkar "säkrare" att leta upp andra klättermöjligheter.

FPL

Hej!

Jag tränar i slalombacke ibland. Vet även fler som använder det..
Hur man använder dom beror ju på var i träningen hästen är.

Lycka till.

Jag vet att man tidigare har kunnat rida i slalombacken i Timmersdala (en liten by utanför Skövde, typ), men nu är det kohage där på sommaren så den är inhägnad...

(jag läser din fråga som att du vill ha exempel på orter, byar, städer osv där det är tillåtet att rida i slalombackar - eller hur?) ;)

Precis, jag vill gärna att de som får rida i slalombackarna talar om vilka dessa backar är. Själva träningen kan vi ta i en annan tråd :)

Rättviks slalombacke har en bilväg som slingrar sig uppför backen (byggd för de backtävlingar med bil som genomförs under Classic Car Week). Perfekt för ridning, används som en del av en av sträckorna vid Vasaritten.

Finns en i Karlskoga. Lunedet, nerlagd om jag minns rätt men jag red där när den vatr igång och ingen sa ngt då iaf :)

Tack för svar! Ju fler jag får reda på, desto mer ammunition har jag i mitt lilla korståg mot en ogin fritidsnämnd i trakten.

Åtminstone förr om åren fick man rida i Hallstabacken (Sollefteå Kommun) under sommarhalvåret. :laugh:

Borde inte allemansrätten gälla där? Får man promenera där på sommaren så borde man få rida. Givetvis får man ju ta hänsyn till folk o fä, och även hur underlaget ser ut så att det inte går sönder. Men i övrigt tänker jag.

Jag har svårt att tro att allemansrätten gäller på en idrottsanläggning.
Då vore det väl fritt fram att rida dressyr på fotbollsplanerna?

Jag tror man får acceptera ett nej, eller som TS, försöka snacka sig till ett godkännande.

Eller gallopträning på en fin golfbana....hmm nu börjar dagdrömmarna.

På Isabergsritten så går väl banan över slalombacken i Hestra om jag inte minns fel :)

Fast hur långt räknas det som idrottsanläggning då? Oftast är det ju en backe, med skog på sidan, borde man inte kunna rida i skogen på sidan då? Eller tillhör det? Jag har ingen aning, i min del av landet hittar man inga slalombackar :D

Fast den slalombacken jag ridit i kan man liksom inte förstöra så enkelt, genom lite ridning alltså, därför kan det nog vara så att det kan vara tillåtet. Och som Kimmis ovan mig påpekar "Oftast är det ju en backe, med skog på sidan".

Fast den slalombacken jag ridit i kan man liksom inte förstöra så enkelt, genom lite ridning alltså, därför kan det nog vara så att det kan vara tillåtet. Och som Kimmis ovan mig påpekar "Oftast är det ju en backe, med skog på sidan".

Den backe tittade jag på på håll häromdagen och funderade på om det gick och använda den till att träna hästarna i! :idea:
Hur ser det ut där, finns det någon väg eller är det terrängen som gäller?

/Camilla

Fattar inte frågan riktigt :P Finns ju vägar dit, hela vägen fram men i backen finns det ju ingen väg. Ehh, typ så blir mitt svar eftersom jag är lite trög ;)

Allemansrätten gäller inte anläggningar, och dit räknas även motionsspår och liknande (och skogen som eventuellt ligger runt dessa), så jag har svårt att tro att en skidbacke inte också räknas till anläggningar.

I Skattmansöbacken utanför Enköping så ser vi ibland en mkt välkänd distansryttarinna klättra. Har inte vågat mig dit själv ännu men är väldigt sugen eftersom vi har utsikt över backen från ena sommarbetet.

Fattar inte frågan riktigt :P Finns ju vägar dit, hela vägen fram men i backen finns det ju ingen väg. Ehh, typ så blir mitt svar eftersom jag är lite trög ;)

Förlåt om jag var otydlig, men jag menade om det fanns väg i backen! :)

Den backen har inte använts som slalombacke på flera år så jag antar att det kan vara en del vegetation i den om det inte finns en väg?

/Camilla

Liknande trådar

Dressyr Får jag stöta och blöta en galoppombytes fundering med er? Min valack har inte befästa byten ännu, det ena blir oftare rätt än fel men...
9 10 11
Svar
211
· Visningar
20 913
Skola & Jobb Hej kära bukare, Jag vill utbilda mig vidare inom grafisk design efter sex år på universitetet. Jag har inget csn kvar på...
Svar
3
· Visningar
593
Senast: LovingLife
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 201
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 895
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar