aglaonema

Trådstartare
Min häst kan plötsligt få för sig att börja backa när jag ber den gå fram, det är lite otäckt. Hur tränar jag bort detta?

En häst börjar inte bara plötsligt att backa, ta reda på varför innan du försöker reda ut hur du får hästen att sluta.

Den vanligaste orsaken är att hästen ser något farligt.

Jag skulle säga att det vanligaste är att den inte lärt sig att gå fram för skänkeln ordentligt, alt att den är olydig för samma sak. Hur gammal är hästen och hur utbildad är den, och hur van är du?

Min häst är expert på att testa genom att backa. Det gör hon ofta med nya ryttare, och det beror på att hon testar helt enkelt. Hon är definitivt inte rädd, bara vill se om hon kommer undan och får bestämma. Så gjorde hon med mig också när hon var ung och grön och vi inte kände varandra. Med konsekvens och bra grundridning har problemet liksom slutat existera.

En häst som ser nåt farligt beter sig på ett helt annat vis. Det föregås ju rätt ofta av att den stannar, växer och tittar och kanske börjar blåsa sina varningsljud till omgivningen. Sedan kanske den backar när man vill ha den framåt. Det framgår inte riktigt hur du TS upplever att din häst backar?

Så gör min medryttarhäst också när man rider ut själv.
Han backar, vänder och vägrar lämna stallplanen, men det är bara att vara konsekvent och envisare än honom.

Min häst (ponny egentligen men iaf) backar när den blir rädd och osäker så jag tror det är därför din häst backar. Jag tycker nog bara att du ska smacka på och kanske använda dig av ett ridspö. Det kandke är att den uppfattar dina hjälper fel och att du behöver bli ännu tydligare. Men som sagt så tror jag att det liksom bara är att driva framåt då och kanske ha ett ridspö för säkerhetens skull. Om det blir farligt eller väldigt läskigt så tycker jag åtmistonde att det är smartare att hoppa av och leda hästen en stund och sedan hoppa upp igen.

Fast det är ganska svårt att försöka ge ridråd åt någon över internet när man inte har sett vare sig häst eller ryttare och inte vet något alls om ekipaget. Rider du för tränare regelbundet? Vad säger han/hon?

Om inte tycker jag du ska leta rätt på en så att ni kan få hjälp av någon som ser er på riktigt. Det kan verkligen vara vad som helst som spökar, från att hästen har ont eller utrustningen inte passar, ny häst som testar, outbildad häst som inte förstår hjälperna, utbildad häst med otydlig ryttare...

Liknande trådar

Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 935
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 036
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka