backa i trail at/by hand

lakrits

Trådstartare
Idag har jag haft en riktigt bra dag.

Jag övade lite backövningar med min häst genom ett L och det gick bra men jag har en liten undran...

Om man ska tävla i trail.......vilken position ska ryttaren ha när hästen ska backa (nu menar jag för hand,ej på rygg).
Vilken inverkan får jag ha på hästen?
Ska jag stå framför hästen hela tiden?
Ska jag stå vid sidan?
När man ska få hästen att gå igenom svängen, ska den fixa det själv eller hur gör jag när jag ska ha genom hästen där?

Finns det någon som kan förklara hur en korrekt backning ska gå till genom ett L tex.?

Sv: backa i trail at/by hand

När jag tävlade i trail så sa domaren att helst ska man vara på ut sidan av "L"et när man backa. När du kommer till svangen så bruka jag använder huvud att hjälpa mig flytta bakdelen runt. Men ta det lungt. Han också sa att rusha genom detta är värre, än att ta tid och gör det rätt.

Träna mycket att din häst att backa med minsta signaler en bit ifrån dig. och att du kan flytta bakdelen en bit ifrån dig med. Man kan vara intill hästen i L:et men du får plus poäng om du är utanför. Men nu prata jag om D och C som jag vara med om, men om det är annorlunda högre up eller det är olika vad visa domare tycker och inte tycker om vet jag faktis inte.

Lycka till i din sökade

ett tillägg bara: Kom ihåg att ALDRIG ta i hästen när du ska backa, eftersom man inte får göra de i at halter klasser (så var det i alla fall sist jag tävlade i de, men rätta mig om jag har fel... )

Ja och nej, Du kan hålla grimmskaft längre ner under hakan med en hand och backa med denna hand om det behövs och "rester" (kan inte tänka på en annan svensk ord) i andra handen som du kan höja för att flytta hästen. Men du ska inte vifta den för att påverka hästen. Men om det är en D tävl. så brukar de ser förbi såna saker. Men för högre tävl. så ska du nog har hästen väldigt känslig för hand rörelse. Hoppas att du förstår min svar :crazy: .

Jp, du har rätt. Man ska inte ta på hästen och ingen stora rörelse heller.

Lakrits: efter thought...Som sagt vissa domare bry sig på olika saker. Så när man "Går banan" man ska fråga såna saker vad de vill ser och inte ser. Vad du "kan och inte Kan" göra, så att din hästen göra L:et så smidig som möjligt. Ibland är det bättre att ta på hästen så att hästen förstår dig än att krongla på banan. Bättre ingen + poäng än att kasta bort försöket. Jag har sett folk som absolut vill inte "ta på" hästen så de har vifta och gjorde andra saker så att hästen till slut blir de så frustread/rädd att de försöker att ta sig bort från L:et.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 260
Senast: lirco11
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 610
Western Förra sommaren började jag rida privatlektioner i westernridning efter flera års uppehåll från ridningen och har tidigare ridit...
Svar
4
· Visningar
4 327
Senast: Cam
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 165
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka