Backa, backa, backa

A

anny

Hej! Har en liten fråga till er. Min valack är en väldigt skör häst som fått mkt pryl i sitt liv och har därför väldigt svårt att lita på människor. Har haft honom i ett år, och det är först nu som vi har blivit RIKTIGA bundisar. Problemet är bara att har är otroigt envis att rida ut själv på. Han stannar, backar, o tillsist ställer han sig rätt upp. Vet inte hur många gånger detta har hänt. Och jag börjar bli trött på detta nu. Samtidigt vill jag inte svika hans förtroende genom att börja piska fram honom, jag vill verkligen inte göra det!! Många andra ryttare jag träffat säger att "det är bara att visa vem som bestämmer" , eller "det är bara att piska honom i röven till han slutar". Jag har aldrig använt spöet på honom utan håller det bara i handen ibland, mest för att han ska vänja sig vid det. Han har ju blivit mkt bättre, nu kan jag smeka honom med spöet över hela kroppen, och just därför vill jag inte slå honom med det nu, då känns det som om jag lurat honom.. Jag är lixom den enda han kan lita på, han kan inte ens stå själv i gången om inte jag står vid hans sida, hur ska jag då kunna pryla denna underbara vän?! Och det känns som om jag har prövat ALLA tekniker, jag har hoppat av och gått en bit sen hióppat upp igen, jag har baackat honom ännu mera åt båda hållen, Jag har bara stått stilla och gett honom tid, men det är inte så att han bara inte vill, utan han är verkligen rädd. Han
är väääldigt tittig och kan bli rädd för en singel sten, men när vi ska ut i skogen så stannar han o skakar!! visar ögonvitorna och allt, jag vet inte vad jag ska göra, jag vill verkligen unna rida ut själv på honom, ska ut o gå med honom i sogen nu nån timme, brukar göra det med, samma runda, men än så länge har det inte blitt bättre. Vill mest höra om ni kanske har några förslag på hur vi ska göra?

Sv: Backa, backa, backa

Att slå är ju knappast någon smart lösning om du verkligen känner att han är rädd. Bara att jobba vidare på att han ska våga lita på dig. Att hoppa av och gå före om han är rädd ser jag inte som en förlust, utan ett bevis på att du tar på dig ledarrollen och senare kunna få honom att lita på att du är samma ledare fast du sitter på ryggen.

Som Magdalena skriver så är det inte någon bra idé att slå hästen om den är rädd. För en häst som är rädd är det bästa botemedlet mycket tid och vänlighet. Mitt förslag är att börja om litegrand från början, alltså ungefär som att rida in hästen på nytt. För om jag förstod ditt inlägg rätt så är hästen rädd även när du är ute och leder honom? Börja med att träna hästen ifrån marken så att den litar på dig till 100%, sedan fortsätter man med att sitta upp, att gå några steg på stallplanen, gå några fler steg och till slut komma ut i skogen. Om hästen stannar för att den blir rädd tror jag att det bästa sättet är att bara låta den stå där tills den inser att det inte är så farligt och slappnar av. Själv sitter man bara på och "låtsas som om det regnar". I början kan man kanske sitta av och leda hästen men då ska man gå fram till det "farliga" föremålet för att hästen ska konstatera att det inte var farligt. Naturligtvis ska man inte göra det genom att släpa hästen dit utan man tar ett steg i taget och låter hästen slappna av mellan varje steg. Man behöver dock inte alltid gå hela vägen på en gång utan om hästen är mycket rädd kan man i början nöja sig med att hästen står stilla och tittar på föremålet något så när lugnt, därefter vänder man hästen och gör en halt och leder den en bit hemåt. Efter att ha lett den en bit hemåt vänder man igen (gör en halt) och går lite närmare föremålet. Så snart som möjligt sitter man kvar på hästen när den stannar och låter den närma sig det farliga föremålet ett steg i taget på samma sätt som när man ledde den.
Om man känner när hästen är på väg att stanna kan man ta ifrån den initiativet och själv be den att stanna, det tar bort lite fokus ifrån "det farliga" och gör att hästen blir mer uppmärksam på att man sitter på ryggen på den. Därefter gör man på samma sätt som jag beskrivit tidigare.

För mig har det i alla fall fungerat ganska bra att göra på detta sättet med hästar som är rädda, hoppas att det kan fungera lika bra för dig!

/Sara

hej, du kan göra "join up". där vinner du både hästens respekt och fötroende. gör så här: att du är i en rund paddock som är rätt stor, där går du in med hästen i mitten och släpper den (ps, den ska ha grimma på sig hela tiden) om det visar minsta ansats till att röra sig ifrån dejj lr börja beta så ska du skicka iväg hästen i rask trav eller stadig galopp i en cirkel (ett tips, du ska ha ögonkontakt med hästen och ett betämt kropps språk, gå hela tiden snett bakom hästen o driv den me ett grimskaft du kanske kastar mot bakdelen eller slå mot dej själv, använd hälst inte rösten, tänk att du ska bete dejj som en häst som är högre rang än din häst) låt henne springa i 5-6 varv och sen byter du genom att gå snett över paddocken o blocka vägen, sen låter du henne springa i 5- 6 varv till (tänk på att det är du som bestämmer hästens tempo och riktning) (tips) direkt ögon kontakt, var rak i ryggen, stå i 45 grades vinkel bakom hästen, ha bestämd kroppsrörelser, gör dej stor) hästen ska visa att det respektera det du gör men den ska inte vara rädd, så om den bara joggar så kan det va ett täcken på att den inte bry sejj. Sen är det dags att bjuda in hästen till dig du måste hela tiden vara uppmärksam på hästen sätt att reagera(dessa tecken kan hästen visa för att då vill den inte längre bara springa runt dejj utan den vill vara med dejj, örat är riktat mot dig= när hästen riktar det närmaste örat mot dej så är det ett klart tecken på att du har dens uppmärksamhet
cirklen blir mindre= när hästen gör cirklen mindre visar den att den vill komma in till dig, den förstår att det är bättre att vara nära dig
slickar osh tuggar= hästen kan slicka o tugga första gången man arbeta det i en rundpaddock, det är en återgång till fölets beteende med mamman och dominata hästar i flocken ,det beteendet säger oftast jag är bara ett litet barn, jag menar inget illa"
ju tydligare du är mot hästen är den mot dig.
Steg 1
när du ska bjuda in hästen till dig, tänk ut i förväg hur det skulle vara att bjuda in hästen, samla ihop linan och sänk blicken en smula och försäkra dig om att hästen tittar åt ditt håll, när du kommer fram till det stället du tycker hästen visade bäst tecken på att den ville vara med dig, så bryter du ögonkontakten och går försiktigt bort från hästen tills du står i 45 grades vinkel snett framför den, där den lätt kan se dig. Ha ett passivt kroppsspråk, runda skuldrorna och vänd dig bort lite, så att den kan se dig från sidan.
Steg 2
Håll dig stilla och ge hästen en möjlighet att gå fram till dig, eller åtminstone gå i riktning mot dig. Lägg märke till hur situationen har förändrats.
Steg 3
Om hästen kommer fram till dig o tex. lägger mulen på axeln eller lukta på dig är det väldig bra men om den bara stå och ser på dig så kan du uppmuntra den att ta några steg imot dig genom att röra dig i halvcirkla och bågar frambör hästens huvud, beröm hästens rektion.
Steg 4
Gör varje halvcirkel lite närmare hästen , vänta på hästen om den börja gå i mot dig, fortsätter du att gå så ska du gå ifrån den , för om du gå i mot den så fåt du hästen att stanna direkt. Vad du försöker uppnå är att hästen frivilligt ta ett par steg i mot dig o kanske snusa dig på axeln (beröm då och stryk den fint i pannan), vilken bekräfta att du har lyckats. Om den inte gör det så kanske den känner sig osäker, så då måste du börja arbeta med hästens förtroende
Att få hästen att följa dig
Stryk hästen vänligt mellan öronen och gå sedan bort medan du rör dig i cirklar, börja med att gå i cirklar i höger, gör cirkelns diameter lika stor som hästens längd. Gå på ett taktfast och bestämt sätt. Så snart det gå bra i ena hållet kan du belöna hästen genom att stryka den i pannan , och sedan röra dig i cirklar i andra hållet. När du har klarat av den riktningen också så få du inte glömma att berömma hästen. Om hästen tycker att det är svårt i början, vilken osäkra hästar gör, kan du uppmuntra rörelsen genom att ta lite lätt i grimman. Om du lyckas med detta betyder det att hästen har börjat förstå att du utgör dess säkerhetszon, att saker och ting är lättare och mer angenäma i din närhet, och att det är dig den ska vara om den blir rädd eller uppröd, effekten kan vara omvälvande för er båda. Min hästs attityd förändrades helt efter join up, det verkade som om han sa ” äntligen någon som förstår mig”
Lycka till
Mvh //Sara

:D

går detta lika bra o göra i en manege eller paddock?

det går men det kan bli lite svårade då hästen kan stanna i hörnen. men du kan försöka :D

Gå promenader i skogen med hästen där du går före och hästen efter, tills han lärt sig lita på dig och känner sig tryggare. Stor skillnad för en osäker häst att "följa" sin ledare, och att ha ledaren uppsutten på ryggen, de flesta brukar bli betydligt lugnare av att ha ledaren på marken så att säga.

finns nog inte så mycket annat att göra med tanke på hans historik, om du vill få honom att lita på dig och bygga upp hans självförtroende utomhus. Hur är han om du rider i sällskap med någon - lika rädd då????

håller med om att du ska ta på dej ledarrollen och absolut inte visa ilska mot hästen då du försöker lära h*n någonting, som att backa utan prata och berömm hela tiden!

Hallo, Hallo.
Mitt sto är också väldigt tittig när man rider ut själv. Jag började med att gå promenader med henne, alltid gå samma runda varje gång. Ha henne sadlad och tränsad också, fast att vi bara ska gå.
Hon är ganska rolig för så fort man går före henne så stannar hon, man måste gå bredvid henne annars står vi stilla. Efter att ha gått samma runda kanske 5 ggr i veckan i tre veckor så började jag skritt samma runda, lite läskigt men efter ett tag så gick det.
Och nu går det utmärkt att rida själv men endast den rundan =)

Kolla gärna in på ridpsort.ifokus.se (utan www)

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 060
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 662
  • Artikel Artikel
Dagbok Fortsättning från VGV Kids. Vi träffade en sköterska på närakuten som verkade oroad. Hon verkade inte riktigt få grepp om varför han...
Svar
12
· Visningar
2 145
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 303
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar