A
anny
Hej! Har en liten fråga till er. Min valack är en väldigt skör häst som fått mkt pryl i sitt liv och har därför väldigt svårt att lita på människor. Har haft honom i ett år, och det är först nu som vi har blivit RIKTIGA bundisar. Problemet är bara att har är otroigt envis att rida ut själv på. Han stannar, backar, o tillsist ställer han sig rätt upp. Vet inte hur många gånger detta har hänt. Och jag börjar bli trött på detta nu. Samtidigt vill jag inte svika hans förtroende genom att börja piska fram honom, jag vill verkligen inte göra det!! Många andra ryttare jag träffat säger att "det är bara att visa vem som bestämmer" , eller "det är bara att piska honom i röven till han slutar". Jag har aldrig använt spöet på honom utan håller det bara i handen ibland, mest för att han ska vänja sig vid det. Han har ju blivit mkt bättre, nu kan jag smeka honom med spöet över hela kroppen, och just därför vill jag inte slå honom med det nu, då känns det som om jag lurat honom.. Jag är lixom den enda han kan lita på, han kan inte ens stå själv i gången om inte jag står vid hans sida, hur ska jag då kunna pryla denna underbara vän?! Och det känns som om jag har prövat ALLA tekniker, jag har hoppat av och gått en bit sen hióppat upp igen, jag har baackat honom ännu mera åt båda hållen, Jag har bara stått stilla och gett honom tid, men det är inte så att han bara inte vill, utan han är verkligen rädd. Han
är väääldigt tittig och kan bli rädd för en singel sten, men när vi ska ut i skogen så stannar han o skakar!! visar ögonvitorna och allt, jag vet inte vad jag ska göra, jag vill verkligen unna rida ut själv på honom, ska ut o gå med honom i sogen nu nån timme, brukar göra det med, samma runda, men än så länge har det inte blitt bättre. Vill mest höra om ni kanske har några förslag på hur vi ska göra?
är väääldigt tittig och kan bli rädd för en singel sten, men när vi ska ut i skogen så stannar han o skakar!! visar ögonvitorna och allt, jag vet inte vad jag ska göra, jag vill verkligen unna rida ut själv på honom, ska ut o gå med honom i sogen nu nån timme, brukar göra det med, samma runda, men än så länge har det inte blitt bättre. Vill mest höra om ni kanske har några förslag på hur vi ska göra?