Back to basics

C

Carmenzita

Såg i andra tråden att det är många som har sitsfunderingar. Därför tänkte jag starta denna väldigt basala tråd. Många av er gäspar säkert och tänker "men herregud, kommer den människan ALDRIG någon vart?", men det kan jag ju bjuda på.

En häst är sällan rak. Många hästar går som bananer, mer eller mindre utpräglat. Ena bogen faller gärna ut och tar mer vikt än den andra.

Nu undrar jag:
- hur känner du vilken bog det är? Har du andra "kännetecken" när du sitter upp på din eller andras hästar för att känna deras snedheter? Ojämnt stöd i tyglarna? Skillnad i rygghalvornas höjd? Kikar du i spegeln och ser hur hästen placerar dig? Eller "känner" du instinktivt vad som är fel?
- Låt säga att det är vänster bog som skjuter ut och hästen går som ett < där pilspetsen ska föreställa bogen. (VÄLDIGT överdrivet). Vilka korrigeringar gör du för att rakrikta? Jag vill alltså höra vilka sitsinstrument du rengör och börjar använda? Skalpell?

Första person som jag hör "börjar med en öppna för att stärka ett bakben i taget" får livstids utvisning till Patagonien där den döms till att rida i all evighet på ett fult, underviktigt sydamerikanskt ök i träsadel och med reptyglar som brinner i händerna. (Jag vill alltså veta HUR DU KORRIGERAR MED SITS OCH VIKT, inga skolor). Back to basics! :)

Sv: Back to basics

Carmenzita skrev:
Första person som jag hör "börjar med en öppna för att stärka ett bakben i taget" får livstids utvisning till Patagonien där den döms till att rida i all evighet på ett fult, underviktigt sydamerikanskt ök i träsadel och med reptyglar som brinner i händerna. (Jag vill alltså veta HUR DU KORRIGERAR MED SITS OCH VIKT, inga skolor). Back to basics! :)

:D Om det vore så enkelt att man kunde få det nedskrivet...kanske man kan börja rida med en inspelningsbar hårddisk för att kunna säga exakt vad man gör, när man gör det, varför och hur det kändes mm. vore mycket intressant. jag rider själv mycket på känsla och har svårt att säga konkret HUR jag gör.
På en lektion för min gamle mentor (död nu), en militär ur den tuffa skolan, så frågade han högt: tottenham: berätta för alla hur du gör när hästen (kom inte ihåg hans namn - unghäst) går så bra för dig?
Jag blev lite generad och klämde till sist ur mig: - Jag vet inte, jag bara känner vad jag ska göra och när...
Han hade nog inte väntat sig det svaret, var tyst en stund och sa sen: PRECIS! det är så ni ska göra! hör på henne.
Fast i verkligheten fungerar det ju itne så - man kan ju itne lära ut känsla, men man kan lära ut sätt att träna upp den förstås.

Och för mig är det lite så även om jag på senare år verkligen försökt träna upp den känslan på ett annat sätt, där jag bättre förstår exakt vad som händer.

/tottenham

Senast ändrad av en moderator:

Gah.... Jag är faktiskt just nu väldigt mkt inne på att korrigera det med öppna......:-) Sorry...Men det finns enklare vis, skriver om ett.
Känner det genom att sätta mig rakt över hästen oavsett vad den tycker om det och be den gå framåt.
Den kommer då att ramla in på en volt i valfritt varv (alltid i det varvet där bogen den bär all vikt på bor)som blir mindre och mindre och jag låter den gå på den där pluttelilla volten tills det går upp ett ljus för den
AHA, om jag lägger vikten på ytterbogen så kan jag lämna den här karusellen säger hästen efter en stund. Beroende på inteligenskvot på hästen kan det ta allt från 10 sekunder till flera minuter.
Sen låter jag den alltså experimentera med att ha vikten på ytterbog, volten blir större och större tills hästen inet orkar mer och sen blri volten liten igen....
De första passen så ska man sluta innan volten blir liten igen.... Sen kan man utöka och efter några gånger så kommer hästen själv på hur den ska kunna följa fyrkantspåret.
Detta kräver att man som ryttare klarar av att sitta blickstill utan att vika sig nånstans och förbli mitt över hästen och viktigast av allt, låta bli att ta i den tygeln hästen ber dig att ta i, ge den inget stöd alls, den ska reda ut det själv.
Detta är mitt snabbaste sätt att lära en häst av med att hänga på en bog.

Fast om du bara vill ha rent sitsvar så finns det olika varianter tex placerar jag sittbenet in mot hästens utskjutande manke, borrar fast det där, tar bak andra sidans skänkel och vaktar det bakbenet och tar förmodligen "halvasteg" tygeltag på den sidan.

Jag kan oxå ta tag i bäge tyglarna med lika tryck och hålla dem lika var än hästen har huvudet och den rygghalvan den tappar när jag gör så "sparkar" jag igång bakbenet på.

Första person som jag hör "börjar med en öppna för att stärka ett bakben i taget" får livstids utvisning till Patagonien där den döms till att rida i all evighet på ett fult, underviktigt sydamerikanskt ök i träsadel och med reptyglar som brinner i händerna. (Jag vill alltså veta HUR DU KORRIGERAR MED SITS OCH VIKT, inga skolor)

:rofl:
Jag dör.

ok. seriöst då ;)
Jag skriver väl mest för de andra då, du vet ju redan hur jag gör.
Det jag försöker göra här är att korta upp den sida av mig som hästen försöker göra lång. I detta fallet vill hästen att jag ska vika min vänstra midja och lyfta vänster höftkam,
sträcka ut höger midja och sänka höger höftkam. Den vill att jag ska göra som hästen.
Det blir ännu lättare för mig om jag tänker mig analogin att jag sitter på en badboll som har rullat åt sidan. Hur ska jag göra för att rulla tillbaks badbollen så att jag hamnar mitt på!
Jag måste tänka mitt bäcken åt vänster, lång vänstersida, kort höger sida, nästan överdriva så att jag nästan placerar mitt högra sittben ovanför hästens mitt (fast dit kommer man ju sällan men det ska kännas som om!)

Tyvärr så kom min smarta kuse på (efter att ha blivit rak ett par gånger och tyckt det var skitjobbigt) att hon kunde börja falla inåt istället (nu är hon tvärsemot hästen i exemplet och viker sig helst i vänster sida och gör höger lång, så från och med nu så håller jag mig till hur min häst gör och hur jag korrigerar, ok? Blir jobbigt annars att tänka om och översätta allt =) Detta är alltså min häst: > )

Så istället för att vika sig i vänstersidan och kasta ut höger bog (som hon ju inte kan när jag gör mitt yttersta för att hindra henne) så vill hon falla sig runt höger bak åt höger och gör sig lite styv och går emot tygeln på högersidan. Detta är ju dessutom guld för henne för då slipper hon använda sitt högra bakben, det lite "sämre" benet.
(Det var vid detta tillfälle som jag skrev mitt långa inlägg på ridning där jag kände att allt bara gick åt skogen. Men så är det vet jag nu, korrigerar man en grej så står nästa problem på tur... :smirk: )
Här fick jag lite övningar av min tränare: Jag skulle få min häst att frivilligt (!) gå inåtställd i höger varv även på rakt spår.
Så, jag fick ta ett tag med höger tygel och hålla kvar, hålla still och sen prova att släppa lite, och då skulle hon stanna kvar någon sekund.
Och 2: Aktivera hennes högra bakben (nä just det det fick jag inte säga :D :D ) genom att be det träda FÖRBI :eek: tyngdpunkten i en "motställd" (<vet ej varför) vändning på framdelen i varje hörn i en fyrkant.
Har tränat dessa saker i ett par veckor nu och det går åt rätt håll, nu fattar hon den svåra galoppen (vänster galopp) LITE oftare än innan.

Dreamer skrev:
Här fick jag lite övningar av min tränare: Jag skulle få min häst att frivilligt (!) gå inåtställd i höger varv även på rakt spår.

Det här blir lite rörigt för mig. Hur hänger det ihop att du "får" hästen att göra något "frivilligt". Du beskriver ju hur du försöker inverka på hästen och be den om att göra vissa saker. Vadå "frivilligt"? Menar du utan motstånd, eller att den inte ska gå på hjälperna? Eller kanske något helt annat? :confused:

Ah, läste inte detta innan jag skrev. Vad kul att du också upptäckt det där med att dom välter innåt om man tvingar dom att bli raka! Ska genast prova din metod och samtidigt göra ett iq-test =)

Jag drar i tygeln, när jag släpper efter vill jag att hästen ska vara kvar där jag bad henne ha sitt huvud. Hon ska liksom inse att det går att göra tvärsom mot vad hon helst alltid vill göra. Frivilligt på så vis att hon blir kvar utan fysisk inverkan. Kanske fel ord, jag la mer tyngd på att beskriva vad vi gör än på hur orden i meningarna har för "känsla".

Men vad fokuserar du på då? Att huvudet ska vara där du ber? ganaschställning? Vad gör du för att hästen ska göra detta "jobbiga" frivilligt? För det jobbiga måste ju bli en ny vana som till slut inte längre är jobbigt, fram till dess går väl inte hästen där frivilligt? Jobbar du även på andra sätt med att få ställningen (om det nu är det du är ute efter?)?

Faen jag visste att det skulle bli fel i översta inlägget. Hästen i exemplet vill ju vika höger midja på mig och göra min vänstra sida lång. Såhär ser ju hästen ut < (svansen nederst och öronen överst) och då vill den att jag också ska se ut såhär (

Ja, vid detta tillfälle bara huvudet. Huvudet sitter ju fast i ryggraden vid atlaskotan och därmed blir det en liten följdeffekt på ryggraden också. Meningen här var inte att rida fint, utan att ge henne ett alternativ, visa att det går att göra samma sak som hon vill, åt ANDRA hållet.

Jag var alltså inte ute efter att få en fin ställning eller att få detta till en övning som ska fortsätta övas på, utan det var denna gången, och det var bara till för att visa. Sysslar inte mycket med att hålla reda på vart huvudet är annars det är ju inte huvudet jag rider på :D

Senast ändrad:

Aha, vänja hästen vid att se världen från andra hållet också ;) Då är jag nog med :) Visst rider man inte huvudet, men ibland kan det ju vara bra att visa som du säger. Det behöver ju då inte stanna vid att visa världen från huvudet tippat åt andra hållet utan man kan ju då ta det en nivå högre och även visa (VISA, inte hålla) ställning i nacken. Sen ska man ju inte jobba med BARA det!

Måste bara tillägga att det är så kul att läsa till sjukgymnast för man får så mycket förklarat för sig ;) Ja, visst att folk FÖRSÖKT förklara tidigare, men de har aldrig gett någon RIKTIG förklaring. Nu får jag anatomin, fysiologin och det funktionella ovanpå det (vilka rörelser som sker var och varför och hur). Och än har jag bara kommit halvvägs (nå, lite längre) i första terminen! :D Bara ett litet sidostick sådär ;)

Eftersom jag fick ett så bra tips av dig ang handduksträningen så kan jag väl svara här då.

Ofta viker jag in midjan inåt och hästen bogen utåt så nr 1 är att försöka vara rak och hård i midjan. Nr 2 är att jag sitter lika mkt på båda sittbenen. nr 3 är att jag rider på lite extra. Ofta uppträder problemet när jag sölskrittar ex pga av att jag koncentrerar mig på ngt annat och vips tappar hästen framåtbjudning/ jag smygbromsar.
Låter det konstigt?

Hmm.. Vet inte om jag är rätt person att svara på det här eftersom jag delvis anser att om hästen går nett bör den kanske göra det tills den är bra nog i kroppen(fräsch, jämn, smidig, hyfsat jämnt musklad) att självmant gå någorlunda rakt, och framförallt när ryttaren inte provocerar den att gå snett.
Menmen, i början när min häst var MYCKET sned och gick allmänt skevt och jag kände att jag inte ville nöta på hästen för mycket, så sträckte jag upp hela mej och i hela höfterna. Fungerade mycket bra eftersom jag hade en mjuk bomlös sadel och kunde lätt korrigera sitsen. För att få in känslan av när jag själv var rak så ställde jag mej upp i mina långa stigbyglar och fokuserade på att stå helt rakt upp, absolut inte vika höfterna eller ha benen ojämnt, detta kräver en del koncentration eftersom hästen lätt kan förvirra. Det kan underlätta om man ser till att vrida om låren inåt mot sadeln överdrivet mycket. Sen fixerade jag höfterna i den positionen (fast sittandes då) och red volter i bägge varv. Lustigt nog gjorde det att jag inte ens behövde styra eller be om formning eller samling, det bjöd han på automatiskt :) Vill inte göra det i onödan dock, bara kanske i början av ett ridpass för att göra det till en vana för hästen att gå rakt. Det kräver ju att man spänner sej och skapar därmed spänning hos hästen..

Haha, ungefär 35 sekunder tog det innan hon tröttnade på att gå runt-runt i en liten cirkel =)
Innebär det att hon är normalbegåvad åtminstone? ;) Vi får se om detta håller i sig då, så vi inte finner oss göra samma grej imorgon, och dan därpå och...

Intressant!

Men min erfarenhet är inte alltid densamma. Visst är det ofta så att de har krux i bogarna och bananar sej just där, men bland de hästar jag träffat på och jobbat med har det snarare varit vanligare att de faller IN med (båda) bogen, dvs tränger inåt. Kanske beror det på att jag jobbat en del med travare och ridskoleponnyer (stela som få och vana att flytta runt sina kroppar hela raka - *hurv*). Detta har jag tyckt varit rel lättåtgärdat.

Men så har jag ju nu en häst som är extrem åt andra hållet nu, hon faller ut och faller ut och faller ut. Problemet sitter dock inte i fram, utan i bak. Bogen är ett symptom på nåt annat sas.
Har väl träffat på några till hästar som varit som henne, men på henne blir det sas extremt.

Förstnämnda problemet har jag börjat med från marken, arbete vid hand där hästen får lära sej att bli följsam. Mycket jobb med att flytta bogar in och flytta bogar ut (flytta bogar ut brukar vara stora stötestenen för dessa) med bibehållen jämn böjning genom kroppen där hästen sas "kommer fram" till yttersidans tygel. Jag har "använt" mej lite av det fakktum att hästen har en sökning inåt volten hela tiden, detta hjälper faktiskt till för att få en bra böjning och gör det lättare att hålla koll på ytterbogen. Detta är till störst del ett jobb med mitt kroppsspråk, hur jag öppnar och stänger igen mina axlar.

När man jobbat tillräckligt med detta från marken brukar det inte vara några större bekymmer att sitta upp och jobba på liknande vis uppsuttet.

Sistnämnda problemet är dock värre, där har jag gått bet från marken, iaf med min märr. När hon flyter iväg med ytterbogen är det svårt att påverka när man står där på marken.

Vad gäller dina frågor, hur man känner vilken bog som vill sticka ut. För mej märks detta framförallt i hur väl hästen "kommer fram" till handen. A och O för mej är att hästen söker fram till handen samt böjer sej väl. Ingen ostkroksböjning då utan så lite böjning som bara är möjligt men att man fortfarande HAR böjning - där avslöjas mest saker.
Det finns alltid en (ytter)sida den gärna "försvinner" från. Kan vara svårt att märka, men rider man mycket övergångar från öppnor till slutor (framförallt byte från ena sidans förvända sluta till andra sidans öppna) så märker man fort var hästen "inte finns". Där åker bogen ut. Oftast brukar det vara så att jag gärna "fastnar" lite i det varvets innertygel - jag tar mej inte därifrån lika lätt som i andra varvet (mestadels för att hästen helt enkelt inte kommer fram till yttertygeln och har en jämn fin böjning fram till den). Kanske "sitter hästen fast" i den sidans innertygel. Det var diagnostiken - sen vad jag gör åt det är en annan sak ;).

Ang skillnad i rygghalvornas höjd så har jag väl sällan sett något direkt samband med bog-kruxet egentligen. Det brukar nog i regel vara så att hästen vill skjutsa bort mej från den sida där den INTE skjuter ut bogen. Detta har jag dock vant mej vid beror på helt andra saker, kanske framförallt jobbiga ryggmuskler och svagt bakben. Bogarna är ju däremot ett symptom på det hela.

Jag är på dessa hästar - som skjuter bort mej från ryggen, noga med att INTE sitta där de inte vill ha mej. Konstigt? Nä.
Tex min ena märr, som gärna skjuter iväg mej från vänstersidan av ryggen just när hon skjuter på med bakbenet (dvs när det är i marken) - där gäller det för mej att lätta lite i skinkan just när hon tänkt "putta på" mej, dvs det ska inte finnas något att "putta iväg/putta mot", för tat sedan i nästa fas (när hon lyfter bakbenet och således sjunker ner i samma sidas rygghalva) sjunka ner lite extra djupt. Efter några steg med detta får jag automatiskt en lugnare takt i skritten, en mer genomsläpplig rörelse till bakhovarna och frustande-tuggande kommer som på beställning. Sökningen framtill blir bättre och bogarna mer "lättreglerade".
Viktigt med andningen samt tajming och takt på detta.

Ang bogarna i övrigt så är det så olika på olika hästar hur man ska lösa det. Min röda märr är väldigt "enkel" tycker jag (den ovannämnda), men många hästar behöver inte mer avancerade grejer.
Men så har jag ju den andra hästen, som inte puttar iväg mej från någon rygghalva alls, men som är som en orm i kroppen. Hej o hå, ingen ordning där - där åker bogarna ut både åt vänster och åter höger och bakdelen hamnar långt bak i grannkommunen osv.
Idag vet jag ju att det beror mycket på att hon har haft ONT - men det är inte alltid man är så kvick med att förstå det....

På henne är det viktigt med FOKUS, var jag riktar min ENERGI (solar plexus), samt till viss del hur väl jag koordinerar min egen kropp. Att fladdra iväg med en arm eller en skänkel, eller övht bli ostabil i sitsen - gör att allt skiter sej. Här kommer nog det som du/ni pratar om stabilitet och muskler i mellangärde in - fast jag kan inte påstå att jag är direkt medveten om det. Visualiseringarna fungerar bättre, kroppen kommer naturligt av det. Fast egentligen är alltihop så jädra flummigt så jag kan väl inte förklara det riktigt bra.

Fokus - det är viktigt jag vet VAR jag ska, exakt var jag vill att HON ska sätta ner sina hovar, att jag har en tydlig bild av hur HON ska röra sej. Jag får inte försvinna iväg i tankarna en millisekund, för då har jag en ostkrokshäst på köpet.
Men å andra sidan - har jag fokus och magen sitter rätt, så har jag mycket vunnet och resten kan bli lätt som en plätt. Observera - KAN, behöver inte betyda att det blir det...
Energin - takten och tempot är viktigt för att hon ska klara av att reda ut sin kropp. Här använder jag mej mycket av att öppna upp solar plexus (mer energi) och stänga igen (mindre energi), kombinerat med förhållning (när hästen sätter ner den sidans framben, dvs "bolla hästen mellan tyglarna").
Och sitsen då - tja, som sagt, flummigt...
Hon får följa med så bra hon kan, jag har en väldigt tydlig ram både i mitt huvud och i min kropp och oftast KAN hon inte forcera denna ramen. Skjuter hon iväg med en bog ändå så stannar vi upp, flyttar tillbaka till ursprungsläget och provar igen. Hon FÅR helt enkelt inte göra fel sas. Även om det kanske var i mitt fokus och i min "ram" som det brast, så - en misslyckad övning sätter sej SNABBT i den där hästens kropp om man säger så...

Nå, nu nog flummat, var jag vill komma är väl att det är mycket olika hur jag "väljer" att lösa dessa problem. Fullblodet jag fick sitta upp och rida häromdagen var rel rak, men ville "försvinna" lite från ena sidan, svårt att få igenom rörelsen i den andra sidan. Där var dte bara att vinkla fram bäckenet något, försöka få fram en mycket låg framåt-neråt - hitta gränsen för VAR han klarade av att hålla sin ram (desto mer sökning desto bättre koll på bogar). Och sedan jobba därifrån. Men han var såpass kul att rida så kanske glömde jag bort att vara petnoga ;).

- Låt säga att det är vänster bog som skjuter ut och hästen går som ett < där pilspetsen ska föreställa bogen. (VÄLDIGT överdrivet). Vilka korrigeringar gör du för att rakrikta? Jag vill alltså höra vilka sitsinstrument du rengör och börjar använda? Skalpell?

Sticker hästen ut vänster bog så vill jag ha den i en höger öppna. Sorry darling, men problemet sitter med största sannolikhet i höger bak, och då är höger öppna ett utmärkt instrument för att fixa det.

Får alltså se till att sätta mig på högersidan så att hästen måste bära vikt med höger bak. Och i och med att jag vänder in bröstkorgen i öppnaposition och tar fram ytter axel så får jag in bogen.

/Svea - som tror att det patagonska öket kan bli riktigt trevlig om man rider tilräckligt mycket skolor med den. Då blir ju reptyglarna inget problem heller, eftersom hästen kommer att vara så lätt och smidig. Och träsadeln, den kan vi elda upp och grilla ökenråttor med, eller vad det nu finns för vilt i Patagonien. :)

Hm..
Kan väl försöka beskriva vad som händer då jag sitter på lilla vita..

Grundläge: Hästen kort vä ländsida, styv att böja åt vänster i nacke o höger i länden. Ibland överbelastat hö bak: jobbigt träda in under tyngdpunkten då musklerna kan vara korta. Problem med vä bak sedan föl osv..
Hon rör sig följaktligen så att jag inte har något att sitta på under vänster sittben och viker mig inåt i midjan, hm inte bra, ond cirkel Så jag sätter till mig och sadeln igen och håller midjan rak o försöker att inte spänna resten av kroppen. Ger tydliga signaler så hon inte ska misstolka.

I vänster varv går hon mot sluta och jag försöker rida/sitta mot öppna (haa!!) för att få henne att närma sig det rätta och mjuka upp sig.

i höger varv vill hon helst falla in motställd då hon inte kan böja sig riktigt hela vägen pga vä ryggsida osv.. Alltså lägger jag till skänkeln och vill få fram hö bak så hon balanserar sig bättre.

Allt detta går oftast i slutänden åt he-ete då hon ju faktiskt har problem i sin lilla kropp som jag inte kan sitta till om jag så ska koncentrera mig tills ögonen vänder sig i sina hålor!! :eek:

Så jag masserar, pysslar, tar en bensträckargalopp och försöker igen, och då följer hon ibland sitsen från början, om vi har tur för dagen!! :D

Börjar inse hur frustrerad hon blir av att jag ska sitta och sitta och inverka på alla rätta (!?)vis då hon bara inte KAN. Det tar ju emot, hon har inte viljan i världen att sträcka ut sin krampade länd bara för att jag sitter rätt. Det är så jobbigt då hon då aldrig får riktigt ledigt från inverkan, för så länge hon är stel kan hon inte svara helt och jag kan inte slappna av och bara följa med, för då blir det pannkaka och stressad häst... SUCK.. :cry:

Alltså ni är jävligt frustrerande hela högen i er absoluta självbelåtenhet. Och egentligen tycker jag inte det är ngn som helst nivå på diskussionen. Utan mest prestationsbehov från eran sida.
Mvh Boel

boella skrev:
Alltså ni är jävligt frustrerande hela högen i er absoluta självbelåtenhet. Och egentligen tycker jag inte det är ngn som helst nivå på diskussionen. Utan mest prestationsbehov från eran sida.
Mvh Boel

Ursäkta? :confused:

Tyckte att detta var en intressant tråd. Att få höra hur olika personer på ett konkret sätt angriper ett problem.

Tyvärr är det inte så många som överhuvudtaget har en aning om att hästkraken dom sitter på ÄR sned än mindre vad dom bör göra åt det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka