Back to basics

Sv: Back to basics

sitter och funderar igen. Min häst är ju då tvärs emot exemplet och skjuter ut höger bog, och HON har "problem" med höger bak. Hela högersidan är lång och hela vänstersidan är kort.
Hur kan exempelhästen då också ha probelm med höger bak..? Eller på vilket sätt har exempelhästen problem med höger bak, kanske man ska fråga.
I min hästs fall så kommer höger bak lite efter hela tiden och vill inte riktigt fram och in under magen. Även när hon står och äter eller vilar så står hon så; höger framben och höger bakben har större avstånd mellan sig än vänster dito.
Grejen är att jag är sned på samma sätt. Sitter till exempel just nu i skrivande stund lite snett och har en lång högersida (och hade jag varit häst hade jag tagit mer vikt på höger fram och skjutit ut den bogen.)

Fast då är hon tvärtom mot min ;) Han vill inte lägga vikt på höger fram och faller därför inåt i höger varv. Vänster bak är det ben som inte spårar. "Böjning" (ja, helt ärlig är den ju inte) åt vänster är superlätt (blir lätt överböjd och flyter utåt) och böjning åt höger svårare (men när den kommer är den oftare ärlig).

Stretching, så han får lyfta vänster fram och lära sig ta vikt på höger fram har faktiskt hjälpt en del.

Detta var ju intressant, med mej är det tvärtom. Dvs jag har en lång vänstersida (däremot inbillar sej min hjärna att jag har en kort vänstersida... effekten av svag skolios) medan fålen är tvärtom. Iofs har hästen två långa sidor egentligen och jag två korta...

Precis som din skjuter hon gärna ut höger bog, det är i högerbak hon är "trasig". Lättare för att "böja" (vika sej) till vänster, mycket svårt att böja sej till höger. Öppnor till höger har dock extrem effekt på henne, det händer tusen och en saker... Det ÄR nog det vanliga, även fast det inte alltid är så tydligt. Med den av mina som gått på travet hela sitt liv märks det lika väl, men så är hon ju lärd att "utnyttja" sin snedhet också i voltstarterna. Den hästen däremot är ju "trasig" i sitt vänsterbak, vilket väl också är det vanligaste när det gäller iaf (kallblods)travare som gått i träning länge.

Summa = riktigt SÅ enkelt är det inte alltid som svea menar på?

... men hela diskussionen är så problemorienterad, ser för mig snea lytta halta stela hästar och människor... så farligt kan det väl ändå inte vara? Och varför denna strävan efter perfektion, så höga krav?
Så knepigt kan det väl ändå inte vara att rida. Jag menar jag skulle ärligt inte vilja ha er som publik. Det ska ju vara kul. Skitsamma om bogen skjuter ut hit eller dit.

Jag tror på en ridning där man får lov att göra fel. Får lov att utvecklas. Där man inte självklart inte kan rida perfekta slutor och öppnor på en endaste gång. Utan där man får banana sig och allt möjligt. Det måste ju finnas lust och glädje med i spelet. Vilket i sig är skadeförebyggande. Glädjen alltså.

Inget levande är rakt. Om man är intresserad av dressyr, är man ockås intresserad av att rakrikta eftersom hästen blir så mkt bättre av det, får en helt annan gång osv. Men är man inte det, kan man ha jätteroligt med sin häst ändå! Glädjen är ju det viktigaste!

men om den faller åt höger så är det just höger bog som tar mest vikt..? Min är också lättare att böja åt vänster (rättare sagt, hon ÄR naturligt böjd åt vänster) och känns som hon går mot handen på höger, känns stummare i höger mun.
Många gissar därför att hennes högra sida är den starka sidan, för den är lång, stum och styv medan vänstersidan är mjuk, elastisk och överrörlig (ok nu tar jag i lite med adjektiven, min häst är inte handikappad eller så, åtminstone inte mer än alla andra helt normala hästar ;)).
Min tränare beskrev det så (som jag förstod det) att sidmusklerna; iliopsoas (som var uppe i diskussion i nån annan tråd) fungerar diagonalt (förenklat nu).
Dvs du (el hästen för all del) har ett genomgående X genom bålen.
Och i min hästs fall, så har det benet på X:et som står som "tio i fyra" (svårt att förklara det här, hoppas ni hänger med) dragits lite bakåt! Så vänster bog är mer inne i hästen och höger bak är lite utanför och bakom den.
Detta ska tydligen vara den vanligaste sortens snedställdhet hos alla hästar utom islänningar där den andra varianten är vanligast. (Carmens exempelhäst då t ex.)

Övningar för att korrigera detta har jag redan beskrivit, tror till och med det var i denna tråd?
Är inte så modig som flera andra här och vågar lägga ut bilder och film :p

Just dina funderingar hade jag också för ett tag sen och skrev ett ganska långt och förtvivlat inlägg på Ridning där jag var på väg att sälja hästen och köpa en xbox...
Tog upp det med min tränare som genast hittade två nya sätt att fixa de värsta felen så att jag hade en ärlig chans att komma upp rätt och där hästen också fick lite nya idéer om hur hon kunde koordinera. Shit Pomfritt, i varje hörn där jag gjorde dessa nya saker poppade ryggen upp i några steg och det var skithäftigt! Jag blev så fascinerad att jag började skratta! Wow liksom... ridning funkar så som det står i böckerna!! =)

Inget levande är rakt..
Det var bra sagt!
Att rakrikta sin häst och få den att överlag bli smidigare är ju jätteviktigt. Det kommer man nog inte ifrån om man vill ha den där glädjen och få en mjuk och lyhörd häst. Men man behöver inte vara så petig. Finns alldeles för mycket petiga småskurna avundssjuka ignoranta taskiga stroppar i hästvärlden. Och det gick som en bris här när jag läste alla inläggen i klump att det luktade lite hästdumsnobbism. Hårt hållna hårda i munnen och spända nackar olyckliga och stela hästar och männskor.

Förresten; all den här snedheten, den kommer för den delen inte bli bättre. Jag tänker rida när jag är nittiofem och alldeles krokig. Då ska hästen jädrari mig få bära mig! Med välvd rygg... Alldeles rund och lösgjord. Själv ska jag hålla mig i sadelknoppen och bara malla mig, när alla beundrar min rakriktade och lösgjorda häst.

En sådan grand prixhäst vill jag också ha när jag är 95, som korrigerar alla mina snedheter, med ett leende på mulen... :-)

Ja glädjen är viktig, fast om man inte tar hänsyn till att det finns problem utan bara "rider på" så kan glädjen bli kortvarig :smirk:

Du talar ju om att man ska få utvecklas och det är ju just det här tråden handlar om. Man har insett att hästen är sned och försöker lära sig hur man ska rakrikta hästen.

Och man kan faktiskt ha kul samtidigt.

Jag tycker jättemycket om att bara rida på fokus. Det är ju fascinerande hur ens egna hästar kan följa en på det. Dock så brukar det vara annorlunda med andra hästar. Då måste man vara mer korrekt. Mina hästar lyssnar på mina tankar, det är jättemärkligt.
Och lite vikt förstås. Att man tittar och väger lite hit och dit.

Men jag är lite orolig för stoet. Nu när jag börjar komma upp i hastigheterna, dvs trav och galoppfattning så verkar det som om hon inte håller för det. Hon har varit halt tre gånger sedan i höstas. Hon är dock rakriktad... kunde inte gå rakt när jag köpte henne för 3,5 år sedan, men nu är hon en femetta på volta, flytta bakdel, flytta framdel, och till och med lyfta ryggen och bara fjädra sig fram. Men jag vet inte om hon fixar det. Vi har ju skrittat mest fram tills för ett halv år sedan och det gör att hon är så himla pigg på att göra rätt. Men jag tycker att var gång jag ökat tempot så blir hon halt.
Ja, jag vet att detta var väl inte precis tråden. Men hon är förfärligt rakriktad faktiskt. Madame. Som en dröm att rida faktiskt. Men gillar inte den där återkommande hältan. Avfärdar den med: ömfotad, knöggligt i hagen har ramlat och stukat sig... men en växande misstanke.

Njea, i hans fall handlar det nog mer om att han inte vill böja till höger och lägga vikten på höger fram, utan vill ha vikten kvar på vänster och tränger då inåt istället. När jag får till böjningen tränger han inte längre.
Eller tänker jag helt fel nu? *trött*

Nu ska jag väl säga att jag inte börjat rida honom direkt än utan det här är vid arbete från marken (vid hand). När jag väl rider (var väl kanske 8e gången idag, om ens det...) faller jag ner i ett hål på vänster sida (något överdrivet), detta underlättas av min milda scolios som gör att jag viker mig i höger midja.

boella skrev:
... men hela diskussionen är så problemorienterad, ser för mig snea lytta halta stela hästar och människor... så farligt kan det väl ändå inte vara? Och varför denna strävan efter perfektion, så höga krav?
Så knepigt kan det väl ändå inte vara att rida. Jag menar jag skulle ärligt inte vilja ha er som publik. Det ska ju vara kul. Skitsamma om bogen skjuter ut hit eller dit.

Jag tror på en ridning där man får lov att göra fel. Får lov att utvecklas. Där man inte självklart inte kan rida perfekta slutor och öppnor på en endaste gång. Utan där man får banana sig och allt möjligt. Det måste ju finnas lust och glädje med i spelet. Vilket i sig är skadeförebyggande. Glädjen alltså.

Jag tror inte på att korrigera alltför mycket med ridningen, bara om man är duktig nog att se när den går ÄKTA stället för att hästen bara fuskar på ett mindre synligt sätt. Går hästen väldigt snett utan att ha problem med benen så behöver den jobbas smidigare och få behandling/massage och så småningom blir den jämnare, men ryttaren måste hjälpa till genom att sitta rakt!
Om man inte märker att hästen skjuter ut/in bogen, hur ska man då kunna rida den utan att den blir sned i kroppen och ojämnt musklad? Då kommer den garanterat bli "förstörd" onödigt tidigt. En smidig, jämsidig häst som går rakriktat har bättre förutsättningar att göra vad man ber den om och jobbiga saker ex. piaff kan vara skadligt om hästen bara belastar ett bakben! Förutom det faktum att hästen mår mycket bättre.

De flesta hästar människor har någon liten skavank eller snedhet. Jag har lätt för att bli blockerad i ryggen av att sitta för mycket stilla i arbetet. Hästen kanske haft en illa passande sadel eller är helt enkelt starkare i en sida på samma sätt som att vi är starkare i höger hand (oftast). Barocken är ju till för hästen, så det kanske inte heller är konstigt att fler barockryttare har stela/sneda hästar eller hästar med gamla skador. Har man en sån häst vill man självklart rida den på ett skonsamt och hållbart sätt. Och ärligt talat är det många vars hästar inte ens borde ridas som rider på normalt och inte märker att hästen har alla möjliga krämpor. Att de inte fokuserar på problem gör det dem till bättre/mer positiva ryttare enligt dej? För det var så ditt resonemang lät.

Totola skrev:
Jag tror inte på att korrigera alltför mycket med ridningen, bara om man är duktig nog att se när den går ÄKTA stället för att hästen bara fuskar på ett mindre synligt sätt. Går hästen väldigt snett utan att ha problem med benen så behöver den jobbas smidigare och få behandling/massage...
...En smidig, jämsidig häst som går rakriktat har bättre förutsättningar att göra vad man ber den om och jobbiga saker ex. piaff kan vara skadligt om hästen bara belastar ett bakben! Förutom det faktum att hästen mår mycket bättre....
...Att de inte fokuserar på problem gör det dem till bättre/mer positiva ryttare enligt dej? För det var så ditt resonemang lät.

Alltså jag ska försöka få till ett "citat-svar" men vet inte riktigt hur man gör. En häst som är väldigt mkt riden lär sig säkert att fuska... Men en häst som är ganska ren... vilket mina är har inte lärt sig det och blir inte heller uppmuntrade till det eftersom jag inte ger mig på sådant jag inte klarar av. Tillexempel Piaff. Jag är total nybörjare på barock. Jag tycker att man ska bygga upp hästen väldigt väldigt långsamt. Men så är jag iofs inte proffsberidare, utan har all tid i världen. På så sätt minimerar man ju skaderisken. En häst som är stark nog att flytta bogen dit man ber den, kommer att göra det. En häst som inte orkar kommer att försöka undvika det. Kanske ska man istället för att fokusera på det synliga/kännbara problemet - typ falla ut eller in med bogen, backa några snäpp, och jobba bakifrån. Istället för att harva med självaste symptomet, så gör man klassiska stärka hästen grejor, som inte är fullt lika svåra. Skritta mkt, volter och serpentiner, rida i backar osv. Men ta liten paus från öppnor och slutor, som ju är svårare för hästen. Nästa gång man ger sig på det man upplever som svårt, så kanske det inte är det. Ja, vi är ju alla sneda och stela och kan dessutom hamna i situationer när vi blir blockerade. I alla fall kan jag det. Både fysiskt och psykiskt.
Jag tycker man ska vara medveten om sina svagheter och brister och vart problemet ligger. Men inte fokusera på det, utan istället fokusera på sådant som fungerar, därför att det visar ju tydligt att det orkar man själv och hästen fysiskt och psykiskt. Endera dagen kanske den orkar det som förut var problematiskt. Äsch, nu har jag helt trasslat in mig tror jag bestämt.

Jag brydde mig inte om sladdande bakben eller om hästen ökade volten med ett par meter per varv tidigare.. I början av ridkarriären var jag överlycklig om vi klarade moment si eller så och fick godkänt av ridläraren. :banana:
Men man har väl krav på sig att utvecklas. När jag fått känna på hur min häst faktiskt kan röra sig (efter att ha blivit uppmärksammad på brister och fått hjälp) kan jag inte längre vara nöjd med att sitta och göra halvdana övningar.
Det är inte roligt. :crazy:
Men det är en enorm glädje att hitta flytet som kanske finns där en lång stund eller bara glimtar till. Hästen är likssom jag inte hundra fräsh och det krävs en del koncentration o jobb för att få till det så att hon mår bra och gör framsteg av övningen.

Vill inte slita på henne i onödan, går ju inte alltid att undvika då man lär sig hela tiden o tragglar på...

Det är svårt att sitta o vara nöjd o glad då man känner hästen styva sig och göra allt för att unvika att använda en del av kroppen.
:idea:
Då man väl fått upp ett ljus om något är det svårt att släcka det igen!!

Intressant att du tycker att hästen håller sej mer hel om man "har all tid i världen" då tänker jag mej en skogsryttare som harvar omkring utan krav på annat än någorlunda lydnad i sisådär ett år innan man ens funderar på form/rakriktning och ett år till innan man ens fått ordentlig samling och ett år till tills man får rakriktning om man ens FÅR den.. Under den tiden har hästen hunnit belasta frambenen och ryggen ganska mycket :p Då ser jag hellre en duktig barockryttare som kräver piaff av hästen efter en månad och ska kunna rida hästen samlat i alla gångarter efter nån månad till och efter ett tag till har hästen rakriktad. Den hästen håller nog betydligt längre, även om vägen dit gick väldigt snabbt. Nu förutsätter jag förstås att hästen inte har några stora fysiska problem och att ryttaren har tillräcklig känsla för att inte överanstränga eller pressa hästen.

Nädu Totola, det där håller jag inte med om. Varför förutsätta att hobbyryttaren/skogsryttaren rider så rackigt att hästen knatar på alldeles felaktigt och förstör ryggen på hästen? Och hur ska man kunna lära en häst, alltså vilken häst som helst piaff och maximal samling på bara några månader? Det är ungefär som om jag skulle börja dansa balett och göra tåpiruetter om ett par månader. Det kräver en total natural och tyvärr tror jag inte balett ligger för mig.
Hästar är ju sedan också begåvade med lite olika förutsättningar, men inte mer eller mindre värda för det, tycker jag.

Däremot så kan jag nog instämma med Nitus. Och ökade kunskaper ökar säkert självkritiken och kraven på en själv. Jag är rädd för att jag befinner mig just där i karriären som Nitus beskriver. Glad åt en hyfsad volt. Toppen glad åt några stegs nästansluta eller nästan öppna. Toppenglad åt en häst som försöker. Det positiva med det är ju att hästen känner det och blir så stolt och gärna försöker göra rätt framöver också. Men så mkt mer vet jag inte än. Säg nu bara...tycker du att du förstörde din häst när du inte kunde så mkt Nitus?

en skogsryttare som harvar omkring utan krav på annat än någorlunda lydnad

Jag tror att hästar som mjukisrids eller bara rids i skogen far mindre illa än de hästar som rids "i form" på ett felaktigt sätt.
För i det förstnämnda fallet så förändrar ju inte ryttaren något och hästens kropp har ju byggt upp sig för det den används till; en runda i skogen med lite mer tyngd på ryggen.
I det andra fallet, där ryttaren inverkar och stör hästen på ett negativt sätt, får hästen att ändra sitt rörelseschema, här är det lätt att slitage, vridningar, sträckningar mm uppstår, som hästens kropp inte hinner kompensera för.

Om din häst gör som på bilden; böjer sig åt vänster som ett bakvänt C, tappar ryttaren till höger om sig (syns på ryttarens knän och fötter bl a) gör sig lång på sin högra sida och kort på vänster, känns styv och går mot handen på höger sida, trampar inte under sig med höger bakben, så kan jag nästan med all säkerhet säga att det ligger fler kilon i höger bog än i vänster. Ryttaren måste med sin sits hjälpa hästen att komma upp så att ryggraden hamnar i mitten och att mitten på ryggen blir högsta punkten, och där ska ryttaren sitta. Det kräver stundtals enormt mycket stabilitet kring länd, mage och lårmuskler att komma dit och att vara kvar där.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka