Back on track

ankic

Trådstartare
Är det bara våran ponny som inte gillar back on track produkterna?
Provade arbetsdamaskerna ( back on track) idag, fungerade ca 15 min, sedan började han tvärnita , dra ner huvudet , gick helt enkelt inte fram, så vi tog bort dom och då var allt bra igen.
Vi hade paddar på honom tidigare( för ngt år sedan) och han slaktade ytterhöjet på dom , blev dyrt att köpa nya hela tiden så vi slutade använda paddarna. Vi tänkte att det blev för länge för honom att stå med dom en hel natt.
 
Sv: Back on track

Det blir väl för varmt.

På fälttävlanshästar (andra också?) så vill de flesta ha benskydd som är så svala som möjligt/med ventilation till och med för att UNDVIKA överhettning av fram för allt senor vid arbete. Personligen förstår jag inte hur man kan vilja använda BoT på benen vid arbete just på grund av skaderisken.

Mina har BoT på nätterna men då står de stilla i en box, = väldigt lite egenproducerad värme i benen.
 
Sv: Back on track

Personligen förstår jag inte hur man kan vilja använda BoT på benen vid arbete just på grund av skaderisken.

Mina har BoT på nätterna men då står de stilla i en box, = väldigt lite egenproducerad värme i benen.

Jag har också funderat över det faktiskt. Förstår inte riktigt resonemanget bakom BoT i arbetsutrustning.

TS: jag har använt BoT på mig själv och den kan ge ilningar, det kanske är det som ponny upplever och tycker är obehagligt?
 
Sv: Back on track

Jag skulle tro att han känner av värmen... Anväder själv BoT och det kan bli fasligt varmt. Eller så måste ni vänja in dom långsamt. Är den van att ha så pass tighta benskydd vid ridning? :)

Jag har också funderat på detta med arbetsdamasker... Men att ha dom på under arbete och sedan kyla benen är ju det absolut bästa skulle jag tro. Att dom värmer under träning förhindrar vissa skador iom att cirkulationen ökar. Att sedan kyla benen för att stanna eventuella blödningar är klokt efter ALL hård träning. Däremot förstår jag INTE folk som tar på dessa EFTER ett hårt pass??? Då kan ju en eventuell blödning eskalera och ställa till riktiga skador...

Men var o en är salig på sin tro ;)
 
Sv: Back on track

Vi har bara skydd på honom när vi hoppar, annars så är han inte van vid skydd. Nu fick vi chansen att prova dessa back on track arbetsdamasker, men han reagerade så häftigt och så snabbt
 
Sv: Back on track

Jag har också funderat på detta med arbetsdamasker... Men att ha dom på under arbete och sedan kyla benen är ju det absolut bästa skulle jag tro. Att dom värmer under träning förhindrar vissa skador iom att cirkulationen ökar. Att sedan kyla benen för att stanna eventuella blödningar är klokt efter ALL hård träning.
Fast anledningen till att inte ha dem under arbete är för att undvika överhettning medan hästen utför arbete. Att kyla efteråt varken skyddar eller förebygger de skador du får av överhettning när hästen jobbar. Då är det så att säga redan för sent.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
991
Senast: Scata
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 590
Senast: Mia_R
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 868
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp