Back on track täcke

jassica

Trådstartare
Jag har köpt en b0t täcke, och jag undrar nu om det är något särskilt att tänka på, man ska ju inte använda dem för länge har jag hört?

Har fyra hästar, och de kommer få använda det lite då och då, men frågan är kan jag använda det i förebyggande syfte? De som kommer använda det lite mer är en 3årig travare, som kommer få ha det efter hårda jobb, och en 26 årig ponny som är lite stel.

Sv: Back on track täcke

Hej! I början när jag började använda BOT täcke, så hade jag en invänjning på en vecka, först en halvtimme innan ridning sen ökade jag med några timmar, och nu använder jag dom över natten eller under ute täcket på vintern när jag ska träna direkt efter hästan tas in. Jag har en häst som har problem med ländryggen och kan lätt bli lite stel, back on track täcken i olika former, kiropraktor och ordentlig streching har gjort susen :laugh:
Jag använder mest täcket innan ridning, eller efter HÅRT träningspass, över natten. När hästen väl vant in sig på täcket tror jag inte det är något problem att ha det ofta. Använder man det inte så ofta så blir ju hästen aldrig "van" vid täcket och du kan då bara ha det korta stunder.

Okej, då ska ajg börja vänja in hästen som ska använda det mest, han får väl ha det på sig då kanske när han äter lunch exempelvis, och efter att vi kört.

Vad händer om jag ex skulle glömma att hästen har det på sig, och han får stå med det en hel natt, när han inte är van?

Jag har faktiskt ingen aning om det händer något speciellt eller varför det inte skulle vara bra, men jag har ju i början råkat haft på det lite förlänge och min häst har då INTE tagit skada av det iallafall. Jag vet ett dressyrstall där alla hästar har back on track från tidig eftermiddag till morgonen vid utsläpp jämt alltid 365 dagar om året, och han som har stallet säger att han inte vänjer in hästarna mer än ett par dagar.

En tjej sa att det som kunde hända var att de kunde bli lite "såsiga" om de haft det för länge i början ungefär som de kan bli efter massage.

Jag har fyra hästar, och de ska alla få använda det vid behov, och en kvart i början ska man vänja dom vid det, så igår var det skyttetrafik i stallet och skifta häst.

Men jag tror ngo jag vågar mig på att ha det på en timme åt gången i början.

Vad händer om jag ex skulle glömma att hästen har det på sig, och han får stå med det en hel natt, när han inte är van?

Skulle gissa på att det inte händer speciellt mkt negativt :p På BoTs hemsida står det att vid enstaka tillfällen har hästarna leder svullnat upp och att man därför ska vänja in, dock är ju detta ett täcke så du lär inte få samma effekt.

Att vänja in en kvart åt gången ger nog inte så jättemkt effekt. Jag började med ett par timmar.

Saxat från BoTs hemsida
Alla Back on Track (BoT)-produkter ska börja användas gradvis. Börja med produkten under max 4 timmar de första 2-3 dagarna. Hästen får då möjlighet att vänja sig vid den effekt som tyget ger.

Anledningen till att vi rekommenderar att man inleder med max 4 timmars användning, är att vi vid enstaka tillfällen ser att hästens led svullnar efter någon dags användning. Detta beror troligen på den ökade blodgenomströmningen, vilket faktiskt är ett gott tecken på det keramiska tygets effekt. Det går bra att fortsätta med produkten, alternativt att göra uppehåll tills reaktionen gått tillbaks och sedan inledningsvis använda den i kortare intervaller. Använd inte i detta läge både liniment och paddar.

Senast ändrad:

Ja men dåså då kör jag på ett par timmar, tyckte också det kändes futtigt med en kvart, hästarna lär ju trott attj ag var galen igår.

tack för svaret.

tänk på att det blir väldigt varmt under täcket, mkt mkt varmare än ett vanligt täcke av motsvarande tjocklek. min häst kan inte ha sitt bot täcke under sommarhalvåret, trots att han är en riktig fryslort så blir han för varm med det täcket.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 101
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 115
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 038
Senast: Scata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur