Back on track=svettig häst?

Centaur

Trådstartare
Har köpt ett Back on track täcke till min gammling för att hjälpa honom genom vintern. Han fick det som undertäcke istället för sitt vanliga 200g (bot täcket är 170g). På morgonen var han helt svettig!!! :eek:

Inte bara under täcket men även långt upp på halsen.. Det måste värma nåt helt otroligt....

Flera som fått denna effekt? Har användt ryggvärmaren på min andra häst och har inte märkt att han blivit spec varm... Täcket har kanske bättre effekt?

I natt ska jag låta honom stå med endast bot täcket... Men när han blir så varm så borde det ju betyda att det funkar?

Sv: Back on track=svettig häst?

Vad jag har fattat så är ju BoT produkterna till för att öka cirkulationen och på så sätt förebygga/påskynda läkning mm. Jag vart instruerad när jag köpte mina bandage underlägg att man skulle vänja hästen vid dem. Börja med en timme och sedan öka på, inte köra över natten på en gång.

Det kanske blev för mycket för din häst att stå en hel natt med täcket på en gång. Det är ju inte bra om han svettas och sedan blir kall.

jag skulle nog köra lite kortare stunder ett tag så att han får vänja sig lite.

BoT är supervamt, är min erfarenhet. Första ggn jaga nvände ryggstycke var ju på ungstoet med en muskelskada. Hade innan kört med liniment, med värmelera och plastfolie samt MASSIV täckning. Visst blev det varmt, men inte jättevarmt.

BoT ryggstycket värmde MYCKET bättre än de ovan tillsammans tom. Damen blev inte svettig men det var mitt o vintern. Den här årstiden blir mina svettiga, och då bara av själva ryggstycket, som iofs täcker från manke till svansrot. Till och med frusna valacken får 'värmeslag' av ryggvärmaren nu, även under tunt täcke (fleece). Och då går han normalt i fleecefodrat regntäcke med halvhals nu..

då är nog min andra häst extremt frusen av sig, han har haft sin ryggvärmare hela sommaren (visserligen i ett tunnt bomullstäcke) utan att bli mer än lagom varm. :p

men då testar jag med bara det täcket i natt, det borde bli lagom..

konstigt att det blir sååå varmt, är ju inte alls tjockt!

Nej, måste vara själva materialet som gör det. Mina hundar och katter 'slogs' om att ligga på ryggstycket när jag köpte det och det låg inne. Trots att de har varma gosia korgar, filtar m.m. som är både tjockare och fluffigare.

Och jo, då är den andra nog rätt tålig av sig. Kan ju hända att det ger olika mycket effekt/värme på olika hästar med?

Det reflekterar ju värmen tillbaka in i hästen så det brukar kunna bli riktigt varmt. Under benpaddarna är det alltid jättevarmt när jag lindar av/tar bort snabbknäppena.

*kl* Mitt fullblod har en ryggvärmare under sitt 300g täcke nu och han är inte speciellt varm :confused:

*kl*

Min blir inte jättevarm under ryggvärmaren MEN efter att ha haft regntäcke med fleecefoder på och vara "normalvarm" och sen efter 15 min med enbart ryggvärmaren på (under tiden jag grejade med henne, i stallgången) så var det ENORM skillnad på värmen. Hon har nu haft det under vintertäcket i förra veckan och varm lagom varm och go. Varmare än enbart vintertäcket men absolut itne för varm.

Själv har jag knäskydd på mig och trots att jag inte fryser om det andra knät så bränner det på det om jag tar av knäskyddet och lägger knäna emot varandra. Så nog tusan gör den något. :)

Hallå! Jag använder själv BoT och man ska INTE använda det förlänge på en o samma gång...Det kommer igång en otrolig process när man använder BoT så ta det försiktigt. Och använd bara det täcket, inte nåt ovanpå det.

Det ska inte bli så varmt så man svettas.

jag har anv bot i många år så tack det vet jag. :smirk:

men processen ska ju liksom röra sig om värmestrålning inåt i muskulaturen, inte höja kroppstemperaturen! har båda paddar, ryggvärmare och skydd till mina armar och har aldrig upplevt en sån värmeeffekt som just detta täcket hade.

Jag har bot underställ till mig själv och jag kan ibland bli jättesvettig av det. Ibland inte, alltid varm dock. Så det verkar vara lite olika.
Min jättefrusna häst har bara boT täcket på sig inne men har hon ett annat stalltäcke så måste det vara mycket tjockare annars fryser hon. Hon har dock aldrig blivit svettig av det.

I natt har han haft endast bot täcket och han var faktisk lite svettig på bringan och i ljumskarna. :o Helt otroligt! Vanligtvis har han minst 300g täcke på sig och har aldrig varit minsta fuktig under... Bot värker vara 3ggr så varmt som vanliga täcken!

Liknande trådar

Utrustning Tjo, lurar på att införskaffa ett BoT täcke till iaf ena hästen. Hos förra ägarn så gick han typ ständigt med nättäcket. Va allmänt mer...
Svar
0
· Visningar
180
Senast: Shixle
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 138
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 044
Senast: Scata
·
Utrustning Hej. Är det någon här som testat Catago Fir-Tech Pro ryggvärmare? Är ni nöjda eller kan man lika gärna slänga på ett ylletäcke och få...
Svar
9
· Visningar
1 902
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka