Back on Track på senskada?

Sv: Back on Track på senskada?

Varför inte?
Intressant då jag inte är så mycket för det här med lindor och sånt, men varför ska man inte linda?
Alla vet, även de på kliniken igår sa att jag skulle ha han lindad.

Hovbölder kan vara luriga att hitta om de sitter djupt, värmeskillnaden kan oxå vara svår att hitta. Du får bara vänta och se, prova ev. att hålla hoven fuktig upp över kronranden så letar den sig lättare ut själv om det är så. :)

Akuta senskador kan förvärras om man lindar dem. Eftersom de kan svullna och därmed blir det mer press på det skadade området.

Haft hand om en del senskadade hästar och dessa har akutbehandlats med zinkaband för att sedan lindas med oelastiska lindor och för att gå till helt olindad.

Vet vet säkert vad de gör men att linda hemma själv skulle jag inte rek.

Dessutom om man lindar så skall man göra det med oelastiska lindor.

Okej, tack. :) Ja, det lär ju visa sig...
Känner man alltid hovbölder med visitertång? (Har ingen som helst erfarenheter av hovbölder)

Okej... vet visste jag inte.
Det är inte vet som lindat honom, de har sagt åt mig att linda md zinkabandage, att jag bara ska rulla på det, inte dra åt och så.
Nu skulle jag ha vanligt stödbandage. Men för tillfället går han utan, han tycker inte om bandage och jag är som sagt inte så mkt för det heller. Får se om det märks någon skillnad på svullnaden.

Nej, inte om de sitter tillräckligt djupt. Kan nog bero på hovkvalitén också, min har tjocka sulor och väggar och ganska mycket "fot", på honom har det hänt flera ggr att vi har missat bölder, man hittar dem senare när man verkar. Plötsligt öppnar det sig en svart krater som luktar illa och då faller bitarna på plats... ja just det, han var lite konstig för ett tag sedan... :smirk:

Okej. Ja då är det ju som sagt bara vänta och se. Lär ju märka till om två veckor om han fortfarande än halt. Då måste det ju vara något ändå.
Vet ju iofs inte hur lång tid det tar att läka en mjukdelsskada. Men vi får väl se vad som händer. Så skönt att det inte var något fel på senorna ialfl. :)

Jag fick oxå senskade på min häst i helgen. Kör zinkabandage dygnet runt nu den första veckan (troligen nästa vecka också) + Finadyne fem dagar. Dessvärre har han ganska ont så jag kommer köra en till kur Finadyne. Min häst kan inte gå i sjukhage (spränger staketet) så han får gå ute med de andra. Å andra sidan så ska hästar med senskador röra på sig lite försiktigt (skrittas på hårt underlag).

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 216
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 324
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 038
Senast: Scata
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 667
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar