Back on Track på senskada?

Sv: Back on Track på senskada?

Okej. Usch ja, föstår det!
Jag vet inte vad jag gör om min pojk inte blir bra. Han är 17 också, så känns som åldern talar emot.
Han står med i en sjukhage nu, som två boxar. Han blir också stressad om det blir för lite. Ja hra också märkt att han svullnade mer och blev mer halt när han stått helt still (stod inne en natt). Jag tror det är rätt bra att röra på sig, under kontrollerade former.

Ska höra av mig sen och berätta hur det går!

Tack igen!

Jag skulle ALDRIG använda b o t nånsin. Har gjort det och det slutade nästan med avlivning...

B o t är jätte farligt om man använder det för mkt. Vår vet. skrek åt oss när vi sa att vi hade använt b o t. En av hästarna fick mer ont i ryggen efter användning. En annan med gaffelbandsskada blev mkt värre. Ville liksom aldrig läka....
B o t är jätte bra om du vill ta bort alla ledvätskor från benet.

Vet att det inte är många som kommer tro mig men jag hoppas och ber att nån kanske lyssnar och slänger sina b o t. Om ni vill att hästarna ska bli bättre så ska de röra på sig man kan nästan aldrig läka en skada med hjälp av vila.

Vänj sakta en kvart sen en halvtimme osv smärtan blir värre om man har på de för länge i början, det tog en vecka innan jag "vant" in armen och kunde ha skyddet dygnet runt.

Jag förstår dock inte hur en padd som läggs utanpå benet kan gå in och suga ut all ledvätska :smirk:

Dels håller jag med fio ovan (:eek: ) och dels så finns det skador man inte kan avhjälpa med rörelse, vissa skador kräver boxvila under åtminstone ett inledande skede.

Cybbe skrev:
Jag skulle ALDRIG använda b o t nånsin. Har gjort det och det slutade nästan med avlivning...

B o t är jätte farligt om man använder det för mkt. Vår vet. skrek åt oss när vi sa att vi hade använt b o t. En av hästarna fick mer ont i ryggen efter användning. En annan med gaffelbandsskada blev mkt värre. Ville liksom aldrig läka....
B o t är jätte bra om du vill ta bort alla ledvätskor från benet.

Vet att det inte är många som kommer tro mig men jag hoppas och ber att nån kanske lyssnar och slänger sina b o t. Om ni vill att hästarna ska bli bättre så ska de röra på sig man kan nästan aldrig läka en skada med hjälp av vila.

Jag som kombinerar BoT + Träning och min vetrinär tycker att min pålles förstärkningsbandsskada läker vääldigt fint, han trodde inte det skulle bli så fint med tanke på att det var så trasigt från början!
och det var just när jag började använda BoT nån gång i veckan som det började läka ordentligt!
Innan vi börjat med BoT hade hon varit ute och skrittats i över ett halvår men med BoT blev det en drastisk förändring och det kan väl inte vara dåligt eller?

*Kl*
vet var här idag och kikade. Det är ju svårt att säga något innan ultraljudet men av svullnaden att dömma var det inte det värsta hon sett. Men långt ifrån det "bästa" heller.

Hon sa att innan vi gör något väntar vi till på måndag och ser. Sn har hon förselgit något som heter adequin (Stavas nog verkligen inte så, men liknande) som ska ges i muskelt var fjärde dag. Han tyvärr inte diskutera b o t med henne, men hon sa att sen är det ju bra med linimen och sånt för ökad blodtillförsel. Och vad jag fattat är det just det b o t gör? Ökar blodtilförslen och så? Hon kommer imorgon bitti igen, så ska komma ihåg att fråga då.

Cybbe: Vad var det som gjorde att det blev sämre? Du skrev också att det är farligt om man änvändr för mkt, hur länge hade ni det? Det finns ju rekomendationer, tror det var max 8 timmar per dag efter invänjningsstadiet.

Skaffa dig ett eget liv och sluta förfölja mina inlägg på nätterna :devil:

Även hovböld kan ge senskadesymptom med svullnad, är det ordentligt kollat? Min häst hade en tjock sena + blockhalt, och vi kunde inte hitta något med visitertång så vi behandlade som senskada men en månad senare kom där en böld fram... :angel: Har även hört fler med denna erfarenhet efteråt.

Jag har fundrat på det faktiskt, för jag tyckte personligen hältan såg ut lite som det satt i hoven. Och han skoddes 4 dagar innan. Men två vet har kollat och säger senan, och jag känner det själv. Han ömmar på ett ställe också rätt ordentligt. Ska ultraljuda på Måndag, så då borde de ju komma fram om det mot all förmodan inte skulle vara senan.
Men man kan ju hoppas...

Tack! En sak till, OM ( tror inte det, men hoppet överger en ju aldrig) det skulle vara hovböld, försvinner hältan då med finadyne?

Smärtstillande?? Borde väl hjälpa upp det, tar väl bort smärtan var det än sitter. ;)

Haha, varsegod då. ;) Ibland tänker man inte alls. :o :angel:
Nu ska jag sova och hoppas på att pojken min är ohalt imorgon. Fast han ska ju få smärtstillande så om inte annat blir han senare.;)

Man skall helst undvika att linda senskador, så jag hade nog låtit bli tills vet hade lyst senan

Eh... Jaa det gick bra får man nog lov att säga. Vi blev alla väldigt snopna när det inte visade sig vara någon fara på senan. :confused: :)
Jättemysko... när jag kom till klinken trodde de att det var en rätt stor skada med tanke på hur svullen han är. Men sen när de ultraljudade var böjsenorna var jättefina. Som sagt, helmysko.
Känns så klart jätteskönt men nått måste det ju vara.
De trodde han slagit på sig i mjukdelarna runt omoch därför har även senan fått en reaktion. Så han står med finadyne i 7 dagar till och ska på återbesök om 2 veckor. Möjligen hittade det något jättelitet på gaffelbanden, men de behövde inte vara något, kunde vara en normal grej. Men som sagt, nu ska vi tillbaka om två veckor.

Har ju haft två vet som kollat på honom hemma, båda trodde de var en rätt allvarlig skada som skulle ta lååååång tid. Men ja, det blev också snopna och glada förstås.

Det här med hovböld då? OM det skulle vara det, borde de inte vara varma i hoven då? Han är lika varm i alla hovarna och svullbnaden värmen är värst över kotan.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 216
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 324
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 038
Senast: Scata
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 667
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar