Back on Track på senskada?

Flummflicka

Trådstartare
Är back on track bra att ha på senskador?

Min pojke verkar ha fått det, ska till klinik på Måndag och ultraljuda. Har kylt och haft zinkbandage nu i "akutstadiet". Undrar om back on track kan vara en bra idé att linda med?
Något annat tips?
Han är rejält svullen, varm och halt. Eller hältan är nästan borta, men var.

Sv: Back on Track på senskada?

Back on track är bra på "alla" skador då det påskyndar läkningen använder det på mig själv på min nervskada i armen, den har gett mig ett "nytt" liv:bow:
den minskar smärta och ökar blodgenomströmningen, skulle inte tveka om jag var du:)

Edlax är bra att använda utvärtes.....

Kan man ha de på en hel natt med en gång eller ska man "vänja" in hästen med de så man kaske bara ska börja med ett par timmar.
/A_Z

Okej, låter bra! :) Har ju hört att det ska vara bra. Men om vi säger att han har en blödning på senan, då kanske det inte är så ba med ökad blodgenomströmning? Fast å andra sidan är det nu nästan 3 dagar sen, så själv blödningen borde ju ha läkt.

Hej, jag tycker inte att du ska lägga på någoting alls på din häst om du ska till veterinären snart, Låt hästen bara ta det lungt och se till att det inte blir värre... <kanske spola med lite kallvatten en g¨ng om dagen eller så om de är jättevarma:smirk: Det är mitt råd, låt veterinärerna lägga på ågot ist=) Kram

Du ska vänja hästen ca 4 timmar de första dagarna, innan du kan ha de en hel natt. Sen ska du helst göra avbrott ibland. Håll på i 3 veckkor och håll sedan uppe i 1 vecka. Detta för att man inte ska missa ev tecken på att hästen är dålig.
Men som sagt tidigare, lägg inte på nåt förrän du tagit ut veterinären (du skulle det igen?), för man vill ju att hästen ska visa alla sina problem då, så de inte döljs av b o t.

Han skadade sig i Tisdags, då kom vet. Har kylt 3 gånger om dagen i torsdags och igår, han hade zinkabandage natten mellan tisdags/onsdag och la på ett nytt igår som han ska ha kvar till imorgon. Det var vad vet sa och vad jag har gjort.
Tänker inte lägga på/göra något förrän vi har ultraljudat på Måndag. Känns onödigt att springa iväg och köpa b o t om det ändå är "kört". Det var bara en fundering jag hade och som jag tänkt testa om det finns någon chans att han överhuvudtaget kommer kunna bli bra igen.
Nu står han på finadyne till på Lördag och ska som sagt ultraljuda på Måndag. Imorgon kommer vet ut igen som ska "kolla läget".

Tack för alla svar! :)

Ja, det sägs att det ska vara bra, ska öka genomblödningen extra mycket samt vara läkande. Men jag vet inte om det fungerar bättre eller sämre än back on track.

Ok. Men du kan ju fråga veterinären om h*n kan rekommendera dig till att använda nåt.
Lycka till!

Ja, tänkte det också. Hon har även föreslagit någon medhandling med nått som man sprutar i muskeln. Men som sagt, hur som helst ska vi avvakta till Måndag.

Tack!

Edlax är arnica blandat med Dipsacus som är specellt framtaget för senskador osv.

Mitt sto skadade senan i hasen (gastrocneums eller vad den heter, den som kopplar ihop hasen med knät). Veterinären rekomenderade då ett B o T vulkanskydd. Jag använde det under en ganska lång tid, och det hjälpte nog, men tyvärr blev hon aldrig bra, men det berodde på det kritiska läget blödningen var, nämligen i infästningen till skelettet. Jag upplevde B o T som något positivt, och som min Freyja gillade. Tyvärr satt det inte så bra efter ett tag, även med linda under. Men det berodde ju på att det satt på hasen. Är skadan längre ner, så sitter det säkert uppe bättre.

Hoppas att din häst blir bra! Jag kämpade i åtta månader med Freyja, men hon var inte ohalt en enda dag =( Tyvärr fick hon fara till himlen i vintras. Det var hemskt...:cry:

skriv gärna hur det går med din pålle!

//julia

Usch vad hemskt. :cry:

Ja, lutar åt att jag ska införskaffa b o t. Hans senskada är vänster fram, under knät till kotan. Men ska avvakta till Måndag och se vad ultraljudet säger. Kanske är det ingen idé att ens försöka.

Var hon inte ens ohalt med medicin?

Vet sa att min pojkes hälta borde försvunnit vid det här laget. Han ahltar ytterst lite nu, men vet ju inte hur dt blir när smärtstillandet går ur kroppen. Ska prata med mer vet när hon kommer imorgon.

Ja det var hemskt, jag sörjer henne väldigt mycket...

Nej, hon var inte ens ohalt på smärtstillande och antiinflamatoriskt. Hon stod i en sjukhage i åtta månader (ungefär lika stor som två normalstora boxar, var det mindre blev hon bara stressad och snurrade runt).

Jag hoppas verkligen att det går bra med din häst. Hoppas att få höra hur det går.

//julia

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 216
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 324
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 038
Senast: Scata
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 667
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar