Back on Track på dräktigt sto?

M

My Tonic

Hej!

Jo, som frågan lyder, så undrar jag om man kan använda BoT's ryggvärmare och benpaddar, på ett dräktigt sto?
 
Sv: Back on Track på dräktigt sto?

Varför inte?
Det är ju inget som är farligt om nu stoet behöver det.
 
Sv: Back on Track på dräktigt sto?

Varför inte?
Det är ju inget som är farligt om nu stoet behöver det.


Har försökt läsa mig till svaret, men finner inget ute på nätet.
Jag ville bara försäkra mig. Jag är så himla paranoid att rubba dräktigheten....
 
Sv: Back on Track på dräktigt sto?

Jag va på föreläsning om BOT, och hon som föreläste använde själv BOT på sig själv och hon va gravid (syntes tydligt) men det är endå en slags kemisk reaktion att hon skule aldrig våga rekommendera det till ett dräktigt sto. Hon TROR att det inte va farligt men hon kunde inte säga det rakt ut eftersom det ej va/är testat på dräktiga hästar/hundar människor.

så svaret e ju både ja och nej. beror nog på när du använder dem under dräktigheten och VART. tex benen är väl ngt jag personligen skulle kuna använda på dräktigt sto, men inte tex BOT täcke. inte idag iaf.

Mitt svar kansek förvirrar dig mera, men det är detta vi kom fram till på föreläsningen. Man kan använda på dräktigt sto men opå egen Ev. risk.
(föreläsare har själv använt på egna dräktiga ston -inget har hänt men hon kan fortfarand einte gå ut med det i starkt ja.) Hänger du med hur jag menar?

/Trilla
 
Sv: Back on Track på dräktigt sto?

Jag har hort ungefar samma.. att inga bevis finns pa att det skulle vara skadligt men det ar en stark reaktion sa man vill inte rekommendera det anda.:)
 
Sv: Back on Track på dräktigt sto?

Hon som har dräktigt sto i mitt stall använder det inte. Gjorde det däremot innan men slutade när hon fick reda på att det kunde vara skadligt.
 
Sv: Back on Track på dräktigt sto?

Benpaddar vet jag många som använder på dräktigt sto (och har gjort genom flera dräktigheter utan problem), jag använde själv det nu i förra månaden på mitt ena sto och känner ingen oro alls för att använda det på benen.
BoT gör ju faktiskt inget annat än att genom en ökad värme öka cirkulationen i området.
Jag har sjävl precis varit i valet eller kvalet dock då till att använda magneter som även det är "otestat" och därmed inte rekommenderat till dräktiga. (Hade en sparkskada i en bog som gav ordentlig stelhet som jag behövde mjuka upp. Magneter har ju också den effekten att de ökar cirkulationen (dock i kraftigare grad än BoT) magneter är ju lite klurigare då de kan skapa strömningar mellan sig men till slut vågade jag mig på att prova och klurade ut att jag satte de riktade "framåt" i bogen samt satte på magnetskydd på frambenen just för att strömningen skulle ske enbart mellan bog/framben och damen njöt och 2 dgr tog det sedan var stelheten borta.
Dock känner jag att jag nog inte skulle vilja rikta något mot livmodern (som det ju blir med ryggstycket) då skall jag ha en väldigt akut skada om jag skall känna att jag vill ta den risken.
 
Sv: Back on Track på dräktigt sto?

NEJ.
Man ska inte använda Back on Track på dräktiga ston, står i broshyren, jag är återförsäljare så använd det inte på ditt dräktiga sto.
 
Sv: Back on Track på dräktigt sto?

NEJ.
Man ska inte använda Back on Track på dräktiga ston, står i broshyren, jag är återförsäljare så använd det inte på ditt dräktiga sto.

Då borde du ju känna till att enda anledningen att de avråder användning på dräktiga sto är det faktum att det inte är ordentligt testat på dräktiga ston och därav vågar de inte annat än "friskriva" sig.
En av de som jag nämnde ovan kollade saken med generalagenten (som kollade vidare utomlands) just för att de undrade varför det avråddes. Då hade de i alla fall aldrig fått någon rapport om problem på dräktiga ston (detta gällde benpaddarna) utan det var just för säkerhets skull de avrådde.

Ser man sedan dessutom till de tester som presenterades i ridsport nu innan så var ju funktionen inte särsklit kraftig mer än att de pga fibertypen/luftfickor gav större värme än en vanlig padd och det är ju inte precis något som skadar ett foster.
 
Sv: Back on Track på dräktigt sto?

Då borde du ju känna till att enda anledningen att de avråder användning på dräktiga sto är det faktum att det inte är ordentligt testat på dräktiga ston och därav vågar de inte annat än "friskriva" sig.
En av de som jag nämnde ovan kollade saken med generalagenten (som kollade vidare utomlands) just för att de undrade varför det avråddes. Då hade de i alla fall aldrig fått någon rapport om problem på dräktiga ston (detta gällde benpaddarna) utan det var just för säkerhets skull de avrådde.

Ser man sedan dessutom till de tester som presenterades i ridsport nu innan så var ju funktionen inte särsklit kraftig mer än att de pga fibertypen/luftfickor gav större värme än en vanlig padd och det är ju inte precis något som skadar ett foster.


Personligen ser jag inte hur det skulle kunna påverka fostret negativt, men om det står i broshyren att det inte ska användas på dräktiga ston så rekommenderar jag ju det självklart.
Om kunden sen använder det trots allt, är det deras ensak.
 
Sv: Back on Track på dräktigt sto?

Jag kollade upp det där när jag hade dräktigt sto. Och som redan sagts, så det finns INGA bevis eller tecken på att det skulle vara minsta farligt. MEN, det har heller inte BEVISATS att det är ofarligt. Och för att inte hamna i en situation där ett sto t ex kastar sitt föl, och BoT riskerar att få 'skulden' så avråder de från användning under dräktighet.

Det finns dock ett antal kunder som utan problem använt BoT på dräktiga ston där dräktigheten förlöpt normalt och stona nedkommit med fullt friska, normala fölungar. Men det är just bara kunderfarenheter och inte vetenskapliga bevis. Och som de sa till mig: När ett sto kastar utan synbar/uppenbar anledning är det lätt att vilja hitta en anledning, och då är risken att man skyller BoT-produkterna för det, och finns där då ingen rek att INTE använda det, kan det bli en skuldfråga som värst och en massa rykten 'som bäst'

JAG skulle inte vara rädd för att använda paddar & ryggvärmare på dräktigt sto. Mitt sto hann dock kasta på dygn 99 utan att jag ens hunnit börja använda BoT, så kan tyvärr inte bidra med erfarenheter.

Förresten, ang det här med rek ej pga att det inte är bevisat ofarligt. Läs ang finadyne i fass. Rek ej vid dräktighet just pga inga studier. Ur Fass.vet:

Dräktighet och laktation
Skall ej användas till dräktiga djur. Säkerhetsstudier har ej utförts på dräktiga djur.


Kolla sen på nästan valfri seminstations prislista så dyker finadyne otroligt ofta upp. Det finns dessutom via veterinärkliniker etc en ganska omfattande klinisk erfarenhet av att använda finadyne på dräktiga djur utan problem. Men det finns fortfarande inga vetenskapliga forskningsstudier som fastslår att det ÄR ofarligt, så därför avråder tillverkaren bestämt med hänvisning till att inga studier gjorts. Men finadyne används 'ute på fältet' på dräktiga djur. (Dock förhoppningsvis med djurägarens godkännande, så att djuräg själv kan välja att använda annat NSAID som är 'studerat' och testat ofarligt)
 
Senast ändrad:
Sv: Back on Track på dräktigt sto?

jag andvände inte BoT på mitt sto när hon var dräktig och inte heller på mig själv när jag var gravid! anledning var att man får förhöjd blodcirkulation när man är gravid/dräktig så det är inte så bra att andvända nått som i sin tur höjer det mer.

Men som många skriver så är det inte testad ordentligt om det är riskfritt att andvändas under graviditet/dräktighet. kanske funkar hur bra somhelst.. men jag säger bara att jag vågade inte riskera nått.
 
Sv: Back on Track på dräktigt sto?

Jag har använt BoT på benen på mina ston när de varit dräktiga utan problem. Har två normala fölungar idag :)
 
Sv: Back on Track på dräktigt sto?

Ang blodcirkulationen. Att springa i full galopp med flocken ger en blodcirkulationshöjning som är eoner större än BoT, så just den delen är för mig mycket tveksam hur den skulle påverka, även om jag hört den förr ang annat.

Att ha vanliga benlindor (stallbandage) ger också en viss effekt, men där är det sällan oro.

Att bli nervös/orolig höjer också cirkulationen.

Och att ha BoT-paddar under säg 12 h/natt, ger möjligen ökad cirkulation lokalt i nedre delen av benen, tack vare ökad värme, men du kan knappast se någon allmän cirkulationshöjning.

(Sen, givetvis ska var och en få välja själv, menar inte att propagera för att alla minsann SKA använda det. Men just anledningarna är ibland väldigt långsökta.)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
553
Senast: tara
·
Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 013
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 051
Senast: MiniLi
·
Avel Hej! Jag har ett sto som jag misstänker är dräktig. Hon betäcktes 2022, vid dygn 18 sa de att hon va dr men vid dygn 45 sa de att hon...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
14 704
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp