Back on track, linda eller pad?

Fengur

Trådstartare
Hej!
Min häst har kotledsinflammation i vänster fram och en senskada på höger fram, har varit till kliniken här på orten och efter ultraljud och röntgen är det endast vila som gäller, inga promenader utan bara hagvila.

Tänkte prova om Back on track kan underlätta läkningen. Har kikat runt lite och sett att det finns både lindor och pad, vilket passar bäst för honom att ha i hagen? Läste att lindor främst var tänkt vid rörelse.
Han går nu själv i en rätt stor hage på lösdrift men rör sig inte särskilt mycket.

Funderar på storleken på paddarna, de med kardborre kanske blir för stora för honom? Det är en islandshäst.

http://www.backontrack.nu/shownode.php?id=1101

Hur är det med dessa paddar?

http://www.backontrack.nu/shownode.php?id=1101

Är det enda man behöver då förutom padden en linda? Kanske jag kan köpa den största storleken av denna pad och klippa den i två delar så att en räcker till båda benen?

Vilken sort skulle ni köpt?

MVH Sanna

Sv: Back on track, linda eller pad?

Jag har dom översta. Har bara använt dom några dagar än så jag har väl inte så mkt att säja om dom egentligen, mer än att dom sitter rätt bra o verkar va bekväma. Men vet inte om man ska ha dom i hagen för min har sina från kvällen till lunch dagen efter o dom bli rätt leriga o ofräscha...

Alltså, jag har dessa och det är inga "paddar" direkt så, utan det är "hela paketet". Ska du ha dessa bör du köpa den minsta strl för du kan inte klippa itu dem. Varför inte köpa de vanliga paddarna och linda.

Jag vet inte varför du länkat till samma produkt två ggr, men du behöver ingen linda eftersom du stänger neoprenet med kardborreknäppningen.

Jag tycker annars att de är jättebra, min häst har sina på under natten för att minska uppkomsten av gallor (äldre häst)

Det som är bra med kardborre-varianten är att utsidan är i neopren som kan tas bort och tvättas. Sitter bra, vi har dom till en d-ponny och passar bra (minsta stl) men använder dom bara i stall, transport etc, ej i hage.

Använder mig av båda,(inte samtidigt:D) Tycker att man får bäst effekt =värme av vaddarna+lindor, men kardborrsvaddarna är ju suverränt smidiga att använda speciellt bra om man har ngn annan som ska "plocka" av dem på morgonen. Värmer faktiskt bra de oxå:banana:

Använder dom "vanliga" paddarna o fleecelinda till nästan alla hästar, stallbandage och efter träning osv...funkar kanon:)

Då funkar det nog bättre! Har vänner som använder denna och de är mer än nöjda.

Jag har hört att kardborrevarianten skulle vara "starkare" pga att neoprenet "isolerar" bättre än en vanlig linda, men det är bara vad jag hört.
Jag har fö de kombinerade (padd + elastisk linda) ridlindorna när jag rider, de är super:love:.

Tack för alla svar!
Idag har jag varit och köpt paddarna utan kardborre och lindor till dessa. Ska prova dom i morgon tänkte jag. Ni som också har dessa paddar och lindar, hur hårt lindar ni på ett ungefär? Finns det någon riktlinje att gå efter? T.ex. antal fingrar man får plats med eller liknande? Köpte elastiska lindor.

MVH Sanna

Tack för alla svar!
Idag har jag varit och köpt paddarna utan kardborre och lindor till dessa. Ska prova dom i morgon tänkte jag. Ni som också har dessa paddar och lindar, hur hårt lindar ni på ett ungefär? Finns det någon riktlinje att gå efter? T.ex. antal fingrar man får plats med eller liknande? Köpte elastiska lindor.

MVH Sanna

Jag har dem där paddarna till min senskadade häst, som nu läkt å e jättnöjd!
Men skulle ABSOLUT INTE linda med elastiska lindor om hästem ska ha dem flera timmar i hage. Dem e till för att ha endast under arbete 30 -80 minuter. Att linda för länge eller för hårt med elastiska kan bara av det ge senskador. Dem dras ju ihop ju längre dem sitter på å ju mer tryck blir det då på senorna.

Okej, vad är bäst att använda tycker du? Fleecelindor?

MVH Sanna

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 042
Senast: Scata
·
Utrustning Hej! Jag ska börja ha back on track stallbandage på nätterna på min häst. Men har inte hunnit köpa än. Jag har back on track paddar som...
Svar
1
· Visningar
818
Senast: LilaTiger
·
Utrustning Gamla hästen har gått och fått lymfangit på ena bakbenet, det går dock på rätt håll och benet är nu nästan hälften så tjockt som dag 1...
Svar
15
· Visningar
1 952
Senast: Buck
·
Hästvård Hej! För att förebygga svullna natt- ben vad föredrar ni : Linda själva och med vad ? Med paddar / utan / hurudan linda ?Eller Back o...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 973

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka