Back on track dygnet runt -minskad effekt?

Sv: Back on track dygnet runt -minskad effekt?

Problemet som jag ser det är att vi människor kan känna efter och ta av vårat bot om vi upplever obehag. Det kan inte djuret. Därför använder jag inte bot överdrivet till djur.

är det då 365 dagars användande och tvättande det står på eller tygets ålder? dvs är hästens back on track täcke värdelöst nu eftersom det är ett år?

om det verkligen är så blir ju produkterna sjukt dyra. särskilt eftersom jag ärligt talat inte ser någon effekt öht jämför med extra tjockt annat täcke/paddar osv. har handledsvarmare till mig själv och visst det blir varmt men inte varmare än likadana i ull.

därav tror jag heller inte, som svar på ts fråga, att det är någon som helst fara att använda bot dygnet runt. det har ingen mirakeleffekt, bara en stark isoleringsförmåga jmf med andra tyg av samma tjocklek.

är det då 365 dagars användande och tvättande det står på eller tygets ålder? dvs är hästens back on track täcke värdelöst nu eftersom det är ett år?

om det verkligen är så blir ju produkterna sjukt dyra. särskilt eftersom jag ärligt talat inte ser någon effekt öht jämför med extra tjockt annat täcke/paddar osv. har handledsvarmare till mig själv och visst det blir varmt men inte varmare än likadana i ull.

därav tror jag heller inte, som svar på ts fråga, att det är någon som helst fara att använda bot dygnet runt. det har ingen mirakeleffekt, bara en stark isoleringsförmåga jmf med andra tyg av samma tjocklek.

Det är 365 dagars användande och tvättande, eller inte exakt men jag märker att jag får mer ont då efter något år och köper då ett nytt och får samma goda effekt som innan.
Så bara för att täcket är ett år så är det inte värdelöst utan det är användningen.

Jag själv märker en väldig skillnad jämfört med liknande i ull eller i andra värmande/stödjande material.
Jag gick igenom en hel del på marknaden innan jag hittade bot som gav så stor skillnad.
Bland annat provade jag olika magneter men det gav ingen effekt alls på mej.
Min sambo märker ingen skillnad alls mer än att det blir varmare.
Vår ena häst har det väldigt god effekt på medans på vår andra ger det inte mer effekt än vilket annat täcke/paddar som helst.

Så det är nog så att det är olika för olika individer, jag hade inte klarat mej utan armbågsskydden och det är underbart att ta på långkalsongerna, ryggskyddet och tröjan och sedan lägga sig på bot madrassen när kroppen värker som mest.
Ryggskyddet gör underverk för mina höfter, jag sätter det bara längre ned.
Däremot ger ju tröjan och långkalsongerna inte alls samma effekt som de rena skydden.

Om man är mottaglig så att säga så ger det skillnad och visst är det en "stark" produkt, jag som har använt bot så länge måste fortfarande vänja in ett nytt armbågsskydd eftersom det ger så stor skillnad i effekt.

Värt att nämna är kanske att jag har nervsmärtor i hela kroppen, den ursprungliga skadan är i armbågen och det har sedan skapat kaos i ryggmärgen så att nervsmärtorna har spridit sig i hela kroppen.
Jag går på starka mediciner, men de tar tyvärr inte allt, men ihop med bot ger de den där extra lindringen som gör att livet blir lite mer uthärdligt.

Om man ska få effekt av bot mot inflamationer så ska man använda det under en längre tid, (om man nu får effekt, annars finns det ju ingen andledning att använda det alls) det är ju som med allt annat inflamationshämmande att tar man en tablett då och då så hjälper det ju inte lika bra som om man tar tabletterna under en period.
Tar man däremot tablett/använder bot enbart för att dämpa smärta så kan man ju använda/ ta en tablett då och då eller hela tiden, allt beror ju på hur ont man har och hur länge.

Problemet som jag ser det är att vi människor kan känna efter och ta av vårat bot om vi upplever obehag. Det kan inte djuret. Därför använder jag inte bot överdrivet till djur.

Precis! Detta är viktigt!
Man måste verkligen vara försiktig och inte bara slänga på djuren som om det vore vilket täcke/paddar eller vad man nu har som helst.

Det gör verkligen jätteont när blodcirkulationen kommer igång så väldigt.
Jag brukar använda nya skydd på mej själv en halvtimme i taget de första veckorna, emellan byter jag till ett äldre.
Har hästen inte använt skydden på länge så vänjer jag in en halvtimme i taget och håller koll, verkar han besvärade så tar jag genast av det.
Det är ju meningen att det ska lindra, inte göra mer ont.

Senast ändrad:

Precis. Skulle aldrig slänga på ett bot täcke på en häst tex som inte haft det förut och låta denne stå med det hela natten. Det kan blir riktigt otrevligt för hästen.

av mina tre hästar har ingen reagerat öht på bot, varken synbart positivt eller negativt. och jag ångrar att jag inte la tusenlapparna på nåt vettigare.

tycker det är jäkligt konstigt att det ska vara sån skillnad på hur det fungerar. det är ju inte direkt en medicin eller terapi utan ett tygstycke som borde ha samma effekt oavsett djur/person.:crazy:

Jag själv märker en väldig skillnad jämfört med liknande i ull eller i andra värmande/stödjande material.
Jag gick igenom en hel del på marknaden innan jag hittade bot som gav så stor skillnad.
Så det är nog så att det är olika för olika individer, jag hade inte klarat mej utan armbågsskydden och det är underbart att ta på långkalsongerna, ryggskyddet och tröjan och sedan lägga sig på bot madrassen när kroppen värker som mest.
Ryggskyddet gör underverk för mina höfter, jag sätter det bara längre ned.
Däremot ger ju tröjan och långkalsongerna inte alls samma effekt som de rena skydden.

Om man är mottaglig så att säga så ger det skillnad och visst är det en "stark" produkt, jag som har använt bot så länge måste fortfarande vänja in ett nytt armbågsskydd eftersom det ger så stor skillnad i effekt.

Om man ska få effekt av bot mot inflamationer så ska man använda det under en längre tid, (om man nu får effekt, annars finns det ju ingen andledning att använda det alls) det är ju som med allt annat inflamationshämmande att tar man en tablett då och då så hjälper det ju inte lika bra som om man tar tabletterna under en period.

Vi märker med en sån skillnad, inte alls bara värmande utan en helt annan känsla. Och samma "universala" hjälp till skador som inte blivit bättre av något annat..

Precis. Skulle aldrig slänga på ett bot täcke på en häst tex som inte haft det förut och låta denne stå med det hela natten. Det kan blir riktigt otrevligt för hästen.

Nej, det ska man inte alls göra, BoT ska vänjas in, alltid.

av mina tre hästar har ingen reagerat öht på bot, varken synbart positivt eller negativt. och jag ångrar att jag inte la tusenlapparna på nåt vettigare.

tycker det är jäkligt konstigt att det ska vara sån skillnad på hur det fungerar. det är ju inte direkt en medicin eller terapi utan ett tygstycke som borde ha samma effekt oavsett djur/person.:crazy:

Men så är det ju med allt, inget fungerar ju på alla.
Sälj täcket om du inte har behov av de, det finns många som vill köpa bot täcken begagnade.

mjo men av fem individer (två människor och tre hästar) borde jag väl se någon mer effekt än att det blir varmt? för värmer gör det ju helt klart, men det kan man åstadkomma med annat tyg också. vart är denna inflammationsläkande och mjukgörande effekt som ska gå djupt ner i musklerna som bot talar om?:confused:

känns lite som om hästen har varit för kall innan om den plötsligt blir mjukare och mer rörlig med bot.

mjo men av fem individer (två människor och tre hästar) borde jag väl se någon mer effekt än att det blir varmt? för värmer gör det ju helt klart, men det kan man åstadkomma med annat tyg också. vart är denna inflammationsläkande och mjukgörande effekt som ska gå djupt ner i musklerna som bot talar om?:confused:

känns lite som om hästen har varit för kall innan om den plötsligt blir mjukare och mer rörlig med bot.

Tja, här är det en av två hästar och tre människor som det fungerar på och en som det inte fungerar på.

Precis som massage, jag får bra effekt (eller fick, nu klarar jag ingen beröring) min sambo mår enbart illa och mina barn mår jättebra av massage.

Eller som alvedon, jag märker ingen skillnad inte min dotter heller medans sambon och sonen får effekt.

Så visst är det så att det som fungerar på vissa fungerar inte alls på andra, men för den sakens skull går ju inte jag och säger att alvedon är verkningslöst.

Jag använder handledsskydden dagligen och köpte ochså nytt efter ca ett år då jag tyckte det inte hjälpte "samma" längre. Så på ngt vis slits dom ut.

Jag har en bäddmadrass som jag använder ett par månader i taget, sen märker jag att kroppen är stel och öm när jag kliver upp på morgnarna. Då tar jag bort madrassen en vecka och sen när jag lägger tillbaka den mår kroppen bättre igen.

Min man klarar inte av att sova på madrassen överhuvudtaget, han mår inte alls bra av den fast vi försökte "vänja in" honom på mest skonsamma sätt och enligt bruksanvisningen. Det bara inte går. Vet inte om det kan hänga ihop med att han har diabetes, en del säger att diabetiker inte ska använda BoT medan andra säger att det inte har någon betydelse.

Jag har just beställt ett nät-täcke till min nya häst då han fallit ur pga kolik med komplikationer. Haft honom i 4 dagar nu så jag tror att muskelömheten beror på att han är spänd i kroppen efter transporteringen och all lek med unghästarna. Jag tänkte helt enkelt vänja in honom mycket saktare än BOT-anvisningarna och ha under igångsättningen först och främst. Och för att spara på tyget använda det vid stressande situationer där jag tror att han spänner sig extra mycket som förebyggande medel. Annars är det tjocka täcken, värme och eventuellt massör som gäller.

Jag skulle så hemskt gärna vilja använda det dagligen om nätterna också men jag kommer nog inte ha råd att köpa ett nytt om det ska användas så mycket, plus att det står att det fungerar bättre under rörelse så jag får helt enkelt ut och promenera med täcket på. (aldrig att jag släpper ut en häst med ett 2000kr täcke på till två unghästar som naffsar och drar). Kan tänka mig att keramiken i tyget fungerar som vissa regntäcken, man måste impregnera om efter en tids användning och tvättning, men keramiken går inte fylla på.

Liknande trådar

Utrustning Nån som vet om back on track pardus L är 58-60 eller 59-60? Står olika beroende på var man läser.
Svar
0
· Visningar
111
Senast: aglaonema
·
Träning Back on track.. när ska man använda det och när ska man inte använda det? Jag har täcke som vi använder inför träning och tävling i...
Svar
1
· Visningar
1 106
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har återigen stukat fotleden, vilket gjort dem svullen. Brukar då använda linda på dagen för att få stabilitet när jag går och...
Svar
12
· Visningar
1 038
Senast: Scata
·
Hästvård Står ju att man ska vänja in back on Track snabbandage, 3-4 timmar och så öka en timme osv. frågan är ju vad som händer om man inte gör...
Svar
11
· Visningar
1 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka