Babyshower-trams

Japp, så där ser dom ut. Fantastiskt obegripligt fula :up:.

Jag har aldrig fattat vad man har för smak om man gillar såna.
Jag tror inte att det har med smak att göra, mer att man ger sin graviditet en väldigt märklig och alldeles för central plats i sitt liv.

Jag skulle nog inte riktigt veta vad jag skulle säga om jag kom hem till någon som hade en sådan. Annat som hänger på väggen kan man ju prata om men vad säga om den där - "jag ser att du varit gravid, vilken fin mage du hade!"?

Åh nu kom jag på en riktigt bra idé! Jag ska börja ordna puppy-showers. (Obsobsobs det MÅSTE skrivas på engelska). Så får jag men massa fina hundgrejer. Och tårta. Typ BARF-tårta.

Jag har också (på allvar) börjat fråga folk när de tänkt skaffa valp. Folk som varit ihop länge och så. De som har hus och stadig inkomst. Då de säger att de inte vill ha hund skrockar jag och säger "vänta du bara, du ändrar dig nog snart." Eller "äh bara ni slappnar av så är ni plötsligt i valpkö ska du se!".
Om dom redan har hund frågar jag om de tänkt skaffa en tvåa snart.

Jag tror inte att det har med smak att göra, mer att man ger sin graviditet en väldigt märklig och alldeles för central plats i sitt liv.

Jag skulle nog inte riktigt veta vad jag skulle säga om jag kom hem till någon som hade en sådan. Annat som hänger på väggen kan man ju prata om men vad säga om den där - "jag ser att du varit gravid, vilken fin mage du hade!"?
Man kan göra en serie också. Typ om man bantar. Man liksom ser hur magen blivit mindre och mindre.

Jag har aldrig sett en pappa på en babyshower? Vart sker det?
(Har bara läst fram hit, så ursäkta om ämnet är totalt färdigavhandlat redan. :D)

Min bror och hans (kvinnliga) sambo fick en babyshower som deras vänner, varav många heteropar, och min andra bror hade ordnat. Jag tror inte att det är helt ovanligt, även om det vanligaste säkerligen är att det är för den blivande mamman och hennes väninnor.

Jag tycker att det är ett smart drag :D Jag har lunch nu och har ju haft saker att läsa. Tyvärr har jag fortfarande inte fått veta skillnaden på män och kvinnor :cry:
Men det står ju redan i tråden. :confused:
Män har snopp och kvinnor bröst, kvinnor gillar dessutom choklad i blöjor, tycker det är en prestation att bli gravid och tycker om tårtor med eller utan blöjor. Män som har bröst är inga riktiga män och kvinnor som inte gillar gipsavgjutningar av gravidmagar och vill ha sin choklad utan blöjor är inga riktiga kvinnor. :angel: ;)

Men det står ju redan i tråden. :confused:
Män har snopp och kvinnor bröst, kvinnor gillar dessutom choklad i blöjor, tycker det är en prestation att bli gravid och tycker om tårtor med eller utan blöjor. Män som har bröst är inga riktiga män och kvinnor som inte gillar gipsavgjutningar av gravidmagar och vill ha sin choklad utan blöjor är inga riktiga kvinnor. :angel: ;)

Ja jösses ja. Vad är då jag? Bröst har jag men ser inte befruktningen som en prestation. Tårtor gillar jag men blöjtårtor, gipsavgjutningar eller choklad i blöjor är jag inte så road av. Dessutom gillar jag fotboll och hockey och all annan sport som kan uppbringas. Det känns som en svår nöt att knäcka :confused: (För visst är det bara män som gillar sport?!)

Ja jösses ja. Vad är då jag? Bröst har jag men ser inte befruktningen som en prestation. Tårtor gillar jag men blöjtårtor, gipsavgjutningar eller choklad i blöjor är jag inte så road av. Dessutom gillar jag fotboll och hockey och all annan sport som kan uppbringas. Det känns som en svår nöt att knäcka :confused: (För visst är det bara män som gillar sport?!)
Självklart, om det inte är sånt trams som hästar, då kan kvinnor också får gilla "sport".

(Har bara läst fram hit, så ursäkta om ämnet är totalt färdigavhandlat redan. :D)

Min bror och hans (kvinnliga) sambo fick en babyshower som deras vänner, varav många heteropar, och min andra bror hade ordnat. Jag tror inte att det är helt ovanligt, även om det vanligaste säkerligen är att det är för den blivande mamman och hennes väninnor.
Oooch efter att ha läst hela tråden inser jag att deras BS faller under kategorin "trevlig tillställning med vänner", för även om det förekom blå och rosa ballonger och presenter till kommande barnet tror jag inte att det var så mycket mer BS-stereotypt än så, och då kanske det är fel att kalla det BS.

För precis som kritikerna av BS, vilka jag själv tillhör, säger är det ju det könsstereotypa som är problemet. Dels könshysterin kring barnet, dels cementerandet av könsrollerna i (den heterosexuella) relationen. Det är mamman, inte pappan, som får babysaker i present av sina förmodat lika babyintresserade vänner och kvinnliga släktingar. Det är vad BS har varit och det är den traditionen vi har importerat. Att det sedan har skett en omarbetning av fenomenet, i vissa kretsar, här i Sverige gör ju inte ursprunget mindre stereotypt.

Att säga till prästen att "inte prata så mycket om gud och sånt" vid ett dop gör ju inte dopet till en mindre religiös ritual, för att dra ett exempel. Det har icketroende löst genom att skapa något som brukar kallas namngivning, och i analogi med det borde kanske de som vill ha en fest med vännerna välja att kalla det för något annat än BS för att inte blanda ihop begreppen.

Men precis. Anledningen till att jag förfasar mig över gipsgravidmagar som inredningsdetalj är inte att jag tycker att det är smaklöst - det är säkert många som tycker att vi har det jättefult hemma också. Det är just det här hyllandet av graviditeten och inte själva barnet som jag tycker känns märklig. Att folk har gipsavgjutningar av barnens händer och fötter tycker jag inte alls är konstigt.

Åh nu kom jag på en riktigt bra idé! Jag ska börja ordna puppy-showers. (Obsobsobs det MÅSTE skrivas på engelska). Så får jag men massa fina hundgrejer. Och tårta. Typ BARF-tårta.

Jag har också (på allvar) börjat fråga folk när de tänkt skaffa valp. Folk som varit ihop länge och så. De som har hus och stadig inkomst. Då de säger att de inte vill ha hund skrockar jag och säger "vänta du bara, du ändrar dig nog snart." Eller "äh bara ni slappnar av så är ni plötsligt i valpkö ska du se!".
Om dom redan har hund frågar jag om de tänkt skaffa en tvåa snart.

Jag har lyckligtvis så kloka och förstående kompisar att de accepterar jag jämför en människobebis utveckling med en hunds. :angel: Det är liksom de referensramar jag har och det är svårt att kunna delta i samtalet om jag inte kan komma med egna erfarenheter.

Du har inte sett min mage med mina tvillingar...när jag gått upp över 40 kg vägrade vågen. Det var som en skräckfilm. En gipsavgjutning skulle påminna mig om den värsta tiden i mitt liv.
Jag har ingen aning om hur mycket jag gick upp i vikt, det är förträngt. Det enda jag minns är att min första bm som jag konstigt nog behöll hela graviditeten med första barnet tjatade om att jag gick upp för mycket och trots att jag sa sista besöket att jag inte vill väga mig sa hon med en obehaglig ton "jaja, upp på vågen nu!" Och jag klev lydigt upp och lyssnade sedan till hennes "ja, det var ju under xx i alla fall" vilket jag ångrar efteråt. Tror det var 90 kg och att jag låg ett par hekto under det. Tack vare kärringen åt jag knappt något på ett par dygn efter att hon sa att jag gått upp för mycket när jag hade 3-4 månader kvar och kommer att få problem att tappa kilona. Det hjälpte tydligen för till nästa besök hade jag inte lika mycket fett i ansiktet sa hon :up:

:yuck::yuck::yuck::turd:

Själv vägde jag 10 kg mindre när jag kom in på BB än innan jag blev gravid, jag var typ ett skelett med ett myggbett på magen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka