Babys/småbebisar och båtar/vatten

Q

qrumelur

Maken och jag gillar att fiska och vi åker gärna ut med våran roddbåt. Nu har vi fått vårt barn (!) och funderar jättemycket över det här med sjösäkerhet och babys....

Våra roddturer är ju stilla liv och jag kan inte tänka mig vad som skulle kunna hända som skulle få båten att kapsejsa, MEN ... om det hände så skulle det vara katastrof. Kanske därför noga ska påpeka att babyn inte har varit i närheten av båten och inte kommer dit heller fören/om vi hittar någon säkerhetslösning som fungerar!

Men vi började resonera kring flytvästar, sjösäkerhet och annat för babys/riktigt små barn...?? jag menar folk som har betydligt större båtar än så här, seglar och så... Finns det flytvästar till exempel? Hur ska man tänka?

Är det nåns om haft med sig sitt småbarn (under två år) i en båt? Hur fungerade det ?

Sv: Babys/småbebisar och båtar/vatten

Finns flytvästar för bebisar, de fick vi testa när jag och sonen gick på babysim. De har en annan utformning än de västar man brukar ha som gör att barnet aldrig kan ligga med ansiktet ner i vattnet utan den snurrar runt.

Har bara åkt stor båt med mina barn, inte färja utan mera "buss-båt" och då har de aldrig haft flytväst. Men vid all lek vid havet och alltid på bryggan flytväst på.

Grattis till bebis! Visst finns bet bebisflytvästar. Det är bara att åka o shoppa o sedan ut på sjön :). Lägg inte barnet i vagnen i båten bara, för om vagn o barn tippar i tillsammans vete 17 hur mkt flytvästen hjälper,

Lite kl

Vi har en likadan flytväst som Abova visar. Sonen fick den när han var typ 8 månader eftersom han är född i augusti var det aldrig aktuellt för oss att åka båt innan dess (berodde mest på mig och mina krämpor). Sonen har tyckt att det är jätteroligt att åka båt. Nu när han snart är 2 år sitter han stilla där man säger åt honom, håller i sig när han sitter i fören. Han badar från båten, var med och fiskade för ett par veckor sedan och tycker att vågor är superroliga. Han är superduktig att stå stilla på bryggan där det är viktigt.

Vi har haft med vagnen på båten men den har han aldrig fått sitta i under färd. Vi har haft den med på stranden eller på holme så han kunnat sova middag. I båten har han fått sitta eller ligga på en dyna.

Vi har tyckt att det är viktigt att göra som vi gjorde innan vi fick barn. Han har fått haka på alla våra grejer.

Det ni bör tänka på är:
Flytväst på bebisen i rätt storlek
Flytväst på er, ni är ju inte mycket till hjälp för bebisen om ni inte flyter.
Hålla koll på fiskeprylar så inte bebisen gör sig illa.
Inte spänna fast bebisen i någon eller något, då har flytvästen svårt att fungera.

Ha det så kul på sjön!
Mvh
Miks

Värt att kolla lite tester:
http://www.testfakta.se/Mediaarkiv/Dokument/article11452.ece/BINARY/39106.pdf

E har varit med på båten sedan hon föddes ( stor segelbåt, öppen vanlig roddbåt m.m ), hon har alltid flytväst under färd och hon hade det redan som 4 månaders. Då sov hon jättebra i sin väst som täckte hela kroppen :D

Till skillnad från miks så har vi en tetting som INTE sitter speciellt still och INTE är rädd för vattnet när man seglar, henne får vi ibland knyta fast när man ska slå, hissa segel eller lägga till.

Intressant med testet och skönt att "vår" väst ändå höll måttet så bra.

Intressant dessutom att HH västar var 1.a OCH sist utan att priset var någon större skillnad, tyvärr är det dessutom den sämsta västen man oftast ser på sjön.

Flytvästar på både er och bebisen. Och så bebisen så lös att den kan flyta på sin väst om det händer något.
Att ni skall ha flytvästar är för att ni skall orka hjälpa bebisen så mycket som möjligt om det händer något.

Ha en trevlig båttur.
Bebisar brukar älska att åka båt.

Kl

Om jag får kapa tråden lite.

Finns det "bäst-före-datum" på flytvästar?

Det kan stå i flytplagget.

Annars skulle jag iaf vara restriktiv med att använda äldre flytvästar på barn som inte kan simma. 7-10 år har jag läst för några år sedan, men hittar inga rekommendationer nu :)

:bow:

Tack för era svar!

Först nu har jag lyckats ta mig hit och kan kolla ... mycket tid går åt till att bara glo på bebisen i fråga.. :love:

Toppenbra tankar och svar tycker jag. Bra tips med flytväst! Ska absolut investeras i! Måste även köpa till mig och maken, inte bara för att vi ska kunna hjälpa bebis på ett bra sätt utan också för att det är ett bra föredöme.

Jag växte upp vid ån där vi bor och det hette ju alltid at vi gnuttar skulle ha flytväst medan de vuxna sprang omkring utan, så gissa vad man gjorde så fort man fick chansen? :crazy:

Ser fram emot härliga båtturer med bebis i alla fall. :-)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka