Babygym och babysitter

lillsmurfagirl

Trådstartare
ja vad behöver man? Babygymen finns både mjuka och hårda, vilka är bäst?

Babysitter? Ska man vänta tills man ser vad man får för bebis?

Amningskudde? Nåt tips på bra? Rätt start är överkomligt pris

Gud det finns så mkt man kan köpa..

Babysitter räddar hittills alla mina dagar.

Babygym behöver du inte från början.

Amningskudde har jag aldrig använt.

Babysitter är en av mina lifesavers, och har varit det nästan ända från början. Skaffa ett med bra ”liggläge” så att du kan använda det till liten bebis.

Babygymet hör numera också till den listan men det var först för kanske en månad sedan som det började uppskattas av bebis som nu är 3,5 månad.

Av olika skäl ammade jag bara de första 4 veckorna men då var amningskudden en bra hjälp till att hitta en någorlunda bra position, inte lätt!

Ett annan ”must have”-pryl i vårt liv är babynestet. Använder det i soffan när han sover dag- och kvällstid, i spjälsängen nattetid, på skötbordet när jag duschar, tar med det när vi sover borta osv osv.

Har för övrigt en Babybjörn babysitter, ganska enkel modell med skålning för rumpan som gör att bebis sitter bra och gjorde det även när han var riktigt liten. Jag är nöjd med den men skulle jag välja nån annan modell skulle jag ta en som gungar själv, de är dock rätt så dyra.

Babygymmet är ett vanligt enkelt från IKEA som vi fick, har lagt ett lite tjockare fårskinn i vilket funkar bra.

Babysitter och babygym använde vi först efter några månader och köpte då.

Amningskudde var en sån sak jag tänkte skulle vara onödigt men älskar min! Fick snabbt ont första dagarna när jag var utan. I efterhand önskar jag att jag köpt den i förväg för den hade varit väldigt skön att sova med under graviditeten också

Håller med @Blueberry om babysitter. Jag hade till och med behövt två eftersom jag skulle vilja kunna tvätta tyget men jag vill samtidigt inte vara utan babysitter under tiden. Jag tycker Babybjörns babysitter är bra. Vi började använda vår direkt vi kom hem från BB.

Angående babygym så är användningstiden kort (från att bebisen kan kontrollera armarna kring 6 v tills den hellre ligger på mage vid ca 4 mån). Det är absolut inget måste att ha men båda våra barn har uppskattat det. ”Tyvärr” är det en sån sak där bebisens och förälderns smak ofta går isär. Föräldern (iaf jag) vill ha stilrent, cleant med neutrala färger. Bebisen vill ha extra allt - färger, former, pinglor, prassel och rassel :D

Amningskudde har vi inte. Vi använder vanliga kuddar. Vi flaskmatar dock och då är man lite friare i hur man håller bebisen.

Har en enkel babysitter, så som BB såg ut på 60- talet typ. Funkade ett par månader tills bebis började sätta sig upp i den vid fyra månaders ålder. Har fått ett babygym som bara är en ställning med massa färgglada och skallrande saker. Har en större lekmatta som funkat bra tills nu (8 månader) och där satte jag gymmet innan.
Amningskudde köpte jag till mitt första barn, använde aldrig. Nu andra gången använde jag den på natten, iaf upp till 5 månader.

Vi har en babysitter ifrån Tiny Love, fullt liggläge och olika sittlägen plus att den spelar musik. Hur bra som helst och har använt den dagligen sedan Sammy födde (hade till och med den med oss i husvagnen i sommar:D) Babygym använder vi också, har honom i det på golvet i badrummet när jag duschar bla. Kanongrej det också!
Och amningskudden:love:

Vi hade en babysitter för typ 300 spänn från Gekås ... fungerade fint :D

Amningskudden använde jag inte så mycket när jag ammade, men desto mer vid andra tillfällen. Den var perfekt som skydd när bebis lärde sig att sitta, bara för att nämna något.

Babygymmet minns jag inte. Kan inte ha gjort stort intryck på mig.

Min uppfattning är att man behöver färre saker än vad man tror.

Jag tror ju absolut att du kan klara dig utan allt det där om du vill.
Amningskudde går ju att ta vilken kudde som helst om man behöver extra stöd, så länge barnet har någonstans att ligga behövs ingen babysitter och ett decilitermått kan ju vara minst lika roligt som ett babygym ...

Med det sagt, jag älskade min amningskudde! Hade en från Gekås som slöt om bra kring magen och smalnade av lite mot ryggen, tvättbart överdrag också vilket är helt nödvändigt. Babygym fick vi ärva två stycken och båda användes flitigt, ett på övervåningen och ett på nedervåningen. Viktigt med babygym är att tänka på att barn gillar de som ser ut som att en clown har kräkts, massa, massa färger och saker som prasslar. Babysittern använde vi också ganska mycket. Den har också varit utmärkt att låna ut till mindre barn som varit på besök efter att dottern slutat använda den.

Jag skulle säga att vi använde/använder alla tre de där sakerna dagligen. Minst använder jag sittern, har en från baby Björn och nuvarande bebis är inte så förtjust. Mitt tips: amningskudde, jag har den fina från Rätt start (elefanter) men det är lite för lite stoppning i den, jag får huka lite liksom=ont i ryggen. Men jag har en lång överkropp, kanske bidrar. Och brösten blir väl bara längre och längre så...

Babysittern var toppenbra! Fick en i present när sonen var nyfödd, med ställbart ryggstöd från liggande till sittande. Där kunde han sitta/ligga och vara nära och med samtidigt som jag fick händerna fria. Han var en liten kamin och blev farligt varm i sele/sjal så det var verkligen en räddning för oss.

Ammningskudden var också ett "måste". Jag ammade bara tills han var 5 månader men planen var egentligen att amma till 1 år minst. Nu funkade inte det men kudden var bra både under ammning(även 4 kg blir tungt när man ammar 40 min/timme kl 05-22), när man ville halvligga och slumra med honom på bröstet (enda sättet han sov första månaderna)som stöd för att han inte skulle glida ner och när han började vilja sitta upp(satte honom i hålet=stöd från alla håll).

Babygym fick han av sin mormor när han var 4-5 månader nånting. Det var jätteroligt korta stunder men eftersom han avskydde att ligga ner både på rygg och på mage så hade vi väl inte så stor nytta av det egentligen.
Han satt hellre i babysittern/gåstolen med nån leksak.

Babysitter är grym och underhåller ungen dagligen. Köpte en begagnad från Fisher & price.

Babygymet började min bebis uppskatta från runt 3 månaders ålder och härjar fortfarande i 7 månader gammal. Köpte ett billigt i tyg från Ikea.

Amningskudde försökte jag lite med i början men gav upp sen. Onödigaste prylen vi köpt.

Jag har haft otroligt mycket användning av mina amningskuddar! I början hade jag en i soffan och en i sängen. Fick en high need baby som ville ligga vid bröstet konstant i tre månader (och sedan typ... varannan timme plus hela kvällarna... Det här med "15 minuter var tredje timme" började inträffa kanske runt 8 månaders ålder). Hon har sov-snuttat måååånga timmar på de där kuddarna. Hade aldrig pallat utan.

Babysitter och babygym gick korta stunder att använda från 2 mån. Men hon tröttnade på dessa runt kanske 5-6 månader så de var ganska onödiga egentligen.

Ja just det, jag har ju två amningskuddar. Den ena är elefant-mönstrade från Rätt Start, den har jag använt mest. Den andra var en hemsydd min svägerska gav mig, den hade jag i sängen tills vi lärde oss liggamma. Föredrar den förstnämnda men gillade att den andra var symmetrisk.

Babygymet har används flitigt här. Har ett från skiphop som går att vinkla ner sen när bäbis kan sitta. Han ligger i det flera stunder varje dag. Började använda det typ när han var 6 v, då när man satt med korta stunder. Nu kan han underhålla sig själv där i typ 30 min utan problem (4 månader). Har lagt en extra filt under så det är mjukt.

Babysittern är livräddare när man behöver duscha, laga mat osv. Ta en med flera steg. Vi har en från babybjörn och började använda den typ vid 4 v.

Amningskudden är också livsnödvändig. Ammade konstant i början och fick så ont utan den. Användes även innan barnet var fött. Perfekt att stötta tung gravidmage i sängen. Köpte en från Gekås för 150 kr.

Babynestet var sjukt smidigt att ha med sig eftersom jag fick ett vagnsvägrande barn. På så vis kunde han sova lugnt och tryggt överallt när vi var iväg. Används ff ute i soffan men det börjar bli i minsta laget :o

Något som jag önskar att jag hade hemma innan barnet föddes var en sjal/bärtub/bärsele. Vår pojk hade väldigt ont i magen de första veckorna av sitt liv och behövde mycket närhet. Bärselen var oumbärlig, enda stället han blev lugn på. Visade sig sen vara mjölkproteinallergi men vi använder ff bärdonen varje dag.

Glömde babynest. Vår mest använda pryl. Utan den sover hon inte. Hon vill ligga trångt och används fortfarande dagligen trots att hon är 7 månader. Sytt en sovorm att ha när hon vuxit ur nestet.

Fick låna en amningskudde men det var inget för mig, fick inte till det utan använder vanliga kuddar i stället.

Babygym har vi ett från IKEA som hon uppskattar korta stunder (är 7 veckor). Lite sugen på en babysitter men det finns ju så många! vad ska man välja?

mest använder vi vårt babynest!

A skulle säga att de hårda fula plastiga babygymmen som står på två plastben är tveklöst bäst. Han var helt galen i dem. (Vi fick ett som kusinerna köpte på loppis för att de tyckte det var kul) han sprattlade med alla armar och ben helt vilt "jättelänge" uhm svårt att veta i exakt tid, men man kunde läsa en bok :D (han var typ 3-5 månader?)

Själv tycker jag att tyg-gymmen var mycket finare och prydde sin plats bättre och förde mindre oväsen. (Fick ett av mannens kollegor) Men för oss gav det noll bokläsningstid.

Plastgym, tyggym 1-0

Amningskudde vägrade jag först, onödigt tyckte jag. När jag väl föll till föga var den helt fantastisk. A ammade i en timma i taget minst och med amningskudden gjorde det mindre ont och man kunde läsa en bok :D den var stor och fylld med ngt slags plastkulor el dyl.

Babysittern tror jag vi använde när han var äldre först, typ 3 månader eller mer? Kombinerat med en träslev att gnaga på var det jättebra när man lagade mat.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
675
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
855
Senast: MML
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 170
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat