B96 - klarat eller kuggat?

Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Jag körde upp för mitt B96 i slutet på augusti och jag tog faktiskt en lektion på bilskola där vi gick igenom säkerhetskontrollen och lastsäkring. Det var guld värt för mig att få den biten uppdaterad då jag nog har blivit lite slarvig och nonchalant med åren. :o
På uppkörningen fick jag också backa runt hörn och här ska man komma ihåg att be inspektören att gå ut och hålla koll efter bilar, enligt bilskolans lärare.

Att betala för ren körlektion på bilskola var däremot aldrig aktuellt då jag kör hästtransport flera gånger i veckan och kör himla bra.

Min last var en stor rundbal med hö som var förankrad med spännband och tompallar så den inte kunde glida runt. Det var så godkänt så.
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

fy vad smart att lasta med en höbal ^_^ har gått och funderat på hur man kan göra, mitt släp har 1360kg i max last. vad kan man lasta och förankra enkelt och som väger 680kg? våra höbalar väger runt 400kg.. kan man lasta 2st?
 
Senast ändrad:
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

fy vad smart att lasta med en höbal ^_^ har gått och funderat på hur man kan göra, mitt släp har 1360kg i max last. vad kan man lasta och förankra enkelt och som väger 680kg? våra höbalar väger runt 400kg.. kan man lasta 2st?

Det borde funka!
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Blir bara att all inredning måste ut då, men det går nog att dra lite spännband runt dem då. Så de står stabilt.
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Två höbalar måste du ju kunna lasta. Är de så stora så behöver du kanske inte heller att någon stöttning på sidorna.

Jag ska avslöja också att min höbal vägde lite för lite men jag utgick ifrån att de inte hade en våg där. :o Inspektören frågade inte heller om lastvikterna däremot fick jag redogöra för dragvikter och varför ekipaget var olagligt med B-kort.
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Hur mkt vikt måste ekipaget väga? Räcker det att det är över 3500 kg?
Om man har en bil m totalvikt 2600 kg och en transport m totalvikt på 1000 kg (tjänstevikt 520). Måste man då lasta släpet fullt o hamna över 3500? Eller är det den egentliga vikten av ekipaget som gäller?
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Tror att det räcker att släpet är tungt för bilen, dvs att ekipaget väger mer än 3500kg.
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Hur mkt vikt måste ekipaget väga? Räcker det att det är över 3500 kg?
Om man har en bil m totalvikt 2600 kg och en transport m totalvikt på 1000 kg (tjänstevikt 520). Måste man då lasta släpet fullt o hamna över 3500? Eller är det den egentliga vikten av ekipaget som gäller?

Totalvikten måste vara mellan 3500-4250kg.

Totalvikten är tjänstevikt+teoretisk maxlast.
Tjänstevikt är vad bil och släp väger utan last.
Bruttovikt är vad bil och släp inklusive last väger för stunden.

Släpet måste ha en totalvikt på över 750kg och lastas med minst halva maxlasten.

I vårt fall:
Bil m totalvikt 2120kg
Släp m totalvikt 1400kg
Totalvikten (teoretisk vikt alltså, vi kör ju aldrig med fullastat släp) är alltså 20kg för mkt och därmed krävs B96.

Släpets tjänstevikt är 650kg så maxlasten är då 750kg (1400-650=750kg).
Halva maxlasten blir 375 så vi lastade med ca 400kg.
:)
 
Senast ändrad:
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

kl
bara en fråga, om man har ett släp med totalvikt 2400kg (maxlast 1360kg) och en bil som får max dra 2200kg på be, hur mycket får man lasta?
om ändrat till den tilltänkta uppkörningsbilen
om man har ett släp med totalvikt 2400kg (maxlast 1360kg) och en bil som får max dra 1900kg på be, hur mycket får man lasta?
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Du får lasta upp till vad bilen får dra, d v s 2200 kg i ena fallet, 1900 kg i andra.

För att räkna ut lastvikten måste du givetvis ha tjänstevikten på släpet.
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

1040kg är tjänste vikten så då är det alltså 2200kg - 1040kg= (tar fram miniräknaren) 1160kg, får banta hästarna lite så kan jag köra båda ändå med jeepen :p hästarna väger nog runt 600kg.

med lilla bilen så får jag då bara lasta 860kg, 100kg mer än vad jag får lasta i mitt enkelaxlade släp :).
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Så med BEkort får alltså släpets totalvikt överskrida bilens max släpvagnsvikt? Jag hade för mig att man (i alla fall för Bkort) inte fick överskrida det ens om släpet är tomt?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp