Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fasen vad kul och inspirerande Grattis!
Kan tillägga att ingen av oss tog någon körlektion innan men jag gjorde noggrann research på nätet bl a på Transportstyrelsens hemsida så vi var väl förberedda. Enl trafikskolan jag kollade av med för ett tag sen så ville de sälja på oss 2 h körlektion á 900 spänn + köpa en bok för 350 kr.
Vi resonerade som så att vi hellre chansar och riskerar 3 uppkörningar för de pengarna istället. Och som sagt, alla klarade sig på första .
Taktiken kanske inte passar alla men helt klart för oss, trots att jag varit nervös så jag mått fysiskt illa inför testet. Men det hade jag gjort ändå.
JAG KLARADE DET!!!!
Fy fan va gött, jag ska aldrig mer köra upp frivilligt i hela mitt liv, mitt psyke klarar fan inte den mentala anspänningen inför sånt här.
Uppkörningen i sig var helt odramatisk.
JAG KLARADE DET!!!!
Fy fan va gött, jag ska aldrig mer köra upp frivilligt i hela mitt liv, mitt psyke klarar fan inte den mentala anspänningen inför sånt här.
Uppkörningen i sig var helt odramatisk.
Vad lastade du med? Tycker det är den svåraste biten....
Nerver har sänkt fler än en uppkörning! Har haft elever som fått fullkomlig hjärnsläpp trots att de kört prickfritt och lugnt hela utbildningen!
När jag jobbade som trafiklärare fanns en förarprövare som var toppen, dock var vi inte överens om en sak! Han sa att om man var nog förberedd då skulle man inte vara nervös på en uppkörning. Bullshit tycker jag, för om det stämde så skulle ju ALLA idrottsmän vinna OS!
Problemet som många som vill ta B96 eller BE har är att de:
Inte har ett ekipage som är B96 eller BE klassat till uppkörningen.
Inte har någon som kan köra ekipaget till uppkörningen.
Inte kan surra lasten korrekt, alternativt inte har någon lämplig last.
Så själva körningen är det lätta, det är för det praktiska som många väljer trafikskola!
Angående "köra upp tills jag klarar" så är det tyvärr något som gör långa väntetider! Det är skitsvårt att få uppkörningstider, och med en statistik på att privatister kuggar till 70% och trafikskoleelever till 30% så är det hårt att upplysa sin elev varför det är så långa väntetider på att få uppkörning!
Grattis va kul!
Jag tog BE 2008 (B kort 2007) och kuggade första uppkörningen pga att jag missade stora delar av säkerhetskontrollen. Hade inte fått med mig att den va såååå superviktig att göra helt rätt på. Tråkig sak att kugga på, men jag lärde mig av mitt misstag och klarade andra körningen + backningsbanan klockrent! Körde mycket med hästtransport innan för mitt släp + bil var godkända för B kort så jag var inte grön när det gällde varken körning framåt eller bakåt Tog heller inga lektioner utan läste på och tränade med pappa hemma på gårdsplanen!
Har man körvana så tittar man på skyltar och annan viktig information fast man inte är medveten om det! Och sållar bort det som inte är viktigt.
Jag håller med om att hästfolk har lite mer gratis i och med att man måste köra försiktigt för att man har levande last.
Minns när jag tog BE, de andra i gruppen körde husvagn, brandbil osv, det var "fullt ställ" och bromsa hårt mot korsningar, rondeller och liknande. Vilket gjorde körläraren orolig uppkörningsdagen då det var snöstorm! Han upprepade många gånger att man skulle INTE klara provet om bilens ABS-bromsar behövde jobba i alla inbromsningar!
No problem för hästfolk, vi smyyyger ju ändå mjukt in mot korsningarna!