B96 - klarat eller kuggat?

Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Kan tillägga att ingen av oss tog någon körlektion innan men jag gjorde noggrann research på nätet bl a på Transportstyrelsens hemsida så vi var väl förberedda. Enl trafikskolan jag kollade av med för ett tag sen så ville de sälja på oss 2 h körlektion á 900 spänn + köpa en bok för 350 kr.
Vi resonerade som så att vi hellre chansar och riskerar 3 uppkörningar för de pengarna istället. Och som sagt, alla klarade sig på första :).
Taktiken kanske inte passar alla men helt klart för oss, trots att jag varit nervös så jag mått fysiskt illa inför testet. Men det hade jag gjort ändå.

Förtydligande! 2 st lektioner på en timme var á 900kr = 1800kr alltså...
Har man haft körkort sen -96 och kört med släp ett tag så känns det lite magstarkt att behöva ta körlektioner igen :meh:
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

JAG KLARADE DET!!!!
Fy fan va gött, jag ska aldrig mer köra upp frivilligt i hela mitt liv, mitt psyke klarar fan inte den mentala anspänningen inför sånt här.
Uppkörningen i sig var helt odramatisk.
:D :D :D

Grattis va kul! :D

Jag tog BE 2008 (B kort 2007) och kuggade första uppkörningen pga att jag missade stora delar av säkerhetskontrollen. Hade inte fått med mig att den va såååå superviktig att göra helt rätt på. Tråkig sak att kugga på, men jag lärde mig av mitt misstag och klarade andra körningen + backningsbanan klockrent! :D Körde mycket med hästtransport innan för mitt släp + bil var godkända för B kort så jag var inte grön när det gällde varken körning framåt eller bakåt :) Tog heller inga lektioner utan läste på och tränade med pappa hemma på gårdsplanen!
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Håller med om att det ibland är helt obegripligt om det är en väg eller en utfart! Speciellt på ett ställe där man inte åkt förut, ska man stanna och utreda och sedan köra kan man undra! ;)

Eller så kan man som kommun göra sitt bästa för att det ska bli oklarheter och fel! En asfalterad landsväg är inte huvudled i över en mil. Plötsligt kommer en korsning, en lika stor väg kommer från höger, högerregeln gäller ju eftersom det inte är huvudled. Då tyckte kommunen att ju jäklar, nu ska vi krångla till det! Upp kommer en huvudledsskylt precis efter vägen som kommer från höger! Och nu snackar vi precis efter, precis på millimetern!
Vad tror man? Tja de flesta tror ju de kommer på en huvudled och att vägen från höger ska vänta! Varför inte sätta upp huvudledsskylten 100 meter INNAN vägen från höger?! :confused:
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Teorin är B-körkortsteori plus några frågor för BE. Dock är det rätt många viktfrågor redan på B-kortsteorin, så det är inte så stor skillnad.

Har du kört mycket enaxlat släp och även backar bra är det inte alls svårt med körningen för B96 eller BE! Man har grymt gott om tid för att köra manöverprovet på manöverbanan! Dessutom får man till och med gå ut och kolla om man vill! Eller öppna dörren och kolla bakåt. Man får dock inte köra med öppen dörr.
När jag körde upp för BE hade man 10 minuter på sig att göra banan. Min "sämsta tid" var drygt 3 minuter, och då var det vid det tillfället full snöstorm!

Förarprövarna är väldigt "snälla" när man kör upp för BE eller B96, långt ifrån samma hårda krav så på enbart B-körkort! Lite inside information så vet jag en förarprövare som kuggade för många på BE, han "fick andra arbetsuppgifter", dvs fick sluta vara med på BE och bara ha B.

Statistiskt så var 100% godkända på ett halvår där jag jobbde i ett par år.

Förarprövaren som kuggade för ofta vid BE var den förarprövare som min sambo körde upp för. Jag är ju påläst vad som gäller för att bli godkänd för BE eftersom jag är trafiklärare, och hade sambon blivit kuggad för något som förarprövaren envisades att bedöma som inte ska bedömas, då hade det INTE varit roligt att få en elak kopparberg på halsen!
 
Senast ändrad:
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Nerver har sänkt fler än en uppkörning! Har haft elever som fått fullkomlig hjärnsläpp trots att de kört prickfritt och lugnt hela utbildningen!

När jag jobbade som trafiklärare fanns en förarprövare som var toppen, dock var vi inte överens om en sak! Han sa att om man var nog förberedd då skulle man inte vara nervös på en uppkörning. Bullshit tycker jag, för om det stämde så skulle ju ALLA idrottsmän vinna OS! ;)
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Du har helt rätt, manöverbanan finns i bestämmelserna du citerade! Dock vet jag inte om de gömt den väl, men den finns där att läsa på internet!
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Problemet som många som vill ta B96 eller BE har är att de:

Inte har ett ekipage som är B96 eller BE klassat till uppkörningen.
Inte har någon som kan köra ekipaget till uppkörningen.
Inte kan surra lasten korrekt, alternativt inte har någon lämplig last.

Så själva körningen är det lätta, det är för det praktiska som många väljer trafikskola!

Angående "köra upp tills jag klarar" så är det tyvärr något som gör långa väntetider! Det är skitsvårt att få uppkörningstider, och med en statistik på att privatister kuggar till 70% och trafikskoleelever till 30% så är det hårt att upplysa sin elev varför det är så långa väntetider på att få uppkörning! ;)
 
Senast ändrad:
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Vad lastade du med? Tycker det är den svåraste biten....

Vi hade en pall med ca 28 st värmepellets-säckar á 16kg, inplastade. Fäste med spännband fram runt bommen i hästtransporten och bak genom golvet (där mellanväggen tagits bort), spännband över pallen och brädbitar som höll pallen stilla i sidled. Kontrollanten tänkte först skicka iväg en av oss för att skaffa ett spännband till för han trodde det bara var för 200kg men när jag sa att det skulle hålla för 350kg så tyckte han det räckte. Tack o lov så hade jag i sista sekunden kvällen innan kommit på att vi glömt kolla hur många kg spännbanden höll för. Tack internet...återigen :D.
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Nerver har sänkt fler än en uppkörning! Har haft elever som fått fullkomlig hjärnsläpp trots att de kört prickfritt och lugnt hela utbildningen!

När jag jobbade som trafiklärare fanns en förarprövare som var toppen, dock var vi inte överens om en sak! Han sa att om man var nog förberedd då skulle man inte vara nervös på en uppkörning. Bullshit tycker jag, för om det stämde så skulle ju ALLA idrottsmän vinna OS! ;)

Verkligen bullshit, jag blir illamående av nervositet och även om jag inte längre är nervös över själva grejen jag ska utföra så blir jag istället nervös över att jag mår illa. Suck.
Men jag var faktiskt helt lugn fr o m att vi var på plats. Farbror kontrollant var en trygg man som vi alla kände förtroende för och han påpekade mer än en gång att han hade sån beundran för hästfolk och vårt slit samt att vi får mycket gratis inför uppkörningen då vi måste köra lugnt och planera körningen för att hästen ska ha det bra.
Det gjorde mycket för mig att vi hade 45 min resa till uppkörningsorten (var svårt att få tid på bostadsorten när vi var 4 st som skulle köra) och då fick man lite körning i kroppen och kunde kolla av sin uppmärksamhet på skyltar och sånt. Jag körde egen bil dit så tjejen med behörighet som hjälpte oss få dit ekipaget kunde ta sig hem. Man har rätt bra koll på skyltningen fast man inte tror det.
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Problemet som många som vill ta B96 eller BE har är att de:

Inte har ett ekipage som är B96 eller BE klassat till uppkörningen.
Inte har någon som kan köra ekipaget till uppkörningen.
Inte kan surra lasten korrekt, alternativt inte har någon lämplig last.

Så själva körningen är det lätta, det är för det praktiska som många väljer trafikskola!

Angående "köra upp tills jag klarar" så är det tyvärr något som gör långa väntetider! Det är skitsvårt att få uppkörningstider, och med en statistik på att privatister kuggar till 70% och trafikskoleelever till 30% så är det hårt att upplysa sin elev varför det är så långa väntetider på att få uppkörning! ;)

Det köper jag när det gäller B-körkort men vårt gäng är ett levande bevis på att när det gäller B96 så funkade det utmärkt :)
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Grattis va kul! :D

Jag tog BE 2008 (B kort 2007) och kuggade första uppkörningen pga att jag missade stora delar av säkerhetskontrollen. Hade inte fått med mig att den va såååå superviktig att göra helt rätt på. Tråkig sak att kugga på, men jag lärde mig av mitt misstag och klarade andra körningen + backningsbanan klockrent! :D Körde mycket med hästtransport innan för mitt släp + bil var godkända för B kort så jag var inte grön när det gällde varken körning framåt eller bakåt :) Tog heller inga lektioner utan läste på och tränade med pappa hemma på gårdsplanen!

Tack :)
Ja jädrar va surt, var mkt sånt som snurrade i mitt huvud innan. Ville absolut inte att vi skulle kugga på lasten, då skulle ju ingen av oss få köra. Säkerhetskontrollen var som tur var väldigt basic, kollade ljusen, lasten och bromsarna.
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Har man körvana så tittar man på skyltar och annan viktig information fast man inte är medveten om det! Och sållar bort det som inte är viktigt.

Jag håller med om att hästfolk har lite mer gratis i och med att man måste köra försiktigt för att man har levande last.
Minns när jag tog BE, de andra i gruppen körde husvagn, brandbil osv, det var "fullt ställ" och bromsa hårt mot korsningar, rondeller och liknande. Vilket gjorde körläraren orolig uppkörningsdagen då det var snöstorm! Han upprepade många gånger att man skulle INTE klara provet om bilens ABS-bromsar behövde jobba i alla inbromsningar!

No problem för hästfolk, vi smyyyger ju ändå mjukt in mot korsningarna! :)
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Självklart funkar det utmärkt för er, ni hade ju planen klar! :)

Men faktum kvarstår, så länge folk har uppkörningen som träning och inte riktigt tror de är klara för uppkörning, det gör längre väntetid om man kuggar! Det kan ju variera på olika län, men där jag jobbade var det lång väntetid även för B96, dock inte lika lång som för B.

I länet där jag jobbade berättade en förarprövare för B96 att över hälften av de privata kuggade. Då uteslutande för att de hade kört olovlig körning till uppkörningen (själva kört sitt B96-klassade ekipage), inte hade surrat lasten korrekt samt inte visste vad en säkerhetskontroll var.

Men nu är ju upplägget så att man kan göra så, och då gör ju folk det som passar dem bäst.
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Ja för sjutton, man måste vara väl förberedd annars är det inte värt att chansa.
Så kul o billigt är det ju inte att köra upp igen bara för att man inte läst instruktionerna :D
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Har man körvana så tittar man på skyltar och annan viktig information fast man inte är medveten om det! Och sållar bort det som inte är viktigt.

Jag håller med om att hästfolk har lite mer gratis i och med att man måste köra försiktigt för att man har levande last.
Minns när jag tog BE, de andra i gruppen körde husvagn, brandbil osv, det var "fullt ställ" och bromsa hårt mot korsningar, rondeller och liknande. Vilket gjorde körläraren orolig uppkörningsdagen då det var snöstorm! Han upprepade många gånger att man skulle INTE klara provet om bilens ABS-bromsar behövde jobba i alla inbromsningar!

No problem för hästfolk, vi smyyyger ju ändå mjukt in mot korsningarna! :)

Precis, smygköra har man blivit bra på :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp