B96 - klarat eller kuggat?

Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Man ska köra "normalt" men inte använda egna erfarenheter om hur trafiksituationer "brukar" se ut i stan utan köra som om man körde där för allra första gången. Till exempel ska man inte i en T-korsning, där "alla infödingar" kör som om den anslutande vägen har väjningsplikt, välja att fortsätta köra när man ser att bilen från höger på den anslutande vägen stannar, som en annan släkting gjorde... :D

:D
Att så tydligt visa att man inte kan högerregeln (som jag gissar gällde i korsningen) på en uppkörning är som du säger, INTE att rekommendera!

En elev sa en gång till mig när jag frågade henne "vad gör du om det kommer en bil därifrån" och pekade på vägen från höger "jag vet att det är högerregeln som gäller där, men när jag övningskör med pappa, stannar vi aldrig, för vi som bor här VET att vi alltid åker först härifrån".

Strålande sa jag, vad händer då om man kastar in några sådana där som mig som inte bor här och vi åker den här vägen?

Svaret och minen på eleven "ojjj" :eek:
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

:D
Att så tydligt visa att man inte kan högerregeln (som jag gissar gällde i korsningen) på en uppkörning är som du säger, INTE att rekommendera!

En elev sa en gång till mig när jag frågade henne "vad gör du om det kommer en bil därifrån" och pekade på vägen från höger "jag vet att det är högerregeln som gäller där, men när jag övningskör med pappa, stannar vi aldrig, för vi som bor här VET att vi alltid åker först härifrån".

Strålande sa jag, vad händer då om man kastar in några sådana där som mig som inte bor här och vi åker den här vägen?

Svaret och minen på eleven "ojjj" :eek:

Vi hade flera såna korsningar i min hemby och de var tvungna att sätta upp väjningsskyltar till slut.
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Så är det i min födelseort också! Det skrevs spaltmeter i lokalblaskan, ujujuj det var ju obegripligt vad som gällde här?! Tja högerregeln, hur svårt kan det vara? :meh:

Där jag bodde som barn är det en brant backe, sedan kommer man till en korsning med 90 graderssväng, dålig sikt, dåligt skött gata på vintern, dvs glashalt. Men eftersom folk tyckte det var så obegripligt vad som gällde så kom det väjningsplikt för de som kom nedför backen! Hyggligt! :meh:

Där jag bor nu verkar folk ha koll på väjningsreglerna allafall!

Dock var det väldigt roligt när en tant påstod att P-reglerna i centrum var helt obegripliga för att det satt flera skyltar på samma stolpe! När man har körkort är man ju skyldig att känna till regler, och det är lite skojsigt då när tanten står där och pekar på skylten i fråga i lokaltidningen! Bra där, ut med både namn och bild! :p
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Dock var det väldigt roligt när en tant påstod att P-reglerna i centrum var helt obegripliga för att det satt flera skyltar på samma stolpe! När man har körkort är man ju skyldig att känna till regler, och det är lite skojsigt då när tanten står där och pekar på skylten i fråga i lokaltidningen! Bra där, ut med både namn och bild! :p

:rofl:

Här ute finns många vägar där högerregeln efterlevs dåligt. Det handlar nästan alltid om T-korsningar. Här gäller snarast "den som måste svänga har väjningsplikt för den som kör rakt" alternativt "störst väg kör först"! Inofficiella huvudleder, typ.

Jag kan förstå att det är så eftersom det här ute ansluter massor av små oskyltade grus- och oljegrusvägar till en enfiliga landsvägen. Vissa är uppfartsvägar till ett eller några få hus/gårdar. Några är vägar som ser ut som uppfartsvägar fast de går rakt över gårdsplanen på första gården och fortsätter bortåt. Vissa är helt uppenbart enskilda vägar (skyltade).

Men det tar emot att stanna och lämna företräde när jag kommer där i 70 på raka fina landsvägen med bilar bakom och en annan bil kommer från en liten anslutande grusväg (T-korsning) och kör väldigt långsamt för att först svänga ut på vägen och sedan accelerera upp. Sunkig trafikrytm på morgonen när alla ska till jobbet.... :arghh:

99% eller fler av alla här ute kör enligt den inofficiella T-korsregeln i de situationer där det handlar om en uppenbar eller inte fullt så uppenbar enskild väg som ansluter till en landsväg. Men det gäller att hela tiden vara beredd när den där 1% som följer trafikreglerna dyker upp... Och det kan jag inte lova att jag är. Det har hittills inte hänt mig, men väl min sambo och den gången gick det bra, med visst tut-utbyte.
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Äh, det klarar du galant :)

Minns att jag själv var nervös när jag tog lastbilskort och skulle backa mellan en radda pinnar som stod alldeles för nära varandra och tyckte de bara försvann där bak men det gick bra.
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Kl, BE kort på gång nu :D, har köpt ett nytt släp så blir tvungen till det nu.
Vad bör man träna på mest? Är det backningen som man ska jobba med mest eller omkörning osv?
Har kört mycket med mitt enkelaxlade släp till tävling osv, och det är klurigt att parkera släpet då man får vända helt om och backa till på en liten gårdsplan full av fler bilar och släp :p.

Är teorien samma som för b kortet ungefär?
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Backa runt hörn SKA vara med på provet. Så det är därför alla har gjort det!

Hur det är för den utökade B-behörigheten i praktiken vet jag inte, men jag tog BE i fjol och där behöver det inte vara just backning runt ett hörn. Har svårt att tro att körprovet är striktare för utökat B. Vad jag fick veta av min körlärare var att den som kör upp ska utsättas för någon typ av manövermoment under körprovet. Så här står det i Transportstyrelsens föreskrifter om förarprov, behörighet BE. Motsvarande anges i föreskriften för utökat B:

28 § Sökandens förmåga att manövrera fordonskombinationen under körning ska kontrolleras. Kontrollen ska avse sökandens förmåga att använda rätt växlings- och bromsteknik och att använda reglage- och manöverorgan utan att uppmärksamheten avleds. Därutöver ska kontrollen avse sökandens förmåga att bedöma vilket utrymme fordonskombinationen behöver.
Manövreringen ska omfatta minst ett av följande moment:
– backning med sväng, där rak backning ingår före eller efter svängen,
– vändning,
– uppställning bakom eller framför annat fordon eller mellan andra fordon,
– uppställning på parkeringsplats, och
– start i med- och motlut.


Fast innan man blir utsläppt på vägen måste man ju ha tagit sig igenom ett av de 4 :rage: konmönstren när man kör upp för BE. Där stöp jag på första uppkörningen. Fick totalt hjärnsläpp i första försöket. I andra försöket hamnade vi på rätt plats, men det tog för lång tid pga jag gick ur för många gånger. På andra uppkörningen gick det bättre. Jag var lugnare och mera desillusionerad då.O_o
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

:rofl: figur 1 och 2 gör jag varje gång jag ska parkera släpet, blir till att öva på det med koner istället för bilar som inramar parkerings fickan:).
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Jag har nyligen tagit mitt BE och min körlärare förklarade det där med backa runt hörn att det ska vara med på utökat eftersom det inte finns något annat backmoment där. På BE har man ju konbanan för att visa att man kan backa. Sen kan man ju ha otur att få backa runt hörn också :).

Buck: Backningen hade jag noja över trots att jag egentligen kunde det så jag övade väldigt mycket på det. Tog fyllda PET-flaskor och ställde upp i rätt mönster. Man ska ju backa nästan enbart med speglarna också så det gäller att få in hur man ska kolla. Nöjde mig inte innan jag kunde klara alla fyra banor på kring 1 minut styck (man har 10 min på uppkörningen).

I övrigt fokuserade jag mycket på säkerhetskontrollen. Det är en hel del som ska gås igenom och man behöver få in en bra rutin för det så man inte glömmer en massa saker. Man får ha en checklista men där får det inte stå exakt hur man ska göra sakerna. Sen måste man ju kunna förklara hur ex bromsar funkar och lastsäkring och det här med vikter, så det är bra att gå igenom det och se till att man kan förklara på ett förståeligt sätt.
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

JAG KLARADE DET!!!!
Fy fan va gött, jag ska aldrig mer köra upp frivilligt i hela mitt liv, mitt psyke klarar fan inte den mentala anspänningen inför sånt här.
Uppkörningen i sig var helt odramatisk.
:D :D :D
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Beror på hur petig förarprövaren är, det ska ingå i provet.

Men jag kan tänka mig att en förarprövare som sett en förare skickligt fixa backningen på manöverbanan kan "rationalisera" körningen i trafik och ge fanken i att backa runt hörnet. När alternativet kan ha varit att cirkulera runt för att hitta ett lämpligt hörn och då missa att kolla allt annat.

Men det ingår ju ingen manöverbana i uppkörningen på B96? I dessa fall jag hänvisar till så vet jag att förarprövaren definitivt inte sett uppköraren i något back-moment.
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Grattis! Visst är det skönt när det är gjort?! :D

Tack alla och JAA det är så otroligt gött och jag är så avkopplad nu. Köpte en skitbra dragbil som kräver B96 för det släpet jag har tillgång till så nu är jag fri att åka iväg till träningar och annat skoj. Ljuvligt!
Vi var 4 st som gjorde detta tillsammans och alla klarade sig inkl min man så det var ett jädrigt nöjt gäng igår :D
 
Sv: B96 - klarat eller kuggat?

Kan tillägga att ingen av oss tog någon körlektion innan men jag gjorde noggrann research på nätet bl a på Transportstyrelsens hemsida så vi var väl förberedda. Enl trafikskolan jag kollade av med för ett tag sen så ville de sälja på oss 2 h körlektion á 900 spänn + köpa en bok för 350 kr.
Vi resonerade som så att vi hellre chansar och riskerar 3 uppkörningar för de pengarna istället. Och som sagt, alla klarade sig på första :).
Taktiken kanske inte passar alla men helt klart för oss, trots att jag varit nervös så jag mått fysiskt illa inför testet. Men det hade jag gjort ändå.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp