• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
Sv: B3-licens

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar med selningen, du tar ju med din egen häst (eller lånad) och dina egna grejer till uppkörningen. :idea:

Jag tog licens på romme 07 och då hade vi förutom teori en praktisk dag oxå, där vi fick gå ner i stallet och fixa med utrustningen, var det något man inte kunde fick man öva på det då. För dom hade som krav att man iaf skulle ha provat ex quickhitch.
Men om man hade någon som kunde intyga att man har kört och kan det så behövde man inte köra upp. Men jag antar att du kanske måste det om du aldrig kört på banan.
Lycka till
Det var inte svårt, mycket sunt förnuft

På vår kurs måste man sela ut och dessutom tala om vilket tempo man skulle köra 2140 meter med (Kalmar). På Tingsryd selar man ut och kör lite som man vill och sedan in igen.

Överlag kan jag tycka att det är bra att de har uppkörning. Ska man sela ut till en catchdriver till exempel får man ju räkna med att i alla fall förvärma själv. Då måste de ju se att man vet vad man håller på med och inte utgör någon fara för andra.

jo jag har förstått det.. men tänkte om dom skulle kräva att man skulle kunna båda..

Nu förstår jag inte riktigt hur du menar med selningen, du tar ju med din egen häst (eller lånad) och dina egna grejer till uppkörningen. :idea:

ähh remsele är ju jätte enkelt :P däremot verkar qh jätte läskigt.. tänk om man inte spänner fast vagnen ordentligt! :eek:

Kom igen nu, det där klarar du!
Jag var totalt novis och livrädd när jag skulle ta licens, men jag tog mig i kragen och det gick bra. Det är inte svårt och du ska ju å kursen för att lära dig.
Kan du sela med en remsele så är QH som en skänk från ovan, här du klickat fast den en gång så kan du det och den sitter där!
Bygg inte upp något "B-licens kurs monster" i huvudet nu för det är inte så svårt!

Hehe ja så svårt kan de väl kanske inte vara.. men jag är ju en sån där som vill kunna allt innan kurser för att visa att jag är bäst :D

konstigt vad man oroar sig för egentligen..

Men att köra på banan när folk tittar och bedömmer på en! Huh!

Shit är vi släkt eller.. :angel:
Precis det där sa jag till min "gubbe" när jag skulle börja monté kursen nu... Det är mycket roligare att gå en kurs om man redan kan det man ska lära sig... :angel:
Han tyckte bara att jag bara var ovanligt korkad i och med det uttalandet.
Tänk så här (det brukar jag göra), Det finns så många stolpskott som gått denna kurs och klarat det före dig, så varför skulle inte du som är så duktig klara det! :D

Precis så där tänker jag som också funderar på B3 kursen om något år - att det lär ju finnast massor med folk som har klarat det förut så varför skulle inte jag kunna?

Fast jag vill ju egentligen bara gå kursen för att få lite koll... har ingen travhäst ju! Såvitt jag inte kan få STC till att regga min shirekille då :rofl:

Så Lillcaksa och jag kanske hamnar på samma kurs om mitt intresse håller i sig. Då kan jag visa hur enkelt QH är och hon kan få mig att fatta lite mer precis hur man skall få det att bli bra med remselen!!!

Såvitt jag inte kan få STC till att regga min shirekille då :rofl:

Hahaha :rofl: :rofl: :rofl: Go girl!!!

Jag tycker att du genast ska skicka in en "registreringsblankett" på din shirekille till STC...
Risken är väl kanske att det kommer gubbar med vitarockar och hämtar dig!!

Äh vaddådå... han är ju kallblod och dessutom händer det ju att han travar = kallblodstravare :rofl:

Dessutom kan jag visa att han minsann får plats i långvagnen/rockarden - även om matte som sagt var selar som en tok...

KrTom041.jpg

STC är väl inte rasister väl???

Senast ändrad:

jag har just tagit licensen och vi behövde inte köra på banan, vi var bara tvugna att visa att vi kunde sela & byta av "kusken" på ett säkert sett efter t.e.x. ett lopp.

verkar vara olika på alla banor.
lycka till iallafall.

*ASG* :rofl:

Du är ju för rolig du... Man seer ju på långavägar att han ÄR en kallblodstravare... huuur kunde jag kategorisera er så fel :o

Ber så ödmjukast herr Kallblodstravare om ursäkt :bow: :angel:

Och förresten, han är JÄTTE FIIIN !!!

Tvillingbror till Moe Tor faktiskt... vit bläs, vit underläpp, och så skillnaden då...FYRA vita tassar!

Men annars är de lika som bär...:angel:

Nu ska jag lämna tillbaks den oförskämt kidnappade tråden tror jag...sorry TS!

gör inget.. har varit väldigt underhållande att läsa ;)

Äh vaddådå... han är ju kallblod och dessutom händer det ju att han travar = kallblodstravare :rofl:

Dessutom kan jag visa att han minsann får plats i långvagnen/rockarden - även om matte som sagt var selar som en tok...

KrTom041.jpg

STC är väl inte rasister väl???

Vilken tjusig pålle!! :love:

Jag kan dock tänka mig att han får problem att rymmas i rockarden ifall han kommer på tanken att förflyta sig riktigt snabbt....

Jag kan dock tänka mig att han får problem att rymmas i rockarden ifall han kommer på tanken att förflyta sig riktigt snabbt....

Det är väl därför det finns långvagn?? :D :angel:

Tjusig kille du har där föresten schelin_j! :)

Jag ska ta tag i mitt och ta den där b-tränarlicensen nu. Har inte brytt mig om den hittills utan haft mina 2 skrivna på mina föräldrar. Har ju 24 mil fram och tillbaka till banan så blir långt med att hålla på och bila. Men ska haka på kursen nu när den startar och få det gjort och tror inte det är speciellt svårt. :idea:

Nej för tusan, med rockarden har vi kört i alla tre gångarterna! Fast galopp i shiretempo kvalar inte riktigt in i "riktigt snabbt" i ärlighetens namn... kallblodstravarna joggar när Tom galopperar allt han orkar...

Men jag tror inte att jag skulle vilja testa att klämma in honom i stallägarens speedcart (mest för att det är för smalt mellan skacklarna) och jag kan ju bara tänka mig hur det skulle se ut med en sulky bakom jätterumpan :rofl:

Fast han gör sig bäst framför trillan i ärlighetens namn. Och han är snyggare med en rejäl maratonsele än med travselen. Men omväxling förnöjer!

Har ibland funderat på vad de skulle säga på Romme om jag följde med stallägaren och hans travare in till banan för att köra lite snabbjobb någon dag när det är träning... men jag törs nog inte, har en känsla av att de skulle

1. köra ut oss från banan
2. skälla ut stackars stallägaren som släppt iväg oss
3. prata om oss i evighet - och det skulle nog inte vara snällt prat tror jag :rofl: - mer "hon behöver gubbar i vita rockar"...

Jag ska ta tag i mitt och ta den där b-tränarlicensen nu. Har inte brytt mig om den hittills utan haft mina 2 skrivna på mina föräldrar. Har ju 24 mil fram och tillbaka till banan så blir långt med att hålla på och bila. Men ska haka på kursen nu när den startar och få det gjort och tror inte det är speciellt svårt. :idea:

Jag har ridit mitt första montélicens provlopp i Boden idag :banana: :bump:
Vi var JÄTTE duktiga både jag och hästen men vi blev inte godkända :cry: Lite surt när det är 24 mil t.o.r till banan.
Det hängde på voltningen, det blev lite cirkus...
Min häst var svår att hålla ut i volten hon ville bara gena och minska in volten hela tiden... skit!
Men hon gick fint när vi kommit iväg och jag är lycklig över att jag inte fick mjölksyra...

Senast ändrad av en moderator:

Av någon konstig anledning tycker jag att monté ser läskigt ut. Precis som galopp för övrigt. Det ser mycket säkrare och bekvämare och tryggare ut att sitta i vagn... knepigt för jag vet ingen olycksstatistik eller så men monté kommer i alla fall inte jag att någonsin testa tror jag.

Du är tuff!!! Nästa gång fixar ni volterna också!

Jag har ridit mitt första montélicens provlopp i Boden idag :banana: :bump:
Vi var JÄTTE duktiga både jag och hästen men vi blev inte godkända :cry: Lite surt när det är 24 mil t.o.r till banan.
Det hängde på voltningen, det blev lite cirkus...
Min häst var svår att hålla ut i volten hon ville bara gena och minska in volten hela tiden... skit!
Men hon gick fint när vi kommit iväg och jag är lycklig över att jag inte fick mjölksyra...

Vad synd! :( Men bara att ta nya tag!
Startsysyemet i montén tycker jag ser himla svårt ut och det blir ofta fel i loppen. Men sporten är ju grön här än så länge. :)

Men nya tag och så blir det nog bra nästa gång! Kanske finns någon annan häst du kan låna?

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka