• Trav
  • Trådstartare Trådstartare dolphinsmile
  • Startdatum Startdatum
D

dolphinsmile

Jag antar att det är de man ska ha om man bara ska träna häst?

Är det någon som vet hur kursen går till? Måste man köra häst på banan? Har nämligen för mig att det var så.. men jag hoppas på att jag har blandat ihop det.

Nån som vet?

Sv: B3-licens

"Teori och praktiv varvas och avslutad med skriftligt prov, utselningsprov samt körprov", saxat från Kalmartravets hemsida. Gäller B-tränarutbildningen.

vadådå? du måste ju kunna köra häst om du ska träna :) det är ju inget avancerat vi fick visa att vi kollade efter anra på bananm och gjorde en volt typ och körde nåt bakvarv. de tär ju inget sulkyobb precis:)

Det var inget svårt, du klarar det gallant om du kan köra häst!
Det viktigaste var väl att man ska kunna ha lite koll på de andra ekipagen på banan så att man inte blir en travande livsfara... typ kolla över axeln innan man vänder upp en häst osv.
Men det gör man väl automatiskt av ren självbevarelsedrift? ...eller??

När jag tog behövde vi inte köra, vi behövde bara ha ett intyg från A- eller B-tränare, (eller kusk) att vi kunde sela och köra.

Det beror nog på vilken bana du tar licens på.

Jag tror snarare det beror på när man tog licensen, då jag tog den behövde man inte köra nu måste man det!

JAg tog licensen 87 och behövde varken göra teori- eller körprov. Det vara bara att ansöka sen var det klart. :)

Tydligen är det mera krav nu.

I Rättvik måste du köra upp enligt en bekant som håller på och tar B-lic där.

På Romme vet jag inte hur det är, det verkar som om kraven skiljer sig lite av någon anledning?

Jag antar att det är de man ska ha om man bara ska träna häst?

Är det någon som vet hur kursen går till? Måste man köra häst på banan? Har nämligen för mig att det var så.. men jag hoppas på att jag har blandat ihop det.

Nån som vet?

Japp, i Rättvik gör du teori och körprov samma dag. Kursledaren kollar så du kan få på grejerna rätt på hästen sen får du ut och köra 2 bakvarav, sen är det klart. ;)
Jag var skitnervös när jag skulle ta min licens, för jag hade en smått tokig häst. Men den dagen var han en pärla!

Varför vill du inte köra häst på banan?
Du har ju hästar att köra, och de behöver inte vara i tävlingsbar ålder heller. När jag körde "upp" var det en som hade sin 20-åriga valack med sig. :)

Jo så här ligger det till..

Jag har som ni kanske vet en 8 månaders kallblodssto.. Just nu står hon i pappas träning. Så egentligen behöver jag inte ha nån egen licens.. men är ju roligare att ha själv. Jag kan köra häst, men har aldrig kört på banan bara i skogen och på rakbanan hemma här. Fast de sista åren har det varit ett par gånger kanske..
Sedan så har vi alltid haft remselar och har det fortfarande så jag är rädd för att de ska komma med quickhitch och så vet jag inte hur man gör *pinsamt*

Vi har iof en 9årig valack som avslutade sin karriär förra våren. Jag har funderat på att börja träningsköra med honom för att komma in i det igen.. Men men vi får se.. Är alltid så nervös inför tester

Fast det är väl just för allt det där som det är kurs före? Det är ju inte meningen att man ska komma till kursen och kunna allt väl?

Vad gäller QH så kan till och med jag som är KOMPLETT nybörjare meddela att de inte är särskilt komplicerade... man kikar en gång, fattar hur de funkar och sedan så... tja då vet man ju!

Kan jag fatta så garanterar jag att du fattar. Remselar däremot... kan man hitta på mycket tokigheter med :angel:

Stå på dej tjejen!! Det här klarar du lätt. Låt någon visa hur en QH funkar och visa sen killarna var skåpet ska stå.

ähh remsele är ju jätte enkelt :P däremot verkar qh jätte läskigt.. tänk om man inte spänner fast vagnen ordentligt! :eek:

Stå på dej tjejen!! Det här klarar du lätt. Låt någon visa hur en QH funkar och visa sen killarna var skåpet ska stå.

Hehe ja så svårt kan de väl kanske inte vara.. men jag är ju en sån där som vill kunna allt innan kurser för att visa att jag är bäst :D

konstigt vad man oroar sig för egentligen..
inte oroar jag mig nått för när jag ska köra in min plutta i vår utan att ha någon erfarenhet av det och inte nån större erfarenhet av att köra heller för den delen :angel:

Men att köra på banan när folk tittar och bedömmer på en! Huh!

Jo så här ligger det till..

Jag har som ni kanske vet en 8 månaders kallblodssto.. Just nu står hon i pappas träning. Så egentligen behöver jag inte ha nån egen licens.. men är ju roligare att ha själv. Jag kan köra häst, men har aldrig kört på banan bara i skogen och på rakbanan hemma här. Fast de sista åren har det varit ett par gånger kanske..
Sedan så har vi alltid haft remselar och har det fortfarande så jag är rädd för att de ska komma med quickhitch och så vet jag inte hur man gör *pinsamt*

Vi har iof en 9årig valack som avslutade sin karriär förra våren. Jag har funderat på att börja träningsköra med honom för att komma in i det igen.. Men men vi får se.. Är alltid så nervös inför tester

Förstår dig!
Jag är också helt nojig med att köra på banan, är så rädd att jag ska få blackout eller vad som helst och köra åt fel håll eller nåt...:o
När jag tog licensen så körde jag bara i rygg på en annan och det gick fint.

Men du, det är ingen som kommer att tvinga dig sela med QH ;) Du tar med egen häst, egen utrusting och du väljer således heeeelt själv vad du vill sela med. Så där behvöer du inte oroa dig alls :)

Jag har heller aaaaldrig selat med QH. Jag har två nya såna selar men ingen vagn haha. Däremot så trivs jag med remsele också då jag gärna kör lite tyngre vagnar och som sagt mest kör i skogen.

Du kommer fixa det där plättlätt! Det är inte så "big of a deal" som man tror när man väl kommer dit. Det är mest innan man är nervös. Efteråt känns det som att ha tagit körkort ungefär. Man är superlycklig. :)

Sen är det väl eg. ingen som bedömer en heller när man kör i testet, utan har du väl tagit dig ut så är det klart, såvida det inte skulle hända nåt konstigt då.... Det är inte som en dressyrtävling där några domare sitter och ska poängsätta som tur är :D
Och han som håller i det där är störtskön ju :D

Tack för all uppmuntran alla! Nu känns det bättre.. Ska dock vänta tills nästa år minst innan jag tar så jag kan ta med Gnista.. Är ju ingen fara när pappa har licensen.. försäkringarna gäller ändå..

Liknande trådar

Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
506
Senast: MiniLi
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka