B-vitaminspruta mot hovsprickor?

pannis

Trådstartare
Veterinären har rekommenderat det, men jag hittade inget när jag googlade...
Är det någon som har erfarenhet av det?

Sv: B-vitaminspruta mot hovsprickor?

Nu har jag ju ingen aning om vad det är för typ av hovsprickor du menar men allvarliga hovsprickor uppifrån och ner kan vara ett tecken på insulinresistens.

Har ingen erfarenhet men hoppar in då hovsprickor är min nya "hobby"... Vill också veta!

Då kanske du ska fråga veterinärer varför det skulle hjälpa. Man kan ju inte bara säga, ok..då gör jag det. Var lite källkritisk. Ring upp vet och begär lite mer info av denne.

Då kanske du ska fråga veterinärer varför det skulle hjälpa. Man kan ju inte bara säga, ok..då gör jag det. Var lite källkritisk. Ring upp vet och begär lite mer info av denne.

Så dumt att jag inte tänkt på det:o Ska fråga nästa gång hon kommer ut.

Hovis kommer på torsdag så det blir intressant att höra vad han säger också.

Jag har bara gett B vitaminsprutor IV mot rejäla kolikanfall, aldrig hört om det mot hovsprickor..

Nu har jag ju ingen aning om vad det är för typ av hovsprickor du menar men allvarliga hovsprickor uppifrån och ner kan vara ett tecken på insulinresistens.

Finns det fler symptom som i så fall uppträder tillsammans med dessa hovsprickor? Hur tar man reda på om det är insulinresistens?

Fång. Det behöver inte vara så illa att hästen står i fångställning, det finns flera grader av fång, allt ifrån "lätt" till allvarlig. Men det är likväl fång även om det är lindrigt.
Cushing och IR hör ofta ihop, på min gör det det. Hans symptom var; Plötslig viktuppgång på nolltid när han fick gå och beta på LITE gräs. Han fick också en fettdepå i mankamen, en riktigt ful hovspricka som han fick när han slog hoven i väggen när han rullade sig. Den gick ända in i kötthoven. (Det såg inte så illa ut för det var som ett rakbladsskär men det rann blod). Innan dess så har han haft upprepade hovsprickor fast ingen lika allvarlig.
Övriga Cushingtecken är bl a ovanligt mycket päls, min fick klippas mitt i sommaren, pälsen kan även vara lockig.
Min häst är också extremt lättfödd, och får exem på sommaren. Nu går han på medicin mot Cushing och lever på en så sockerfri kost som möjligt. Han har tappat fettdepån, gått ner rejält i vikt, har inte fått några nya hovsprickor och är helt återställd ifrån fången. Än så länge så kliar han sig inte heller. Tyvärr fick han lite andra problem av att stå så länge som han gjorde men det är en annan historia.
Man tar blodprov för att se om en häst har IR, då skall den svältas i 6 timmar först. Blodet centrifugeras och skickas till SLU eller om det är SVA. Vissa kliniker skickar det till Tyskland. För att kolla om en häst har Cushing så belastar man den med en injektion som innehåller Cortison. Det går inte att göra på en häst som är fångbenägen så i min hästs fall så fick den sin medicin ändå eftersom min veterinär var helt säker på att det var Cushing.

Aldrig hört talas om b-vitamin, men dock att Steel Joint ska vara jättebra mot hästar med dålig hovkvalitet...

Har du läst om detta med hovsprickor och IR? Eller hört det av ngn veterinär?
Eller är det din egen erfarenhet med din häst?

Anledningen till att jag undrar är att min ponny har haft tunna, ytliga hovsprickor länge i stort sett sedan jag köpte henne. De hade nästan blivit bra innan hon fick fång och är nu i stort sett borta. Jag tror ju att hon i alla fall har varit IR men ej lyckats visa det gnm ngn riktig utredning.

För snart elva månader sedan så började detta verkliga elände med min hästs hovar. Eftersom allt var så diffust, förutom att hovarna sprack då, så körde jag honom till Stenestads klinik i Skåne för att göra en stående magnetröntgen på framhovarna. Min häst hade gjort en omfattande hältutredning på klinik här och ingenting kunde släcka ut hältorna på båda fram. Inte ens bedövning på båda strålbensbursorna fram. Att det var hovarna som var problemet kunde dock konstateras med 100 % säkerhet.
Efter magnetröntgen där man kunde konstatera att inga större fel förelåg så tog sig veterinären god tid att gå igenom hästens problem med mig, när hon summerade alltihop och hade funderat en stund så var hon rätt säker på IR och Cushing. M a o, fång orsakat av just framförallt IR och misstänkt Cushing. Blodprov togs och skickades till Tyskland, där det konstaterades att han låg på 40% över maxgränsen för IR. Enligt henne så är hovsprickor av den typen som han fick, ett tydligt tecken på misstänkt IR. Det har jag också läst på många ställen, fast jag kan inte ge dig något specifikt exempel rakt av. Men det är ett känt faktum att sockersjuka ger stora problem med fötterna på människor så det är inte långsökt att översätta det på hästar.

Antar att IR kan vara ärftligt, eller? Min ena sköthäst har bedrövliga hovar, som gjorda av porslin. Jag har pratat med ägaren om b-vitamin, steel joint, sesamkakor, biotin osv... Har fått höra att hans far också hade kassa hovar, och funderar på om det är IR det rör sig om.

Sen jag skaffade egen häst har jag även skött om denna, som hon går med, men eftersom jag inte äger den så är det ju i slutändan ägaren som får fatta beslut om åtgärder, jag kan bara föreslå dem. Tidigare blev sprickorna riktigt djupa, och när det var dags för verkning hade han alltid hunnit slå bort flisor på alla fyra. Genom att raspa på sprickorna, som går hela vägen uppifrån och ner, så har jag fått dem under kontroll. De är betydligt mindre djupa, och han slår inte bort flisor längre.

Jag var inne på Strömsholm med en hovspricka idag. Några B-vitaminsprutor var det inte tal om. Har aldrig hört att det skulle hjälpa tidigare heller. Så här fin är hästen nu och tävlingssäsongen känns långt borta....

30814218.jpg

oj, vad har den hästen råkat ut för? Har ni just plockat av skorna eller har den varit barfota länge?

Han går aldrig barfota. Han har nog inte råkat ut för nåt, sprickan har funnits länge.

Till TS, passar på att visa den hovsprickan som jag skrev om innan också. Den är nästan borta nu, tack o lov. Så här illa kan det alltså bli när hästen har IR och man inte vet om det.

Bando29juli2009051.jpg

Senast ändrad:

Han har varit (det syns ett borrhål om man tittar noga till höger långt ner) men det går inte att få dit en nit så den sitter bra längre, den hamnar så ytligt att den knappt gör nytta. Han kommer ev nitas igen, det beror på hur det ser ut när det växer ner.

Liknande trådar

Hästvård Behandlar hästen med TENS i rehabsyfte, hyr just nu en i 3 veckor, de rekommenderar att köpa en själv, jag googlar och blir inte klok...
Svar
0
· Visningar
339
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 958
Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
704
Senast: tara
·
Hästvård Det är så mycket diskussioner om tillskott hit och tillskott dit, men jag hade velat skicka in ett tex träckprov för att checka av...
2
Svar
33
· Visningar
2 338
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka