B-vitaminer vid pälssättning

H

hästig

Nu på hösten (och även våren) rekommenderas det ju att ge hästarna extra B-vitamin när de fäller/pälssättning. Hur vet man när de har problem, alltså vilka symptom visar de. Kan de kännas matta när man rider dem? Min häst kändes väldigt matt och slö på tävlingen idag och hon brukar ju vara pigg och framåt annars.

Sv: B-vitaminer vid pälssättning

En av mina blir tunnare, mattare i pälsen och mkt lättstressad. Bâde höst och vâr

min blir öm och får lite ont i ryggen/kroppen och är extra grinig och lite matt

Min ömmar i huden å vill inte bli borstad.
Allmänt tjurig och slö...

* Vår blir matt som du säger.
* Pälsen blir matt och tråkig.
* Blir lite grining
* Tycker han har blivit tunnare med

Min blir slö vid ridning. Märker det när det blir ett avskaft märke vid skänkeln. Då tål han inte sporren. Han blir även grinig vid borstning.
Har funderat på att spruta honom i stället för dutta med alla dunkar av b- vitaminer.

min häst går bara på färdigfoder utan havre pga känslig mage. behöver man komplettera med B-vitamin då fodret innehåller det? känner igen mig i dessa symptom... :(

på det hästgymnasium jag går på predikar de att det inte behövs och skolanshästar går på en traditionell foderstat och sprutas iställer vår/höst och får e-vitamin via tokosel 1 gång i veckan.

en annan tränare som bedriver träning o tävling i större skala sa att man alltid behöver tillsätta e-vitamin också utöver det fodret jag ger min häst. nästa fråga, behöver jag egentligen tillsätta e-vitamin till hennes färdigfoder?

hon är en unghäst med mkt flb och tävlar lätt/msv klass.
har hört att b-vitamin kan lindra vid brunst, myt eller fakta?? :confused:

Min häst blev också helt avskavd av sporren, på bara en dag. Jag tänkte att hur illa har jag börjat rida för det har aldrig hänt förut men det kanske har med allt det här att göra också.

För ett par veckor sedan blev min häst väldigt slö, tappade en del i hull och mådde allmänt dåligt, då hade pälssättningen kommit igång på allvar.. han får nu, och ett par veckor framåt, ca: 2dl foderjäst/dag och mår jätteprima.

Hjälper foderjäst bättre än B-vitamin? Jag har alltid hört att man ska ge B-vitamin vid fällning/pälssättning men aldrig foderjäst. Vilket märke ger du till din häst? Kan man kanske ge båda på en gång eller blir det kanske för mycket?

Ger du foderjäst behöver du ej ge andra B-vitaminer eftersom foderjäst innehåller alla B-vitaminer utom vitamin B12. Den är även rik på smältbart råprotein, ca: 400gr/kg substans. Energivärde ca: 13,5 MJ.

Glömde.. märke/fabrikat är egalt.. foderjäst är alltid foderjäst.. det är en slaggprodukt från öltillverkning och kallas även öljäst.

mitt sto blir tröttare än vanligt och tjurig när man borstar för att hon är öm i huden.

Min häst blir trött och slö...
Även sur och grinig kan även bli lite "öm i pälsen" och då tycker hon inte om när jag borstar med vissa borstar som i vanliga fall går bra.

Jag köper beviplex(flytande b-vitamin för människor) på apoteket. 93kr/liter den dos jag fick rekomenderad av vet är 15ml/100kg kroppsvikt i 1-2veckor (beroende på hur påverkad hästen är) och sedan halva dosen.

Senast ändrad av en moderator:

Intressant det här... Har också märkt av att lillkillen är lite allmänt tjurig... lite öm i pälsen... Efterssom han fortfarande går ute sätter han en del päls just nu (är ju frost på morgonen :crazy: )

Han fick foderjäst i våras, och då såg jag inga symptom på B-vitaminbrist. Dock har jag också blivit lärd att man ej behöver tillsätta B-vitamin i de flesta fall. Detta av en av sveriges ledande husdjursagronomer... Men jag har alltid gett för säkerhets skull...

Vilket tycker ni är det bästa preparatet? Har provat Hippos foderjäst, som ju blir ganska dyrt i längden. Även Emins B-vitamin i flytande form, det såg jag dock ingen effekt av...

Några tips?

hästig skrev:
Min häst blev också helt avskavd av sporren, på bara en dag. Jag tänkte att hur illa har jag börjat rida för det har aldrig hänt förut men det kanske har med allt det här att göra också.
Presis. Så här har jag det varje vår och höst. Man tror att man suttit och nött med sporren extra. Det ser hemskt ut. Men det blir inte sår i alla fall. Det är pälsen som är borta bara. Sporrarna får ligga på hyllan några veckor.

min dam brukarfå följande syptom

- matt päls
- hon blir matt/trött
- Lättstressad och lite orolig

däremot brukar hon inte ömma och inte häller bli tjurig.

men jag brukar ha som regel att alltid slänga i lite B vitaminer i maten vid fällning eller pälssättning. även innan dets'tter igång.

B-vitaminen kissar dom ju bara ut om dom får överskott av så jag ser ingen anledning att inte ge henne det.

Mr_right skrev:
Intressant det här... Har också märkt av att lillkillen är lite allmänt tjurig... lite öm i pälsen... Efterssom han fortfarande går ute sätter han en del päls just nu (är ju frost på morgonen :crazy: )

Han fick foderjäst i våras, och då såg jag inga symptom på B-vitaminbrist. Dock har jag också blivit lärd att man ej behöver tillsätta B-vitamin i de flesta fall. Detta av en av sveriges ledande husdjursagronomer... Men jag har alltid gett för säkerhets skull...

Vilket tycker ni är det bästa preparatet? Har provat Hippos foderjäst, som ju blir ganska dyrt i längden. Även Emins B-vitamin i flytande form, det såg jag dock ingen effekt av...

Några tips?

Det finns inga dokumenterade fall av B-vitamin brist hos häst men man vet också att vissa hästar får de symtomer (man vet ej varför vissa får dessa symtomer) som folk beskriver här och dessa blir ofta hjälpta av just B-vitamin.

Prova beviplex från apoteket.
Jag ser förbättring efter ca 6 dagar och efter ytterligare 3-4dagar är hon normal igenn.

Jag köpte flytande B-vitamin förra Lördagen och hon fick det samma dag och får nu varje dag. Hon var fortfarande trött på Måndagen och Tisdagen men på Onsdagen kändes hon ganska normal när jag tränade och igår kväll var hon pigg som attan så hon känner sig nog bra igen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
399
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 099
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 037
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar