Sv: B-Vitamin

Jag ger Shy Feeders flytande b-vitamin. Har provat Emins innan, men pållen tycker inte den är så smaklig.

Jag brukar köpa Basic B-vitaminer på Latmännen, innehåller många fler vitaminer och i betydligt högre koncentration än de vitaminberikade sockerlösningar som många av de andra är... Hög koncentration av vitaminer innebär små doser, så att förpackningen räcker betydligt längre - värdefullt när man har många djur som ska dela på vitaminerna.

Håller med om att den troligtvis är marknadens mest prisvärda, 8 st olika b-vitaminer i den och doserar man enligt förpackningen så räcker den till 250 dagsdoser för häst (4 ml/dag).

Hittade en uppgift om Kraffts B-vitaminpellets 10 kg för 319 kr!
Den innehåller bara 5 olika b-vitaminer, tex pantotensyra innehåller den inte, det är den b-vitamin som anses viktigast för pälsen!

Jag tycker de funkar bra, ponnyn (som alltid blir fruktansvärt tjurig i pälsfällningen) trivs bra med dessa.
De är ganska dyra men räcker länge.

Jag tyckte den kändes prisvärd och "fräschare" än den vanliga i sirapsform. Alla mina hästar äter det som godis, men jag ger bara till dom hästar som inte gillar foderjästen.

Jag hade tänkt att köpa Sky Feeders men det blev Emins istället, lite billigare (139 kr för 2,5 k). För tidigt att säga än hur det funkar, ska börja ge idag.

*kl*

Jag ger min häst flytande Emin höst, vinter och vår.

Jag ger mina just nu krafft multi vitamin i pellets form (kraffts)men när vi gav våra hästar b-vitamin tipsade min veterinär att vi skulle köpa binerva(tabletter) på apoteket då han tyckte att det var det funkade allra bäst.

Jag ger helt vanlig bakjäst några veckor under pälssättning och fällning. Funkar jättebra.
Jäst är fullproppat med B-vitaminer.

Måste fråga angående bakjäst vissa ger. Hur mycket ger ni och ger ni varje dag?. Jag hade ingen aning om att man kunde ge det till hästar förrens ni sa det :). Tycker de om det?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 738
Övr. Katt Har nyligen fått hem en ny katt, 3 år, som är väldigt matglad! Älskar blötmat (typ inhalerar det) matrester, hundgodis etc. Går inte att...
Svar
4
· Visningar
448
Senast: Krålus
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 129
Senast: ameo
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 108
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Barn som inte sover